• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4239 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳ آذر

كتابخانه

نگاهي تازه به قرآن

قرآن كتابي است كه راهنماي بيش از يك‌پنجم ساكنان زمين به‌شمار مي‌آيد و مهم‌ترين متني است كه اخلاق، حقوق و آداب و اعمال اسلامي از آن به دست مي‌آيد. «درآمدي به قرآن» به زباني روان براي آشنايي بيشتر دانشجويان رشته‌هاي الهيات و ديگر خوانندگان با قرآن تاليف شده است و براي همه كساني كه مي‌خواهند بيشتر درباره اسلام و قرآن بدانند سودمند خواهد بود. اين كتاب، داراي مسائل مختلف در حوزه‌هاي گوناگون قرآن‌پژوهي به زبان امروزي است. مولف از نظر فكري، به نوگراياني همچون فضل‌الرحمن و نصر حامد ابوزيد نزديك است؛ بر پيوند نزديك قرآن با شخصيت پيامبر و بافت اجتماعي ‌ـ ‌تاريخي‌اي كه قرآن در آن نازل شد تاكيد مي‌كند و اين رويكرد را در تفسيري آزادتر از قرآن كارآمد مي‌داند. «درآمدي به قرآن» نوشته عبدالله سعيد با ترجمه سعيد شفيعي به تازگي توسط انتشارات حكمت منتشر شده است. از مهم‌ترين مباحث مطرح شده در اين كتاب مي‌توان به وحي و قرآن، ماهيت وحي، وحي و تفسير، قرائت قرآن، ترجمه قرآن و ... اشاره كرد.

اعراب از جاهليت تا اسلام

تمدن اسلام و عرب را هر قدر بيشتر غور كنيم همانقدر وقايع جديدي كشف شده و موضوع به همان اندازه صاف و روشن مي‌شود، ما در آتيه اين مطلب را ثابت مي‌كنيم كه در قرون وسطي علوم و فنون يونان و روم فقط به وسيله مسلمين در اروپا انتشار يافته تا مدت پانصد سال مدارس اروپا روي كتب و مصنفات آنان داير بود و همان‌ها بودند كه اروپا را علما و عملا و نيز در اخلاق تربيت كرده داخل در طريق تمدن كردند. كتاب «تمدن اسلام و عرب» دكتر گوستاو لوبون مورخ فرانسوي با ترجمه سيدمحمدتقي فخر داعي‌ كتابي كلاسيك درحوزه اسلام‌شناسي محسوب مي‌شود كه پيش ازانقلاب منتشر شده بود. چاپ تازه‌اي از اين كتاب به همت انتشارات بدرقه جاويدان منتشر شده‌است كه در دسترس علاقه‌مندان تاريخ اسلام قرار دارد.

 

كيمياخاتون؛ از افسانه تا واقعيت

كتاب «كيميا پرورده حرم مولانا»، شخص كيميا خاتون (دختر خوانده مولانا و همسر شمس تبريزي) را به مقبول‌ترين وجه نشان مي‌دهد. اما افسوس كه منطق و استدلال در اين روزگار قادر نيست مردمي كه افسانه را بيش از تاريخ اعتبار مي‌دهند، راضي كند. اين كتاب سعي مي‌كند روايتي منطقي‌تر از كيميا خاتون و زندگي و مرگ او ارايه دهد. اين كتاب در واقع نقدي است به رمان‌هاي «كيميا خاتون» نوشته سعيده قدس، «دختر رومي» نوشته موريل مائوفروي و «ملت عشق» نوشته اليف شافاك.

 

مدعيان دروغين

«مدعيان مهدويت و هزاره‌گرايان» پژوهشي است درباره مبادي و سير تكامل چهار گروه غالي بيانيه، مُغيريه، منصوريه و جناحيه در سده‌هاي دوم و سوم هجري در عراق و ايران. انديشه‌هاي اين گروه‌ها آميزه‌اي از تعاليم و اعمال اديانِ اصالتا غيراسلامي را در نخستين سده‌هاي حكومت اسلامي نشان مي‌دهد. ويليام تاكر، ضمن اشاره به تأثيرپذيري اين گروه‌ها از عبداللّه بن سبأ و كيسانيه، تمركز ويژه‌اي بر نقش تاريخي‌ ـ‌ اجتماعي اين گروه‌ها دارد كه همگي شورش‌هايي عليه خلفاي بني‌اميه به راه انداختند. نظريه محوري وي اين است كه اين فرقه‌ها نخستين گروه‌هاي انقلابي هزاره‌گرا در تاريخ اسلام بودند كه با هدف ايجاد حكومت برگزيدگان، عقايد و رويه‌هايي پديد آوردند كه تأثيري ماندگار بر شماري از فرقه‌هاي شيعي و غيرشيعي و نيز جنبش‌هاي مذهبي شبه‌شيعي گذاشت. «مدعيان مهدويت» نوشته ويليام فردريك تاكر با ترجمه حميد باقري توسط انتشارات حكمت منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون