• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4233 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۶ آبان

كرواسي با گل ديرهنگام، اسپانيا را برد

جنگجويان دوست‌داشتني

سامان سعادت

 

 

وقتي كرواسي نايب قهرمان جام‌ جهاني شد، خيلي‌ها با ديده ترديد داليچ و تيمش را قضاوت كردند و موفقيت اين تيم را محصول ضعف مدعيان و قرعه‌هاي مناسب كروات‌ها دانستند. با شروع ليگ ملت‌هاي اروپا و شكست 6 بر 0 كرواسي مقابل اسپانيا در بازي نخست، منتقدين با جسارت بيشتري وارد صحنه شدند و از فروكش كردن زودهنگام آتش تند مودريچ و يارانش گفتند. گفتند جام جهاني 2018 جرقه‌اي بود همانند آنچه در 98 رخ داده بود. حالا بايد منتظر سقوط پله‌پله شطرنجي‌پوشان اروپا باشيم تا سال‌ها بعد كه شايد آنها دوباره خودي نشان بدهند.

كرواسي بعد از باخت سنگين و تحقيرآميز مقابل اسپانياي انريكه، در خانه مقابل انگليس صف‌آرايي كرد و به نتيجه‌اي بهتر از تساوي بدون گل دست پيدا نكرد. داليچ مي‌دانست همان‌طور كه نايب‌قهرماني‌اش در جام جهاني به سرعت او را از پله‌هاي ترقي بالا برده بود، نتيجه نگرفتنش در مسابقات نه‌چندان مهم ليگ اروپا مي‌تواند خيلي سريع اعتبار خودش و تيمش را از بين ببرد. پس بازي مقابل اسپانيا در خانه از اهميت بالايي برخوردار است. كرواسي در اين ديدار بايد از چند چيز دفاع مي‌كرد. اول اينكه موفقيت آنها در جام جهاني شانسي نبوده. دوم اينكه شش‌تايي شدن مقابل اسپانيا يك اتفاق بوده و سوم اينكه آنها مي‌توانند همچنان به روند رو به رشد خودشان ادامه دهند و داليچ توانايي اين راهبري را دارد و در نهايت اينكه نتيجه بازي براي صعود يا سقوط تيم حايز اهميت بود.

شاگردان داليچ در حالي جمعه شب وارد ورزشگاه ماكسيمير شهر زاگرب شدند كه تنها 3 امتياز مي‌توانست وضعيت‌شان را بهتر كند. اسپانيا با 6 امتياز در صدر جدول قرار داشت و انگليس 4امتيازي در رده دوم بود. اسپانيا با يك تساوي هم شانس فوق‌العاده‌اي براي صعود از گروه پيدا مي‌كرد. اما كرواسي قصد نداشت اين شانس را به حريفش بدهد. به نوعي مي‌توان گفت كروات‌ها در ديدار مقابل اسپانيا به همه نتايج دلخواه‌شان رسيدند. شكست دادن لاروخاي آماده، آن هم به شكلي دراماتيك و با گل دقيقه 92 نشان داد كرواسي تيمي نيست كه به راحتي بشود از سطح اول فوتبال حذف‌شان كرد. كرواسي در بازي مقابل شاگردان انريكه دو بار از حريفش پيش افتاد و هر دو بار تقريبا خيلي زود برد را با تساوي عوض كرد. اما جنگجو بودن بازيكنان كرواسي- همان خصيصه‌اي كه آنها را تا فينال جام جهاني برده بود- باعث شد اين تيم در دقيقه 92 با تمام نفراتش به جز دروازه‌بان در زمين اسپانيا حاضر شود و چنان فشاري به خط دفاعي ماتادورها وارد كند كه آنها مجبور به اشتباه شوند. ستاره كرواسي در اين ديدار بدون شك تين يِودا بود. بازيكني 22 ساله. فوتباليستي كه چنين مسابقه حساسي را براي زدن اولين و دومين گل‌هاي ملي‌اش انتخاب كرد. دفاع راستي كه جزو كشف‌هاي تازه فوتبال كرواسي است و مي‌تواند تا سال‌ها براي اين تيم بدرخشد. در كنار يودا مي‌توان به كراماريچ و پرشيچ اشاره كرد. پرشيچي كه انگار در تيم ملي تبديل به بازيكن ديگري مي‌شود نسبت به آنچه در اينتر از او مي‌بينيم. وينگر چپ كروات‌ها كه با يك توپ‌ربايي، سازنده گل اول تيمش شد و يك بار هم توپ را به تيرك دروازه دخيا كوبيد. اما در رأس همه خوب‌هاي كرواسي باز هم مي‌توان به كاپيتان مودريچ اشاره كرد. فوتباليستي كه در ماه‌هاي گذشته به خاطر افت تيم ملي و شكست‌هاي پياپي رئال به‌شدت تحت فشار بود، اما بازي مقابل اسپانيا را شايد بتوان نقطه بازگشت اين فوتباليست به روزهاي خوبش دانست. مودريچ مقابل اسپانيا با يك سانتر تماشايي پايه‌گذار گل دوم تيمش شد.

حالا داليچ يك بازي فوق‌العاده حساس مقابل سه‌شيرها در ومبلي پيش رو دارد. خيلي زودتر از آنچه تصور مي‌شود. روز يكشنبه ساعت 17. هر كدام از دو تيم كه بتوانند برنده شوند مي‌روند مرحله بعد و حكم سقوط حريف به دسته دو را امضا مي‌كنند. تساوي باعث مي‌شود اسپانيا راهي دور بعد شود و كرواسي با توجه به تفاضل گل پايينش به دسته 2 سقوط مي‌كند. در حالي كه خيلي‌ها از عدم جذابيت مسابقات ليگ ملت‌هاي اروپا حرف مي‌زنند، با انگيزه‌هايي مثل كروات‌ها باعث شدند كه كوران مسابقات حسابي داغ بماند؛ جنگجويان منطقه بالكان كه مشخص است هنوز حرف‌‌هاي زيادي براي گفتن دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون