• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4259 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ آذر

خبر

استعفاي وزير نفت كويت پس از سفر به عربستان سعودي

برخي منابع آگاه گزارش كردند كه دولت كويت با استعفاي «بخيت الرشيدي» وزير نفت، برق و آب موافقت كرده است. روزنامه كويتي الأنباء با اعلام اين خبر نوشت كه الرشيدي روز گذشته در نشست شوراي وزيران حضور نداشت. به نوشته اين روزنامه، الرشيدي استعفانامه خود را تقديم «جابر المبارك» نخست‌وزير كويت كرده است. به گزارش فارس، استعفاي الرشيدي در حالي است كه وي هفته گذشته يك روز پس از برگزاري نشست شوراي همكاري خليج‌فارس در عربستان سعودي به رياض سفر كرد. روزنامه كويتي «الرأي» پيش‌بيني كرده بود، سفر هيات كويتي به رياض تحول مثبتي در گفت‌وگوهاي مربوط به از سرگيري توليدات نفت در منطقه الخفجي و الوفره به وجود ‌آورد. تعطيلي ميادين نفتي مشترك كويت و عربستان در منطقه حايل به خصوص دو ميدان الخفجي و الوفره به مشكلي براي اين دو كشور عضو اوپك تبديل شده است و مسوولان دو كشور از چند ماه پيش در تلاش براي حل آن هستند. ميدان الخفجي اكتبر ۲۰۱۴ بنا به تصميم عربستان سعودي كه گفته مي‌شود به دليل پاره‌اي عوامل زيست محيطي بوده و ميدان الوفره نيز در ماه مه ‌۲۰۱۵ بسته شد. توليدات اين دو ميدان به طور متوسط روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشكه در روز است كه به صورت مساوي بين كويت و عربستان تقسيم مي‌شود و ميدان الوفره توسط شركت امريكايي «شفرون» و شركت نفت خليج كويت و ميدان الخفجي نيز توسط شركت نفتي آرامكو عربستان اداره مي‌شود.

 

لاوروف: پمپئو در سياست‌ امريكا كاره‌اي نيست

وزير امور خارجه روسيه روز گذشته متعهد شد، مسكو با اوكراين جنگي را آغاز نخواهد كرد. وي در عين حال گفت، معتقد است پمپئو در سياست خارجه امريكا كاره‌اي نيست. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، اين صحبت‌هاي سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در حالي مطرح شد كه اخيرا به دنبال توقيف 3 كشتي نظامي اوكراين از سوي روسيه در منطقه تنگه كرچ، تنش‌ها بين دو كشور تشديد شده است. لاوروف در مصاحبه‌اي با يك شبكه راديويي روسيه گفت: من به اين اندازه مي‌توانم به شما قول بدهم كه ما با اوكراين وارد جنگ نخواهيم شد. اين مقام دولت روسيه اظهار كرد: لزومي براي قطع روابط ديپلماتيك با اوكراين نيز وجود ندارد. من فكر نمي‌كنم قطع روابط بين دو كشور ضرورتي داشته باشد. مردم اوكراين از بابت اين اتفاق تقصيري ندارند و اكثريت اوكرايني‌ها خواهان صلح براي كشورشان هستند و مي‌خواهند از شر حكومت مفتضح كشورشان خلاص شده و به روابط عادي با روسيه برگردند. لاوروف در عين حال گفت: روسيه مطمئن است كه اوكراين به تحريك‌هاي خود در مرز با روسيه ادامه خواهد داد و اطلاع پيدا كرده كه پترو پوروشنكو، رييس‌جمهور اوكراين براي يك اقدام تحريك‌‌آميز در اواخر ماه دسامبر برنامه‌ريزي كرده است. لاوروف گفت: من مطمئن هستم كه اقدامات تحريك‌آميز بيشتري در راه خواهد بود. او ادامه داد: بر اساس اطلاعات جديدي كه ما به دست آورده و به آن اطمينان داريم، پوروشنكو در حال برنامه‌ريزي براي يك اقدام تحريك‌آميز مسلحانه در مرز روسيه همچنين در مرز كريمه در پايان دسامبر است. وزير خارجه روسيه گفت: مسكو در صورتي كه پوروشنكو به اين برنامه‌اش عمل كند، پاسخ سختي خواهد داد. لاوروف همچنين در اشاره به مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا گفت كه به عقيده او پمپئو در سياست‌گذاري‌هاي امريكا دخيل نبوده و اين كاركرد از جانب جان بولتون، مشاور امنيت ملي ترامپ انجام مي‌شود. وي افزود: مي‌دانيد من مدت زيادي است كه با پمپئو صحبت نكردم و اين احساس را دارم كه او ديگر در مسير سياست خارجي امريكا در قبال روسيه نقشي نداشته و تاكنون نيز اين سياستگذاري در مورد روسيه به بولتون محول شده است.

 

دستيار مشاور سابق ترامپ به لابي با تركيه براي استرداد گولن متهم شد

دستيار تجاري «مايكل فلين»، مشاور پيشين امنيت ملي امريكا به لابي غيرقانوني براي تركيه به منظور استرداد «فتح‌الله گولن» واعظ ترك ساكن امريكا كه آنكارا وي را عامل كودتاي نافرجام 2016 تركيه مي‌داند، متهم شد. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، وي كه «بيژن كيان» نام دارد، صبح امروز در يك دادگاه فدرال در اسكندريه حاضر و با اتهام همكاري به عنوان يك عامل خارجي و توطئه چيني روبه‌رو شد. شريك تجاري پيشين فلين متهم است كه به عنوان عامل يك دولت خارجي ايفاي نقش كرده و براي استرداد گولن از امريكا توطئه چيده است. به موجب كيفرخواست صادره، كيان با «اكيم آلپتكين» تاجر ترك براي لابي غيرقانوني با مقام‌هاي دولت امريكا و اعمال نفوذ بر افكار عمومي ايالات‌متحده عليه گولن تباني كرده است. تاجر ترك نيز به هدايت و تامين مالي فعاليت‌هاي كيان و فلين و همچنين دروغگويي در پرونده‌هاي امريكايي در مورد نقش خود متهم است. جرايم مشابه با جرايم كيان و گفته‌هاي كذب از جمله موارد اتهامي عليه اين تاجر تركيه‌اي است. فلين كه در هفته‌هاي نخست دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ به عنوان مشاور امنيت ملي رييس‌جمهوري خدمت مي‌كرد، در اين كيفرخواست به عنوان «شخص اول»
(Person A) معرفي شده است. فلين قرار است در قالب تحقيقات «رابرت مولر» بازپرس ويژه پرونده رسيدگي به دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري 2016 امريكا، به دليل دروغگويي به اداره پليس فدرال ايالات‌متحده (اف‌بي‌آي) محكوم شود. دولت تركيه، گولن را كه در پنسيلوانيا زندگي مي‌كند، عامل توطئه و تحريك كودتايي نافرجام عليه آنكارا دانسته است. تركيه مدعي است كه گولن با تشكيل گروهي موسوم به گولن (فتو) و با رخنه در تشكيلات قضايي، نظامي، آموزشي و اركان دولتي، كودتاي نافرجام اين كشور را سازماندهي كرده است. در كودتاي نافرجام تركيه 249 نفر كشته و 2 هزار و 193 نفر زخمي شدند. محاكمه عوامل اين كودتا در مراجع قضايي تركيه جريان دارد و در آن گولن به عنوان متهم رديف اول معرفي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون