• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4233 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۶ آبان

عدد و رقم

سه برابر

افزايش مصرف برق در مساجد و مدارس

سخنگوي صنعت برق مي‌گويد: به دنبال رايگان شدن برق مساجد و مدارس، مصرف برق اين مراكز دو تا سه برابر افزايش يافته است. «محمودرضا حقي‌فام» افزود: سياست رايگان كردن قيمت برق براي مدارس و مساجد سياست درستي نيست زيرا به افزايش مصرف در اين مراكز منجر مي‌شود. وي ادامه داد: اگر قصد داريم به مساجد و مدارس كمك كنيم بهتر است اين كمك‌ها به طور مستقيم انجام شود نه اينكه برق را به صورت رايگان به اين مراكز عرضه كنيم. معاون هماهنگي توزيع توانير پيشنهاد كرد: به جاي عرضه برق رايگان، نرخ برق را به طور واقعي محاسبه كنيم و منابع حمايتي را از طريق سازمان اوقاف به مساجد و از طريق وزارت آموزش پرورش به مدارس پرداخت كنيم. حقي‌فام اضافه كرد: رايگان بودن برق براي مدارس و مساجد سبب مي‌شود از منابع عمومي بدون حساب و كتاب برداشت كنيم.

 

86000 طرح

نيمه تمام شهري و روستايي

معاون عمراني وزير كشور گفت: 86 هزار طرح عمراني نيمه‌تمام شهري و روستايي در كشور وجود دارد كه كلنگ‌زني برخي از آنها سبب اتلاف منابع مالي شده است. مهدي جمالي‌نژاد در نشست با شهرداران، فرمانداران، شوراها و دهياران كهگيلويه و بويراحمد در ياسوج اظهار كرد: تعداد زيادي از اين طرح‌ها به ‌صورت نيمه‌تمام رها شده است. وي بيان كرد: در كنار طرح‌هاي نيمه تمام قبلي بدون برنامه‌ريزي، طرح‌هاي جديد با همان قابليت كلنگ‌زني شد.

جمالي‌نژاد با اشاره به اينكه كلنگ‌زني طرح‌هاي جديد اتلاف منابع است، تصريح كرد: كلنگ‌زني برخي از طرح‌ها كه قابليت اجرايي نداشتند باعث هدررفتن بيت‌المال شده است. وي با اشاره به مشكلات زياد شهرداري‌ها و دهياري‌ها افزود: گرفتن اوراق مشاركت نقش مهمي در برون‌رفت از اين مشكلات دارد.

 

٢٠ درصد

افزايش توليد مركبات

عضوهيات مديره اتحاديه باغداران با اشاره به رشد ٢٠ درصدي توليد مركبات گفت: توليد سيب درختي كافي است و نيازي به واردات براي تنظيم بازار عيد نداريم. مجتبي شادلو با بيان اينكه در سال جاري وضعيت توليد مركبات در كشور بسيار مطلوب است، گفت: توليد اين محصولات امسال از نظر كمي و كيفي رشد قابل توجهي داشته است. وي با اشاره به اينكه برداشت نارنگي حدودا از مهر ماه آغاز شده و در حال عرضه به بازار است، افزود: برداشت برخي واريته‌هاي پرتقال جنوب نيز از حدود يك ماه قبل آغاز شده اما برداشت عمده پرتقال از ١٥ آذر تا حدود ١٥ دي انجام مي‌شود ضمن اينكه برخي واريته‌ها تا فرودين ماه برداشت مي‌شوند. رييس اتحاديه باغداران استان تهران با بيان اينكه هم‌اكنون نمي‌توان ميزان دقيق توليد را پيش‌بيني كرد، افزود: به طور كلي توليد مركبات در سال جاري حداقل ٢٠ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

 

۱.۴ ميليون بشكه‌

كاهش توليد نفت عربستان

عربستان سعودي كه در بحث تحريم نفتي ايران از دولت ترامپ رو دست خورده است اكنون كاهش ۱.۴ ميليون بشكه‌اي عرضه جهاني نفت را با جديت دنبال مي‌كند. به گزارش رويترز، زماني كه ترامپ در تابستان امسال از عربستان خواست تا براي پر كردن جاي خالي نفت ايران توليد خود را افزايش دهد، رياض با كمال ميل اين خواسته واشنگتن را پذيرفت. اما به گفته منابع آگاه در اوپك وقتي ترامپ در چرخشي ناگهاني معافيت‌هايي سخاوتمندانه از تحريم ايران به 8 كشور مصرف‌كننده اعطا كرد از پيش به عربستان اطلاعي نداد. منابع مطلع مي‌گويند اكنون سعودي‌ها كه از اقدام امريكا به خشم آمده‌اند، نگراني‌هايي را در مورد مازاد عرضه موجود در بازار مطرح ساخته‌اند و در حال بررسي كاهش توليد اوپك و متحدانش به ميزان حدود 1.4 ميليون بشكه در روز هستند. يكي از اين منابع آگاه گفت:«سعودي‌ها از دست ترامپ خيلي عصباني هستند. آنها ديگر به ترامپ اعتماد ندارند و به صورت جدي دارند به كاهش توليد فكر مي‌كنند. واشنگتن گفته، اين معافيت‌ها امتيازي موقتي به آن دسته از متحدان امريكاست كه از ايران نفت وارد مي‌كنند و ممكن است نتوانند خود را با توقف فوري خريد نفت از تهران تطبيق دهند.

 

۳۰ درصد

كاهش توليد آيفون ارزان قيمت

تحليلگر ارشد معروف محصولات اپل به تازگي اعلام كرده كه ميزان توليد گوشي‌هاي ارزان قيمت و مقرون به صرفه آيفون ۳۰ درصد كاهش داشته است. با توجه به آنكه گوشي‌هاي ارزان قيمت و مقرون به صرفه آيفون ايكس‌آر در رويدادي كه توسط اپل در ماه سپتامبر سال جاري ميلادي معرفي شد در ابتدا پيش‌بيني مي‌شد كه اين محصولات تحت تاثير كيفيت بالا و قيمت مناسب آن از استقبال و محبوبيت بي‌نظيري مواجه شوند اما چند هفته پيش بود كه اخبار جديدي در فضاي مجازي منتشر شد كه نشان مي‌داد، ميزان توليد گوشي‌هاي آيفون ايكس‌آر
(iPhone XR) به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا كرده است. اما حالا مينگ چي كو، تحليلگر ارشد محصولات اپل برآورد كرده كه سفارش توليد گوشي‌هاي ارزان قيمت و مقرون به صرفه اپل موسوم به آيفون ايكس‌آر ۳۰ درصد كاهش پيدا كرده است. وي پيش‌‌تر پيش‌بيني كرده بود كه اپل در فاصله 3 ماهه چهارم سال جاري تا 3 ماهه سوم سال ۲۰۱۹ ميلادي قادر خواهد بود ۱۰۰ ميليون دستگاه گوشي آيفون را به فروش برساند. اما حالا جديدترين برآوردها نشان مي‌دهد در همين بازه زماني ۷۰ ميليون دستگاه توسط اپل عرضه شده و به فروش خواهد رسيد كه اين اعداد و ارقام به وضوح نشان‌دهنده كاهش ۳۰ الي ۳۵ ميليون دستگاه گوشي آيفون است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون