• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4230 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ آبان

خبرخوان

شكايت ايران از امريكا در سازمان بين‌المللي دريانوردي

رييس سازمان بنادر و دريانوردي از شكايت ايران و ثبت سند مغايرت تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا با قوانين و مقررات بين‌المللي دريايي در سازمان بين‌المللي دريانوردي و انتشار بيانيه اعتراضي در اين مورد خبر داد. محمد راستاد در همايش آموزشي لجستيك و زنجيره حمل و نقل كه با حضور كارشناسان و مقامات دريانوردي اتحاديه اروپا در تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: هفته آينده اجلاس صد و بيست و يكم شوراي سازمان بين‌المللي دريانوردي در مقر آن كه در لندن برگزار خواهد شد، هيات نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در اين سازمان به اعمال تبعيض و محدوديت در حمل و نقل دريايي از طريق اعمال تحريم‌هاي يك‌جانبه و ناعادلانه امريكا كه با همه مقررات و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي مغاير است، اعتراض خواهد كرد.

وي افزود: علاوه بر بيانيه‌اي كه در اين اجلاس توسط هيات نمايندگي جمهوري اسلامي ايران قرائت خواهد شد، به صورت رسمي سندي به دبيرخانه سازمان بين‌المللي دريانوردي ارايه كرديم كه با استناد به قوانين بين‌المللي، مغايرت تحريم‌ها با مقررات جهاني را اثبات مي‌كند و پيش‌بيني مي‌كنيم به واسطه اينكه در تحريم‌ها، هيچ كشوري همراهي جدي با امريكا نداشته شاهد حمايت جامعه جهاني دريايي از اعتراض و شكايت جمهوري اسلامي ايران باشيم. معاون وزير راه و شهرسازي همچنين در خصوص الحاق پس‌كرانه‌هاي بنادر تجاري كشور به اين بنادر گفت: هم اكنون با هدف ارتقاي زيرساخت‌هاي بنادر در پس‌كرانه‌ها و ايجاد ارزش افزوده و زنجيره تامين، به‌طور خاص در بندر شهيد رجايي معادل مساحت موجود بندر يعني حدود 2 هزار و 400 هكتار در شرف الحاق اراضي پس‌كرانه‌اي است . وي افزود: همين راهبرد را در مورد ساير بنادر تجاري كشور از جمله بنادر چابهار، امام خميني و بوشهر در جنوب و اميرآباد در شمال داريم تا بنادر كشور به بنادر نسل سومي و داراي ارزش افزوده تبديل شود و بنادر به سمتي حركت كنند كه در پس‌كرانه‌ها، فعاليت‌هاي داراي ارزش افزوده و لجستيكي صورت گيرد.

 

بانك‌هاي متصل به سوييفت قابليت بين‌المللي ندارند

عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مي‌گويد: ۱۲ بانكي كه در ليست سياه سوييفت قرار ندارند، توان فعاليت‌هاي بين‌المللي را ندارند. عزت‌الله يوسفيان‌ملا با اشاره به اينكه 12 بانك ايراني همچنان به سوييفت متصل هستند، اظهار داشت: ليست بانك‌هاي تحريمي براي اتصال به سوييفت منتشر شده است و تمام بانك‌هايي كه داراي مجوز براي فعاليت بين‌المللي بوده‌اند، در اين ليست سياه قرار گرفته‌اند. عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اينكه گفته مي‌شود تعدادي از بانك‌هاي ايراني همچنان به سوييفت متصل هستند به اين معنا نيست كه امريكا برخي بانك‌ها را از اين تحريم مستنثي كرده بلكه به نظر مي‌رسد، بانك‌هاي كوچك كه مجوز فعاليت بين‌المللي را ندارند يا صندوق تعاوني‌ها كه تابلوي بانك زده‌اند از اين تحريم‌ها مستنثي شده‌اند. او در خصوص مجوز بانكي گفت: بانك‌هايي در مجامع بين‌المللي قابل قبول هستند كه عدد و رقم، كد و سطح معاملات بين‌المللي را داشته باشند حتما اين 12 بانك در سطح بين‌المللي نبوده‌اند كه در ليست سياه قرار نگرفته‌اند و امريكا به بانكي رحم نكرده است. وي تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد، اين بانك‌ها مشكل بين‌المللي دارند و توان معاملات بين‌المللي را ندارند كه در ليست سياه قرار نگرفته‌اند، با اين حال حتي اگر در سطح بين‌المللي بتوانند فعاليت كنند، بانك‌هاي ديگر از ترس مجازات‌هاي امريكا تمايلي به همكاري با ايران نخواهند داشت. او با بيان اينكه 12 بانك ايراني همچنان به سوييفت متصل هستند و با اما و اگر مي‌توانند فرصتي براي دور زدن تحريم‌ها باشند، گفت: اگر اين بانك‌ها مجوز فعاليت بين‌المللي داشته باشند، مي‌توانند فرصت خوبي براي ما در دوران تحريم باشند اما بعيد مي‌دانم چنين باشد احتمالا اينها صندوق‌هاي قرض‌الحسنه‌اي هستند كه با تابلوي بانك فعاليت مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون