• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4230 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ آبان

شهري

شهردار تهران: شهر تهران هنوز طرح جامع پسماند ندارد

محمدعلي افشاني؛ شهردار تهران گفت: «قدر سرمايه‌هاي‌مان را نمي‌دانيم، يكي از سرمايه‌هايي كه قدرش را ندانسته‌ايم و هنگام خشكسالي متوجه شديم كه چه سرمايه‌اي را داريم، موضوع پساب بود كه كالاي گرانبهايي است. اگر از اين ثروت خوب استفاده شود، به جاي اينكه منابع طبيعي و حقوق نسل‌هاي آينده را ويران و آب‌هاي زيرزميني را نابود كند، مي‌تواند به طبيعت و زيست شهري كمك كند. با توجه به اينكه شهر تهران داراي بافت فرسوده است و نيازمند نوسازي اين بافت‌ها هستيم و با توجه به ساخت‌وسازهاي شهري، پس به مصالح ساختماني نياز داريم، چه بهتر كه اين مصالح از نخاله‌هاي ساختماني تامين شود.»

به گزارش فارس وي‌ افزود: «احساس مي‌كنم شعار شهر زيست‌پذير و شهروند مشاركت‌پذير كه عمر كوتاهي در مديريت شهري داشت، بسيار تاثيرگذار باشد و كنار گذاشتن اين شعار به شهر ضرر خواهد زد. با مشاركت مردم بايد شهر بهتري را ساخت، متاسفانه تهران هنوز طرح جامع پسماند ندارد و تازه قرار است اين هفته پاكت‌هاي مناقصه آن باز شود. وقتي طرح جامع نباشد، نمي‌توان اقدامات خوبي در حوزه پسماند انجام داد. طرح جامع هنگامي كه اجرايي شود، مي‌توان اقدامات مناسبي متناسب با آن انجام داد و يكي از اقدامات خوب در اين حوزه مشاركت دادن مردم در حوزه تفكيك زباله از مبدا است.»

هر تهراني سالانه ۵ برابر وزن خود پسماند توليد مي‌كند

همچنين فاطمه اكبرپور؛ كارشناس پسماند اداره محيط‌زيست استان تهران به ايسنا گفت: «هر تهراني در سال بيش از ۳۱۰ كيلوگرم پسماند شهري توليد مي‌كند و اگر وزن او را به‌طور ميانگين ۶۵ كيلوگرم درنظر بگيريم، ميزان توليد پسماندش حدود پنج برابر وزن اوست. مي‌توانيم با توليد كمتر زباله‌هايي كه از شيشه، كاغذ و نايلون تشكيل شده براي حفاظت از محيط‌‌زيست قدم جدي ‌برداريم، اولين قدم براي تفكيك از مبدا پسماندها اصلاح الگوي مصرف يعني خريد به اندازه نياز و پرهيز از اسراف در خريد و مصرف است. خريد كالاي باكيفيت، تاكيد بر استفاده از كيسه‌هاي پارچه‌اي و برزنتي به جاي كيسه‌هاي پلاستيكي، استفاده از وسايل برقي كه قابليت شارژ باتري دارند، استفاده از فلش‌ها و هارداكسترنال به جاي CD وDVD، خريد محصولاتي كه با بسته‌بندي‌هاي قابل بازيافت به بازار عرضه شده‌اند، استفاده كمتر از غذاهاي آماده به‌دليل كاهش استفاده از ظروف يكبار مصرف و... اقدامات ساده‌اي است كه انجام آنها مي‌تواند به عادات روزمره مفيد تبديل و باعث كاهش توليد پسماند شود و نتيجه آن صرف انرژي كمتري براي تفكيك و دفع پسماند خواهد شد. » ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون