• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4248 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر

خبر

ايران به اوپك هشدار داد

نماينده ايران در اوپك با هشدار نسبت به عدم توافق در اوپك براي كاهش توليد نفت گفت: اگر اوپك و متحدانش نتوانند توليد نفت را تا حد قابل توجهي كاهش دهند، قيمت نفت تا ۴۰ دلار در هر بشكه هم سقوط مي‌كند.

حسين كاظم‌پور اردبيلي، نماينده ايران در اوپك گفت: نياز است توليد حداقل 1.4 ميليون بشكه در روز كم شود تا جلوي عرضه بيش از حد نفت گرفته شود. جمهوري اسلامي ايران خودش در كاهش توليد شركت نمي‌كند و تحريم‌هاي امريكا بر صادرات آن همچنان باقي است.

كاظم‌پور گفت احتمالا اين گروه در نشست وين در آخر اين هفته نتوانند به توافقي براي مهار عرضه نفت دست يابند. اين اظهارنظرها نشان‌دهنده اختلاف در داخل اوپك است. با سقوط قيمت نفت خام در ماه گذشته، اوپك به دنبال كسب توافق براي سياست عرضه در سال آينده است.

اوپك و متحدانش از سال 2017 موفق شدند با كاهش توليد، ذخاير اضافي بازار را حذف كنند و قيمت را بالا ببرند ولي در ماه ژوئن اين روند را برعكس كردند و توليد را افزايش دادند. از آن زمان عربستان و روسيه توليدشان را بسيار بالا برده‌اند. نگراني از عرضه بيش از حد دوباره بالا گرفته است و نگراني از ميزان تقاضا هم باعث شد از ماه اكتبر قيمت نفت 30 درصد سقوط كند.

كاظم پور اضافه كرد: «با شكستي كه در اين سه ماه داشته‌اند، شك دارم همكاري ادامه پيدا كند. چرا كه شكست نهادينه شده است و براي تمديد آن اتفاق آرا نيست.»

او همچنين اخطار داد كه تحريم‌ها و سقوط قيمت نفت مي‌تواند اوپك را با قدمت بيش از نيم قرن متلاشي كند. كاظم‌پور گفت: « يك حس سرخوردگي به وجود آمده است، مخصوصا بين توليدكنندگان كوچك، نه در سطح قطر. سقوط قيمت نفت و كاهش درآمد دليلي براي ترك اوپك است.» تسنيم

 

مصوبه مجلس مبني بر بخشودگي سود تسهيلات

نمايندگان مجلس بانك مركزي را موظف به بخشودگي سود تسهيلات كمتر از يك ميليارد ريال و بخشش جريمه‌هاي متعلقه ۷۳ هزار و ۲۰۰ ميليارد ريال كردند.

نمايندگان در نشست سه‌شنبه پارلمان در جريان بررسي جزييات طرح اصلاح قانون بودجه سال 97 با بند (8) اين طرح در خصوص بخشودگي سود تسهيلات با 186 راي موافق و 4 راي ممتنع از مجموع 230 نماينده حاضر در جلسه موافقت كردند.

نمايندگان همچنين در جريان بررسي بند (7) طرح مذكور در خصوص حمايت از توليدكنندگان و تسهيل شرايط پرداخت بدهي آنها به جهت ابهامات موجود در اين بند با 186 راي موافق، 6 راي مخالف و 3 راي ممتنع از مجموع 230 نماينده حاضر در جلسه جهت ارجاع به كميسيون موافقت كردند.

بند (8) مصوب طرح مذكور عبارت است از: سقف بخشودگي سود تسهيلات زير يك ميليارد ريال مشروط به بازپرداخت اصل تسهيلات و بخشش جريمه‌هاي متعلقه 73 هزار و 200 ميليارد ريال تعيين مي‌گردد. هر يك از مشمولين بخشودگي سود تسهيلات زيريك ميليارد ريال مي‌توانند از زمان تصويب اين قانون صرفا يك فقره از بخشودگي سود تسهيلات موضوع اين بند استفاده نمايند. فارس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون