• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4259 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ آذر

هزينه خانوار ايراني در سال 96

مركز آمار ايران گزارش مربوط به «نتايج آمارگيري از هزينه و درآمد خانوارهاي شهري» را براي سال ۱۳۹۶ منتشر كرد.

اين گزارش آمار توصيفي خانوارها و همچنين توزيع و تركيب هزينه و درآمد خانوارهاي شهري را به تصوير مي‌كشد؛ به طوري كه متغيرهايي مانند «سطح درآمد خانوار در سال ۱۳۹۶»، «سطح مخارج خانوار در سال ۱۳۹۶» و «تركيب اجزاي مخارج و درآمدهاي خانوارها» و «سبد مصرفي و درآمدي خانوارها در استان‌هاي مختلف» را ارايه مي‌دهد. هر خانوار در هر دوره مالي ابتدا درآمد دوره‌اي خود را دريافت كرده، سپس بخشي از آن را صرف هزينه‌هاي ضروري و غيرضروري خود مي‌كند. درآمد از محل‌هايي مانند دستمزد، سود و اجاره كسب شده و هزينه‌ها نيز صرف محل‌هاي هزينه‌اي، خوراكي و غيرخوراكي مي‌شود. اختلاف دو سطح درآمد و مخارج يا پس‌انداز مي‌شود (در صورتي كه درآمد بيشتر از هزينه باشد) يا از پس‌اندازهاي سال قبل برداشته مي‌شود. (در صورتي كه هزينه‌ها بيشتر از درآمدهاي دوره باشد.) بنابراين اين گزارش به نوعي تغيير رفاه خانوارها را نمايندگي مي‌كند.

ميل به پس‌انداز اجتماعي

بر حسب گزارش مذكور، سال گذشته در مجموع هر خانوار شهري ايراني حدود ۳۶ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان از محل‌هاي مختلف دستمزد، سود و اجاره درآمد كسب كرده است كه حدود ۳۳ ميليون تومان از آن را صرف هزينه‌هاي مختلف سالانه خود كرده است. اگرچه اين گزارش اشاره مستقيمي به سطح پس‌انداز نمي‌كند اما مي‌توان اختلاف سطح درآمد از هزينه‌ها را به عنوان پس‌انداز سالانه هر خانوار ايراني تلقي كرد؛ بنابراين مي‌توان گفت سطح پس‌انداز هر خانوار شهري ايراني در سال گذشته حدود ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است؛ به تعبيري ديگر، سال گذشته هر خانوار ايراني ۹۰ درصد از درآمد خود را صرف مخارج مختلف و ۱۰ درصد باقي‌مانده را پس‌انداز كرده است. اگر درآمد هر خانوار را به عنوان نماينده‌اي از توليد ناخالص داخلي و مخارج خانوارها را بتوان به عنوان مخارج مصرفي كل اقتصاد دانست، اين آمار نشان مي‌دهد در سال گذشته «ميل نهايي به پس‌انداز اجتماعي» حدود ۱۰ درصد بوده است. در مقياس ماهانه درآمد خانوار نمونه ۳ميليون و ۵۷هزارتومان، مخارج ۲ميليون و ۷۴۶هزار تومان و پس‌انداز حدود ۳۱۱هزارتومان بوده است.

به طور كلي پارسال شهروندان ايراني به طور متوسط 90درصد درآمدشان را هزينه كرده‌اند و فقط10درصد پس‌انداز داشته‌اند. مركز آمار ايران ميانگين هزينه يك خانوار شهري در سال گذشته را 33ميليون تومان و متوسط درآمد خانوارها را 37ميليون تومان برآورد كرد. تازه‌ترين يافته‌هاي هزينه و درآمد خانوارها نشان مي‌دهد كه 23.3درصد از كل هزينه يك خانوار ايراني صرف تامين اقلام خوراكي شده و مابقي آن به تامين هزينه‌هاي غيرخوراكي اختصاص دارد. متوسط هزينه كل خالص سالانه يك خانوار شهري در سال گذشته 329ميليون و 525هزار ريال برآورد شده كه نسبت به سال 95، درآمد خانوارهاي شهري به طور متوسط 15.7درصد رشد داشته در حالي كه متوسط درآمد اظهار شده سالانه يك خانوار شهري 366ميليون و 848هزار ريال بوده كه نسبت به سال قبل، ١٥,٦ درصد رشد نشان مي‌دهد.


پارسال شهروندان ايراني به‌طور متوسط 90درصد درآمدشان را هزينه كرده‌اند و فقط10درصد پس‌انداز داشته‌اند.

كرمانشاه گران‌ترين استان براي زندگي است. به طور ميانگين شهرنشينان استان كرمانشاه 99درصد از درآمدشان، هزينه مي‌شود.

كمترين هزينه به استان‌هاي خراسان جنوبي، سمنان و كرمان اختصاص دارد.

ميانگين هزينه‌ خانوارهاي شهري 33ميليون تومان است و متوسط درآمد خانوارها به 37ميليون تومان رسيده است.

تازه‌ترين يافته‌هاي آماري نشان مي‌دهد 23.3درصد از كل هزينه يك خانوار ايراني صرف تامين اقلام خوراكي مي‌شود و مابقي آن به تامين هزينه‌هاي غيرخوراكي اختصاص دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون