• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4230 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ آبان

عدد و رقم

۲۲ درصد

كاهش پروازها در ماه مهر

شركت فرودگاه‌ها جديدترين آمارها از پروازهاي انجام شده در مهرماه سال ۹۷ را اعلام كرده كه اين عدد در قياس با مدت مشابه سال قبل كاهش ۲۲ درصدي را نشان مي‌دهد.

طبق اطلاعات ارايه شده در هفتمين ماه از سال جاري، ۲۹ هزار و ۶۱۵ پرواز انجام شده و اين در حالي است كه آمارهاي سال قبل نشان مي‌داد در مهر ۹۶ تعداد پروازها به بيش از ۳۷ هزار و ۵۰۰ پرواز رسيده بود.

به اين ترتيب در شرايطي كه پروازهاي مهر سال قبل به رشد ۹ درصدي رسيده بودند، در سال جاري روند پروازهاي ايران كاهشي شده است.

همچنين در طول اين مدت حدود 3 ميليون و ۵۰۰ هزار مسافر از طريق فرودگاه‌هاي ايران جابه‌جا شده‌اند كه مانند گذشته همچنان فرودگاه مهرآباد بيشترين سهم را داشته است. فرودگاه امام خميني به عنوان فرودگاه محوري ايران در عرصه بين‌المللي در مقايسه ميان سال جاري و سال گذشته، با كاهش ۱۳۰۰ پرواز و بيش از ۲۰۰ هزار مسافر رو‌به‌رو شده كه اين آمار نشان‌دهنده پايين آمدن قابل توجه پروازهاي بين‌المللي كشور در يك سال اخير است.

پس از فرودگاه امام خميني تهران، فرودگاه‌هاي مشهد و شيراز در رده‌هاي بعدي بالاترين ميزان پروازهاي بين‌المللي قرار گرفته‌اند.

سهم پروازهاي داخلي از كل پروازهاي مهر ۹۷، نشست و برخاست بيش از ۲۴هزار فروند هواپيما بوده كه در جريان آن بيش از 2 ميليون و ۷۴۴ هزار مسافر و بيش از ۱۹ ميليون و ۲۴۳ هزار كيلوگرم بار منتقل شده است.

 

۱۲.۵۴ درصد

كاهش واردات برنج

در هفت ماهه امسال، ۹۵۸ هزار تن برنج به ارزش ۹۸۵ ميليون دلار به كشور وارد شده كه حكايت از كاهش ۱۲.۵۴ درصدي در وزن و ۴.۲۱ درصدي در ارزش اين محصول دارد.

بررسي تازه‌ترين آمار گمرك از تجارت خارجي ايران نشان مي‌دهد؛ در هفت ماه نخست سال جاري، ۹۵۸ هزار و ۲۴۱ تن برنج نيمه سفيد شده يا برنج كامل سفيد شده به ايران وارد شده كه ارزش آن، رقمي در حدود ۹۸۵ ميليون و ۳۸۸ هزار دلار است. بر اين اساس، واردات برنج به ايران ۵.۰۶ درصد از وزن كل و ۳.۷۵ درصد از ارزش كل واردات به ايران در اين مدت را شامل مي‌شود.

در مدت مشابه سال گذشته يك ميليون و ۹۵ هزار تن برنج وارد كشور شده بود كه ۵.۲۹ درصد از كل واردات ايران در آن مدت را به خود اختصاص داده بود. همچنين ارزش واردات اين محصول در ميان كل كالاهاي وارداتي، يك ميليارد و ۲۸ ميليون و ۶۷۸ هزار دلار بود كه از لحاظ ارزش نيز ۳.۴۸ درصد از كل ارزش واردات در آن مدت را شامل مي‌شد.

 

يك ميليون بشكه

خواسته عربستان  براي كاهش عرضه نفت

«خالد الفالح» وزير نفت عربستان ديروز دوشنبه از كشور‌هاي توليدكننده نفت خواست تا صادرات خود را يك ميليون بشكه در روز كاهش دهند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، الفالح در نشست كميته مشترك وزارتي كشور‌هاي توليدكننده نفت عضو و غير عضو اوپك در ابوظبي گفت كه كشور‌هاي توليد‌كننده نفت بايد يك ميليون بشكه در روز از ميزان عرضه نفت خود در بازار جهاني كم كنند.

الفالح افزود كه طبق تحليل‌هاي فني و ميزان ذخاير نفتي، براي توازن در بازار بايد توليد نفت، يك ميليون بشكه در روز كاهش يابد.

عربستان پيش از اين نشست از برنامه خود براي كاهش ۵۰۰ هزار بشكه‌ نفت از ابتداي ماه دسامبر آينده (آذر - دي) خبر داده بود.

«محمد بن حمد الرمحي» وزير نفت سلطنت عمان در نشست كميته كنترل بازار نفت در ابوظبي گفت: بيشتر اعضاي اوپك و صادركنندگان نفت متحد با اين سازمان از كاهش عرضه جهاني نفت خام حمايت مي‌كنند و اين موضوع رياض را با توجه به مخالفت بين‌المللي با مواضع دونالد ترامپ رييس‌جمهوري امريكا، وادار به همكاري خواهد كرد.

 

۱.۵ ميليارد دلار

واردات قطعات خودرو

بررسي تازه‌ترين آمار گمرك از تجارت خارجي ايران نشان مي‌دهد، در هفت ماه نخست سال جاري يك ميليارد و ۹۵ ميليون و ۹۴۷ هزار دلار «قطعات منفصله خودرو با ساخت داخل كمتر از ۳۰ درصد» وارد كشور شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل كه ۷۴۷ ميليون و ۷۶۰ هزار دلار قطعه وارد شده بود، با رشد ۴۶.۵۶ درصدي مواجه شده است.

واردات «قطعات منفصله خودرو با ساخت داخل ۳۰ درصد تا كمتر از ۵۰ درصد» در هفت ماه سال جاري، ۲۲۵ ميليون و ۵۳۳ هزار دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه به ميزان ۱۶۷ ميليون و ۹۹۲ هزار دلار بود، حكايت از افزايش ۳۴.۲۵ درصدي دارد.

همچنين در اين مدت ۲۵۷ ميليون و ۵۹۹ هزار دلار «قطعه منفصله خودرو با ساخت داخل ۵۰ درصد و بيشتر» به كشور وارد شده كه نسبت به هفت ماهه سال گذشته كه به ميزان ۳۴۶ ميليون دلار بود، ۲۵.۶۴ درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

به اين ترتيب آمار نشان مي‌دهد كه در مجموع واردات قطعات خودرو در هفت ماه سال جاري، حدود يك ميليارد و ۵۷۹ ميليون و ۷۹ هزار دلار بوده است، در حالي كه در مدت مشابه سال گذشته يك ميليارد و 262 ميليون و 153 هزار دلار قطعه خودرو به كشور وارد شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون