• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4259 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ آذر

قرعه‌كشي مرحله يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا انجام شد

از شانس گوارديولا تا بدشانسي مورينيو

علي ولي‌اللهي

 

 

قرعه كشي مرحله يك‌ هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا برگزار شد و 16 تيم برتر اروپا در فصل جاري رقباي خودشان را شناختند. مي‌توان گفت امسال بر خلاف هميشه هيچ تقابلي كه رنگ و بوي سنتي داشته باشد را شاهد نيستيم. البته به صورت كلي شاهد رويارويي تيم‌هاي انگليسي و آلماني خواهيم بود كه به نوعي زورآزمايي فوتبال باشگاهي دو دشمن فوتبالي به حساب مي‌آيد. قرعه‌كشي امسال بر اين اساس صورت گرفت كه تيم‌هاي دوم به صورت شانسي و با قرعه كشي مقابل تيم‌هاي صدرنشين قرار گرفتند؛ با اين فيلتر كه امكان برخورد تيم‌هايي كه در يك گروه حضور داشتند و تيم‌هاي هموطن با هم وجود نداشت. در ادامه نگاهي به 8 ديدار اولين دور حذفي ليگ قهرمانان امسال، بر مبناي آمار و ارقام خواهيم داشت.

 

شالكه- منچسترسيتي: خوشبختي پپ

اولين تقابل آلماني‌ها و انگليسي‌ها. اين قرعه به طور حتم به معناي خوش‌شانسي سيتي‌زن‌ها و بدشانسي شالكه‌اي‌ها است. وقتي اين قرعه از گوي خارج شد، قيافه نمايندگان شالكه كه در محل حضور مراسم حضور داشتند، نشان‌دهنده اين بود كه نمي‌توان شانسي براي اين تيم آلماني قائل بود. دو تيم تاكنون سه بار در رقابت‌هاي مختلف به مصاف هم رفته‌اند اما تقابلي در ليگ قهرمانان نداشته‌اند. در اين سه ديدار، منچسترسيتي دو بار پيروز شده و شالكه هم يك بار حريفش را شكست داده. در فصل 70-1969 جام در جام اروپا سيتي‌زن‌ها موفق شدند با نتيجه 5 بر 1 حريف‌شان را درهم بكوبند.

اتلتيكو – يوونتوس: بازگشت قاتل به محل جرم

يكي از سه ديدار فوق‌العاده جذاب اين مرحله خواهد بود و وداع با يكي از اين دو تيم مدعي واقعا سخت است. اما نكته جالب بازگشت رونالدو به واندامتروپوليتانو است. ورزشگاه رقيب سنتي تيم سابق رونالدو. ورزشگاهي كه رونالدو بارها و بارهادر آنجا اتلتي‌ها را نااميد كرده بود. رونالدو تاكنون 22 بار دروازه اتلتيكو را باز كرده است و اميدوار است در پيراهن يوونتوس هم اين روند را ادامه دهد. از ديگر نكات جذاب بازي خود ورزشگاه واندامتروپوليتانو است. ورزشگاهي كه ميزبان فينال اين فصل ليگ قهرمانان خواهد بود. يوونتوسي‌ها اميدوارند بعد از سفر به اين ورزشگاه يك بار ديگر در انتهاي مسابقات راهي اين شهر شوند و اتلتيكو مايل است در فينالي كه ورزشگاه اختصاصي خودش ميزبان آن است، حضور داشته باشد. دو تيم تاكنون 7 بار مقابل هم قرار گرفته‌اند كه يوونتوس 4 برد به دست آورده و اتلتيكو 2 برد. يك بازي هم به تساوي كشيده شده. در ليگ قهرمانان دو تيم 2 بار با هم روبرو شدند كه شاگردان سيمئونه يك پيروزي و يك تساوي مقابل بانوي پير به دست آورده‌اند.

منچستريونايتد – پاري‌سن‌ژرمن: بدشانسي كدام؟

شايد در نگاه اول اين قرعه بدشانسي شياطين سرخ قلمداد شود. با اين حال واقعا معلوم نيست كه مورينيو و منچستر به اين راحتي‌ها مقابل تيم آماده توخل وا بدهند. يادمان نرفته كه پاريس با وجود نمايش‌هاي فوق‌العاده در لاشامپوينه در ليگ قهرمانان آنچنان قدرتمند ظاهر نشده و منچستر هم با وجود كسب نتايج ضعيف در ليگ، اصلا تيم دست و پا بسته‌اي نيست. به اين ترتيب مي‌توان گفت كه يكي از 3 ديدار مهيج اين مرحله، برنده‌اي از پيش تعيين شده ندارد. دو تيم تاكنون فقط يك بار در جام بين‌المللي قهرمانان كه در تورهاي پيش‌فصل برگزار مي‌شود مقابل هم قرار گرفته‌اند كه پاريس با 2 گل ماتوئيدي و ايبرا حريفش را شكست داده بود.

دورتموند – تاتنهام: سايه‌روشن شانس

دومين تقابل آلماني‌ها و انگليسي‌ها. دو تيم واقعا هيچ برتري قابل ذكري بر هم ندارند. دورتموند فصل فوق‌العاده‌اي را سپري مي‌كند و تاتنهام تيم جذابي نشان داده كه البته كمي هم فراز و نشيب داشته. با اين وجود صعودش از گروه مرگ رقابت‌ها نشان مي‌دهد تيمي قابل اعتنا است. بر اين اساس پيش‌بيني وضعيت اين بازي واقعا كار سختي است. دو تيم تاكنون چهار بار به مصاف هم رفته‌اند كه دو بار آن مربوط به مرحله گروهي فصل پيش ليگ قهرمانان مي‌شود و تاتنهام موفق شده بود در روزگار بد زنبورها اين تيم را در رفت و برگشت شكست دهد. دو تيم دو بار هم در ليگ اروپاي 3 سال پيش به مصاف هم رفتند كه آنجا اين دورتموند بوده كه موفق شده هر دو بار حريفش را از پيش رو بردارد.

ليون – بارسلونا: صعود بي‌دردسر بارسا؟

در نگاه اول قرعه ليون براي بارسا بسيار مناسب به نظر مي‌رسد. اما بازي‌هاي ليون در مرحله گروهي و گرفتن 4 امتياز از شاگردان گوارديولا نشان مي‌دهد ليون تيمي نيست كه به كسي باج بدهد. با اين حال بايد بپذيريم كه شانس اصلي صعود براي بارسلونا محفوظ است، مگر اينكه از آن اتفاقات عجيب و غريب رخ بدهد. دو تيم تاكنون 6 بار رو در روي هم قرار گرفته‌اند كه تيم فرانسوي تاكنون بردي به دست نياورده. 4 برد براي آبي‌اناري‌ها و 2 تساوي حاصل تلاش دو تيم بوده. آخرين تقابل دو تيم برمي‌گردد به همين مرحله در فصل 9-2008. بارسلونا در آن سال بعد از تساوي در ديدار رفت در خانه حريف، در بازي برگشت با برد 5 بر 2 فرانسوي‌ها را بدرقه كرد تا يكي از سنگين‌ترين شكست‌هاي ليون در ليگ قهرمانان رقم بخورد.

رم – پورتو: قرعه لوس!

يكي از بي‌دليل‌ترين رقابت‌هاي اين فصل خواهد بود. قرعه‌اي كه داد بسياري از طرفداران تيم‌هاي بزرگ را كه با قرعه سختي روبرو شده‌اند را در آورده. پورتو بعد از صدرنشيني در گروه ساده‌اش، حالا در مرحله حذفي به يكي از ساده‌ترين تيم‌هاي ممكن خورده تا اين ديدار تبديل شود به پاشنه آشيل اولين مرحله از دور حذفي. ضمن اينكه رمي‌ها هم احتمالا از اين قرعه بسيار خوشحال هستند. پورتو در چهار ديداري كه مقابل رم به ميدان رفته شكستي را تجريه نكرده. 2 برد و 2 تساوي حاصل رويارويي تيم پرتغالي با گلادياتورها بوده. آخرين تقابل دو تيم هم برمي‌گردد به مرحله پلي‌آف ليگ قهرمانان سال 17-2016 كه پورتو با پيروزي راهي مرحله گروهي ليگ قهرمانان شد.

آژاكس – رئال مادريد: اگر اينقدر فاصله نبود...

مي‌توان گفت اگر همين هفته دو تيم مقابل هم قرار مي‌گرفتند، آژاكس شانس بيشتري براي صعود داشت. آژاكس در اين روزها فوتبال فوق‌العاده‌اي ارايه مي‌دهد كه براي نمونه مي‌توان به دو مسابقه رفت و برگشتش مقابل بايرن اشاره كرد. در طرف ديگر رئال هنوز با سولاري روندي سينوسي دارد و به ثبات نرسيده. اما بعد از تعطيلات زمستاني و ريكاوري تيم‌ها، احتمالا وضعيت رئال متفاوت خواهد بود. دو تيم تاكنون 12 بار مقابل هم به ميدان رفته‌اند كه 7 برد براي رئال و 4 برد براي آژاكس رقم خورده. از سال 2010 به اين طرف رئال در 6 بازي رو در رو مقابل آژاكس، 6 پيروزي به دست آورده. با اين حال رئال يك خاطره خيلي تلخ و قديمي از آژاكس دارد. در نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان فصل 73-1972 آژاكس با پيروزي 3 بر 1 در دو ديدار رفت و برگشت راهي فينال شد و در فينال هم يووه را از پيش رو برداشت تا عنوان قهرماني را به دست آورد. اين قهرماني، آخرين قهرماني از سه‌گانه قهرماني متوالي آژاكس در آن دوران بود.

ليورپول – بايرن: دوباره كلوپ و بايرن

سومين و حساس‌ترين تقابل آلماني‌ها و انگليسي‌ها. مي‌توان به نوعي اين نبرد را جذاب‌ترين مسابقه اين مرحله در نظر گرفت. ليورپول وحشي كلوپ مقابل بايرن كواچ. بدون شك طرفداران دو تيم به قرعه‌هاي راحت اين مرحله، مثل بازي پورتو - رم نگاه مي‌كنند و از خودشان مي‌پرسند چرا بايد ليورپول و بايرن، اين دو تيم مدعي در يك هشتم به هم بخورند؟ از نكات جذاب اين بازي تقابل كلوپ با بايرن خواهد بود. كلوپ تاكنون در قامت مربي 29 بار مقابل بايرن قرار گرفته كه حاصلش 9 برد و 4 تساوي و 16 شكست بوده. تلخ‌ترين شكست كلوپ مقابل بايرن هم برمي‌گردد به فينال ليگ قهرمانان فصل 13-2012 كه كلوپ سرمربي دورتموند بود و مقابل شاگردان هاينتكس با نتيجه 2 بر 1 باخت. اما خود ليورپول و بايرن تاكنون 8 بار با هم بازي كرده‌اند كه در اين ميان سهم بردهاي قرمزهاي آنفيلد 3 تا و سهم برد باواريايي‌ها يكي بوده. آخرين رويارويي دو تيم در ليگ قهرمانان مربوط به نيمه‌نهايي فصل 81-1980 مي‌شود كه ليورپول، با وجود تساوي 1بر1 در دو بازي رفت و برگشت، به لطف گل زده در خانه حريف راهي فينال شد و آنجا هم با شكست رئال قهرمان شد. دو تيم در سوپرجام اروپا در سال 2001 هم به مصاف هم رفتند كه ليورپول 3 بر 2 برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون