• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4233 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۶ آبان

چرخه معيوب اقتصاد سينما

نيوشا طبيبي

گاه به گاه صدايي از مسوول و مديري درباره موضوع پول‌هاي كثيف در عرصه سينما بلند مي‌شود و البته كه كسي هم پيگير داستان نيست و آن را جدي نمي‌گيرد. اشاره‌ها گنگ و مبهم هستند و اساسا به قصد پاك كردن ساحت سينما از اين پديده شوم به زبان نمي‌آيند؛ گويي براي ترساندن يا خط و نشان كشيدن براي مخاطباني خاص تشري مي‌زنند و تمام مي‌شود.

چگونگي ورود پول‌هاي كثيف به سينما و كيستي صاحبان آنها قطعا جاي تامل و تحقيق دارد اما گيرندگان اين پول‌ها چه كساني هستند و چه رابطه‌اي با صاحبان پول‌ها دارند؟

علاوه بر پول‌هايي كه به قصد شست‌وشو به اين حوزه مي‌آيند، البته سرمايه‌هاي پاكي كه صاحبانش بابت آنها كار شرافتمندانه و قانوني و مولد كرده‌اند هم در سينما سرمايه‌گذاري مي‌شوند، اما آيا مي‌دانيد آنها از چه طريق جذب مي‌شوند؟ پاسخ اين است: تهيه‌كنندگان چرب زبان با برنامه‌ريزي دقيق و به كارگيري روش‌هايي كه براي اشخاص عادي قابل تصور و پيش‌بيني نيست، پول را از آدم‌هايي كه درآمدي و برحسب اتفاق ذوق كار فرهنگي هم دارند به لطايف‌الحيل و قول بازگشت اصل سرمايه در مدتي معقول، جذب مي‌كنند. معمولا سرمايه گردآوري شده دو سه برابر هزينه ساخت فيلم مي‌شود. بعد فيلم را با زدن سر و ته هزينه‌ها و با صرف كمترين ميزان سرمايه از كار در مي‌آورند و با حساب‌سازي و دروغ گزارشي به سرمايه‌گذار مي‌دهند. در اين ماجرا آنچه مي‌ماند سود كلان دو سه برابر اصل سرمايه فيلم براي تهيه‌كننده است!

اصطلاحي زشت و شيوه‌اي غيراخلاقي و غيرحرفه‌اي در توليد سينماي ايران باب شده، مي‌گويند فلان فيلم در روند توليد پول خود را درآورده و براي تهيه‌كننده به سوددهي رسيده است! يعني به جاي آنكه روندي طبيعي طي شود و فيلم از گيشه درآمد كسب كند، پيش از آن و از جيب سرمايه‌گذار به سود رسيده است! اين شيوه غير اخلاقي را بگذاريد در كنار تشكيلات عجيب و سيستم غيرعادي اكران و انحصار خودساخته‌اي كه دو سه نفر در سينماداري و پخش و تهيه برپاكرده‌اند و سينماي ايران عملا در اختيار آنهاست. تهيه‌كنندگان و كارگردانان از آنها حساب مي‌برند و مجيز آنها را مي‌گويند. همه سينماي ايران از لايه‌هاي پاييني تا بالانشين‌ها كار مي‌كنند تا آنها پول روي پول بگذارند و بر امپراتوري سالن‌هاي زنجيره اي‌شان بيفزايند و سينما را بيش از پيش به اسارت ببرند.

آنها مسووليتي مستقيم در اين اقتصاد ناسالم و تنازل سطح كيفي فيلم‌ها و البته سطح سليقه بينندگان دارند. همانطور كه تهيه‌كنندگان با اخلاق و فرهيخته‌اي چون هارون يشايايي و چندين نفر ديگر سينماي دهه شصت و هفتاد ايران را با فيلم‌هايي ارزشمند به تعالي بردند و براي هميشه مدال اين افتخار را بر سينه دارند، آنها عامل ابتذال سينماي ايران و توليد آثار سطحي و بي‌ارزش و ضد فرهنگي هستند كه آنها را با برنامه‌ريزي و دخالت به فروش‌هاي چند ده ميلياردي مي‌رسانند.

چنين است كه پول‌هاي سالم و سرمايه‌گذاران علاقه‌مند به امور فرهنگي فقط يك بار به اين دام كثيف مي‌افتند. اين روند موجب رواج بي‌اعتمادي در عرصه اقتصاد فرهنگي، تنزل سطح كيفي فيلم‌ها و آثار ديگر هنري و البته باز شدن پاي پول‌هاي كثيف به سينما مي‌شود.

در اين مورد مصاديق فراواني را مي‌شناسم كه در فرصت‌هاي بعدي از آن سخن خواهم گفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون