• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4248 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ آذر

دستور رييس‌جمهوربراي پيگيري غرامت مصدومان شيميايي

گروه اجتماعي|با دستور رييس‌جمهوري، بنياد شهيد و امور ايثارگران، وزارت اطلاعات و وزارت امورخارجه موظف به پيگيري غرامت مصدومان شيميايي جنگ 8‌ساله عراق عليه ايران شدند. به گفته سجاد قاسمي؛ سرپرست گروه اعزامي انجمن‌هاي غيردولتي جانبازان شيميايي به بيست و سومين كنفرانس سالانه سازمان منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي OPCW كه چند روز قبل در شهر لاهه به كار خود پايان داد، رييس‌جمهوري در اين دستور، بنياد شهيد و امور ايثارگران، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه را مسوول پيگيري غرامت مصدومان شيميايي جنگ 8ساله عراق عليه ايران كرده و قرار است در اين زمينه، شكاياتي هم تنظيم و براي دادگاه‌هاي صالح ارسال شود و پيگيري طرح شكايات هم مشابه اقدامات قضايي دولت امريكا براي تشكيل پرونده درباره مصادره اموال ايران باشد.

قاسمي اين خبر را در نشست خبري روز گذشته اعلام كرد؛ نشستي كه با حضور نمايندگان انجمن‌هاي غيردولتي حاضر در اين كنفرانس سالانه و برخي قربانيان بمباران شيميايي سردشت برگزار شد و ايلنا در گزارش خود از اين نشست خبري نوشت كه عليرضا تركي؛ جانباز شيميايي و يكي از اعضاي انجمن دفاع از مصدومان شيميايي سردشت، تاكيد داشته كه 50 درصد جانبازان شيميايي در سردشت زنان و كودكان بوده‌اند و در توضيح جزييات بيشتر درباره حضور انجمن‌هاي غير دولتي در بيست و سومين كنفرانس سالانه سازمان منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي گفته است:« در اين اجلاس حق و حقوق جانبازان شيميايي را پيگيري كرديم چون استفاده از سلاح‌هاي شيميايي آثار زيانباري دارد و ما هم براي دفاع از مظلوميت جانبازان شيميايي در اين اجلاس حاضر شديم و اميدواريم ديگر هيچ‌وقت از اين سلاح‌ها استفاده نشود و همه كشورهاي داراي سلاح‌هاي شيميايي اين سلاح‌ها را معدوم كنند تا ديگر قرباني سلاح‌هاي شيميايي نداشته باشيم.»

عبدالرحيم كريمي واحد، يكي ديگر از اعضاي اين انجمن هم گفت: « جانباز شيميايي ظاهري معمولي دارد و تا در كنار او زندگي نكنيد متوجه نمي‌شويد كه اين فرد جانباز است. جانبازان شيميايي مظلوم‌ترين جانبازان جنگ تحميلي هستند و بايد توجه ويژه‌اي به جانبازان شيميايي و جانبازان اعصاب و روان شود. تا امروز 69 هزار جانباز شيميايي در كشور شناسايي شده‌اند اما بر اساس آمارهاي بين‌المللي 100 هزار جانباز شيميايي داريم چون هنوز افرادي هستند كه نتوانستيم آنها را شناسايي كنيم و به همين دليل كميسيون‌هاي پزشكي ما همچنان فعال و در حال شناسايي جانبازان شيميايي هستند.»

موسوي؛ دبير انجمن حمايت از مصدومان شيميايي هم از ديگر حاضران در اين نشست بود و تاكيد كرد: «ما به عنوان قربانيان جنگ غرامت مي‌خواهيم و مي‌خواهيم اين غرامت را براي بهبود سلامت قربانيان سلاح‌هاي شيميايي استفاده كنيم. دريافت غرامت براي قربانيان سلاح‌هاي شيميايي از نواحي مختلف از جمله وزارت امور خارجه دنبال مي‌شود و ما هم در اين اجلاس در كنار غرامت مالي، خواستار غرامت روحي و رواني شديم و دادخواست‌هايي را آماده كرديم. البته در اين امر كاملا تابع وزارت امور خارجه هستيم تا در شرايط مناسب اين دادخواست‌ها را به مراجع ذيصلاح ارايه دهيم و در دادستاني تهران و ديگر دادگاه‌هاي صالح بين‌المللي از فروشندگان و توليدكنندگان سلاح‌هاي شيميايي شكايت كنيم.»

موسوي افزود: «توانبخشي براي ارتقاي سلامت جانبازان شيميايي، يكي از خواسته‌هاي ما در اجلاس OPCW بود و از آنها خواستيم به ما كمك كنند تا بتوانيم در سطح ملي براي توانبخشي ارتقاي سلامت جانبازان شيميايي گام ‌برداريم. همچنين از صندوق حمايت قربانيان سلاح‌هاي شيميايي خواستيم تا در اين امر ما را حمايت كنند. علاوه بر اين، پيشنهاد داديم كه از تاريخ شفاهي جانبازان شيميايي براي ثبت در تاريخ استفاده كنند. متاسفانه جانبازان شيميايي 10 الي 20 سال كمتر از مردم عادي عمر مي‌كنند و ميانگين سني جانبازان شيميايي، 50 سال است. در حال حاضر ما فراموش و انكار شده‌ايم و اگر كار فرهنگي در اين خصوص انجام نشود در آينده خبري از ما نيست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون