• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4259 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۷ آذر

كتابخانه

درباره ميل

دغدغه ميل درباره وضعيت اسف‌بار زندگي مردمان آن دوران را مي‌توان در جاي جاي آثارش بازيافت. در سال ۱۸۴۸ كتاب «اصول اقتصاد سياسي» منتشر شد. در سال ۱۸۵۱ ميل با هريت تيلور ازدواج كرد. او به صورت كتبي به همسرش قول داد كه همانند قبل براي انجام هر كاري آزاد باشد، اختيار اموالش را داشته باشد و نيمي از درآمد كتاب‌هاي ميل هم از آن او باشد. اين كار ميل به معناي زير پا گذاشتن قانون‌هاي نوشته و نانوشته بريتانيايي در نسبت ميان مردان و زنان بود. ميل در سال ۱۸۵۴ نگارش رساله مختصر آزادي را آغاز كرد كه بعدها و در سال ۱۸۵۹ به‌ صورت كتابي مستقل منتشر شد. كار بعدي ميل انتشار جزوه «انديشه‌هايي در باب اصلاحات پارلماني» بود. در سال‌هاي بعد او كتاب «بررسي فلسفه سر ويليام هميلتن» شهودگرا را نگاشت و مجموعه مقالاتش در معرفي آگوست كنت را در كتاب «آگوست كنت و پوزيتيويسم» منتشر كرد. شهرت جان استيوارت ميل بيشتر از آن شده بود كه بتواند از تبعاتش بركنار بماند. در سال ۱۸۶۵ گروه‌هاي مختلفي از مردم از ميل خواستند تا كانديداي نمايندگي در مجلس عوام شود. حضور ميل در مجلس تاثير فراواني بر تصويب «لايحه اصلاحات» داشت. در سال ۱۸۶۸ پارلمان منحل شد و ميل هم به زندگي خصوصي‌اش برگشت و بيشتر اوقاتش را در فرانسه و در جوار گور همسر و معشوقش گذراند. در هشتم ماه مه سال ۱۸۷۳ جان استيوارت ميل به دنبال يك حمله ناگهاني قلبي در آوينيون درگذشت. «فلسفه سياسي جان استيوارت ميل» نوشته سوزان لي اندرسون با ترجمه خشايار ديهيمي توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شد. از مهم‌ترين بخش‌هاي اين كتاب مي‌توان به زندگي ميل، جرمي بنتام و حساب لذت، فايده‌گرايي، رساله آزادي و ارزيابي نهايي اشاره كرد.

درباره خشونت

خشونت به عنوان يكي از پديده‌هاي نيازمند تامل، موضوع گفت‌وگوهاي اين كتاب است و دغدغه تمام مصاحبه‌شوندگان ارايه نقدي است بر خشونت، نقدي كه در خور زمانه ما باشد.

ما براي مبارزه عليه خشونت به ايجاد فضايي براي گفت‌وگو ميان متفكران، فعالان مدني، هنرمندان و افراد ديگر نياز داريم و اهميت گفت‌وگوهاي فرارشته‌اي اين كتاب آشنا كردن ما با چارچوب معقولي است كه مي‌توان در آن بحث بهتري را درباره مساله خشونت آغاز كرد و روابط صلح آميزتري را ميان مردم جهان تصور كرد.

«گفت‌و‎گوهايي درباره خشونت؛ مصاحبه‌هاي برد اونز با متفكران معاصر» توسط گروه مترجمان انتشارات ترجمان منتشر شده است. از جمله مهم‌ترين مباحث مطرح شده در اين كتاب مي‌توان به تئاتر خشونت، حيات فكري خشونت، اعتراضات خياباني در رسانه‌ها، هنر در زمانه قساوت، شر چيست و قرباني كيست؟ و... اشاره كرد.

ماكياولي و اسپينوزا

فيليپو دل لوكزه مدرس حوزه تاريخ تفكر سياسي در دانشگاه برونل لندن، همكار ارشد تحقيقاتي دانشگاه ژوهانسبورگ و داراي كرسي در كالج بين‌المللي فلسفه در پاريس است. دل لوكزه، بي‌آن‌كه مدعي شناخت و معرفي «ماكياولي واقعي» يا «اسپينوزاي حقيقي» باشد، با برقراري محور ماكياولي‌- اسپينوزا، رسالت رستگار ساختن ماكياولي از دل اين آشفته‌بازار هرمنوتيكي و رها ساختن اسپينوزا از چنان نگاه يكسويه و فروكاست‌گرايانه‌اي را بر دوش گرفته است و با تحليل مشروح متون اين دو متفكر، خطي از مضامين و براهين مشترك را ترسيم مي‌كند كه مي‌تواند در شناخت بهتر آرا و نظرات ماكياولي و اسپينوزا كمك بسياري عرضه دارد.

رئاليسم، تعارض و انبوه خلق، سه مضموني‌اند كه از طريق آنها مي‌توان به نحو كاملا موثري به بررسي اهميت و معناي مواجهه اين دو نظام فلسفي و سياسي يعني ماكياولي و اسپينوزا همت گماشت. ماكياولي و اسپينوزا تأملاتي اصيل و بديع را درباره اين مفاهيم نظري بنيادين طرح‌ريزي كردند كه دل لوكزه در اين كتاب به آنها مي‌پردازد.«مواجهه ماكياولي و اسپينوزا» نوشته فيليپو دل لوكزه با ترجمه فواد حبيبي و امين كرمي اخيرا توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون