• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3113 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱ آذر

زير ذره‌بين اقتصاد

انتخاب نمايندگان پارلمان ايران درWTO| دو نماينده مجلس شوراي اسلامي به عنوان اعضاي پارلمان ايران در سازمان تجارت جهاني انتخاب شدند. پس از دعوت پارلمان اروپا و بين‌المجالس جهاني براي تعيين اعضاي پارلمان ايران براي كرسي WTO در ژنو، اسماعيل جليلي و حسين نجابت از سوي بين‌المجالس جهاني انتخاب و معرفي شدند. اجلاس سازمان تجارت جهاني قرار است بهمن‌ماه سال جاري برگزار شود.

همكاري ريلي ايران و روسيه | يوري بو سينكينگ رييس اتحاديه ملي راه‌آهن روسيه گفت: روسيه در زمينه راه‌آهن يكي از جديدترين تكنولوژي‌هاي روز دنيا دارد. اتحاديه راه‌آهن روسيه با بيش از 23 هزار شركت ارتباط داشته به‌طوريكه اتحاديه‌هاي راه‌آهن، ماشين آلات و خدمات ساخت ريل در هزار و 500 زمينه فعاليت دارند. وي با بيان اينكه در روسيه يك اتحاديه قوي به عنوان يك سازمان فعاليت مي‌كند، اظهار كرد: سعي داريم همكاري مساعدي با ايران داشته باشيم به‌طوريكه ايران به سمت ما و ما به سمت ايران پيش رويم.

140هزار ميليارد تومان طرح نيمه‌تمام آبي| رحيم ميداني، معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: در عرصه طرح‌هاي عمراني، 140 هزار ميليارد تومان طرح نيمه‌تمام در بخش آب كشور داريم كه دولت قادر به تكميل طرح‌هاي نيمه‌تمام نيست و تكميل اين طرح‌ها بدون حضور بخش خصوصي سال‌ها به طول خواهد انجاميد. وي بخش آب كشور را در آستانه تحول خواند و اظهار كرد: در فقدان يك مديريت جامع و به‌هم پيوسته، احياي منابع و اكوسيستم‌هاي آب ميسر نخواهد بود. ساختار اقتصاد آب معيوب است، اگر صنعت آب صنعت خوداتكايي بود و مي‌توانست هزينه‌هاي خود را تامين كند، در نگهداري تاسيسات خود و سرمايه‌هاي ملي نيز محتاج يارانه و كمك نمي‌شد و بهتر از اين عمل مي‌كرد. ميداني ادامه داد: در زمان حاضر، بيشتر فعاليت‌ها در قالب خريد تضميني است و بودجه رديف تضميني آب و پساب در بودجه سال آينده پنج برابر شده است. در اين بخش به‌ازاي هر واحد رديف تضميني مي‌توان 10 واحد سرمايه‌گذاري جذب كرد.

برخورد با تخريب و تصرف غير‌قانوني اراضي | قباد افشار، رييس سازمان امور اراضي گفت: با تخريب و تصرف غير‌قانوني اراضي كه يك تهديد جدي است به‌شدت برخورد مي‌شود. به‌شدت با تخريب و تصرف غير‌قانوني اراضي كه يك تهديد جدي به شمار مي‌رود برخورد مي‌كنيم و با تقويت گشت‌هاي حفاظت حفظ كاربري سعي داريم جلوي برخي از اقدامات غير‌قانوني در اين حوزه را بگيريم. وي درباره نحوه واگذاري اراضي منطقه ويژه اقتصادي نمين به ايسنا گفت: در حوزه توسعه معادن و برداشت معدن پوكه سعي مي‌شود تا از تخريب اراضي كشاورزي جلوگيري شده و قوانين مربوط به حفظ كاربري رعايت شود. رييس سازمان امور اراضي با اشاره به خودداري جدي از واگذاري اراضي درجه يك، دو و سه كشاورزي به طرح‌هاي گردشگري، اضافه كرد: سعي داريم براي چنين طرح‌هايي از اراضي كه قابليت پايين كشاورزي را دارند واگذاري‌ها انجام شود.

ايران از چين مخزن ذخيره‌سازي اجاره كرد|منابع مطلع از ذخيره يك مخزن نفت در چين از سوي ايران خبر دادند و گفتند كه اين اقدام با هدف دسترسي بهتر اين كشور به مشتريان نفتي خود صورت گرفته است. رويترز به نقل از منابع آگاه نوشت: ايران در اوايل سال جاري يك مخزن ذخيره نفت در بندر داليان چين اجاره و حداقل دو محموله نفت از اين مخزن به هند و كره جنوبي صادر كرده است. بر اساس اين گزارش، در حالي كه كاهش قيمت نفت به اقتصاد ايران آسيب زده است، اين كشور همزمان با كنار آمدن با تحريم‌ها در حال رقابت با توليدكنندگان نفت در خاورميانه بر سر حفظ سهم خود در بازار نفت آسيا نيز هست.

كاهش صادرات برق مطرح نيست| ميرفتاح فتاح قره‌باغ، مديرعامل شركت مديريت شبكه برق ايران با تاكيد بر اينكه مذاكرات با روسيه براي تبادل شبكه برق ايران و روسيه در حال انجام است، خبر داد: در دولت بحثي در خصوص كاهش صادرات برق ايران مطرح نيست چرا كه كشورهاي همسايه به برق ايران نياز دارند. در حال رايزني براي تبادل انرژي با روسيه هستيم كه در صورت نهايي شدن توافق بين ايران و روسيه شبكه برق ايران از طريق كشورهاي ارمنستان، گرجستان و آذربايجان به روسيه متصل مي‌شود. وي با بيان اينكه تبادل انرژي برق به نفع ايران و روسيه است به فارس تصريح كرد: اين موضوع هنوز به توافق نهايي منجر نشده است.

 نگراني مجلس از رايزني‌هاي پشت پرده|عضو كميسيون برنامه و بودجه با اشاره به سه پيشنهاد ۱۵، ۱۸ و ۲۰ سنتي براي قيمت گاز پتروشيمي‌ها در كميسيون برنامه‌وبودجه گفت: نمايندگان در صحن مجلس عنوان كردند چنانچه براي خوراك گاز پتروشيمي قيمت گذاشته نشود، به دليل نفوذي كه عوامل پتروشيمي در دولت دارند، امكان لابي كردن آنها وجود دارد. موسي‌الرضا ثروتي در گفت‌وگو با فارس با بيان اينكه در فرمول مصوب كميسيون برنامه و بودجه، قيمت خوراك را به دولت سپرده بوديم، اظهار داشت: در اين فرمول، دو پيشنهاد وجود داشت؛ نخست اينكه 10 ساله باشد و ديگر آنكه نرخ بازده سرمايه ارزي در سرمايه‌گذاري‌هاي جديد حداقل 25 درصد باشد اما نمايندگان در صحن علني مجلس به اين موضوع اعتراض كردند و به همين دليل مساله به كميسيون ارجاع داده شد. وي با اشاره به تعيين قيمت 13 سنت در سال 93 براي خوراك گاز پتروشيمي‌ها، درباره جزييات مباحث مطرح شده در صحن مجلس گفت: نمايندگان در صحن مجلس عنوان كردند چنانچه براي خوراك گاز پتروشيمي قيمت گذاشته نشود، به دليل نفوذي كه عوامل پتروشيمي در دولت دارند، امكان لابي كردن آنها وجود دارد. وي افزود: نفوذ عوامل پتروشيمي در دولت باعث شده بود سال‌ها خوراك گاز را با قيمت كمتر از 5/2 سنت دريافت كنند، لذا نمايندگان مجلس با اين استدلال كه به دولت اعتماد نداريم، موضوع را به كميسيون برگرداندند كه يك قيمت در كميسيون تعيين شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها