• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4261 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۹ آذر

خبر

آماده‌باش نيروهاي امنيتي براي برگزيت

در شرايطي كه حدود ۱۰۰ روز تا برگزيت (خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا) زمان باقي است، لندن و بروكسل در تدارك برنامه‌هاي اضطراري هستند تا مانع از ناآرامي‌هاي احتمالي شوند.

بنابر گزارش نشريه آلماني «فوكوس» دولت بريتانيا تصميم گرفته است كه خود را براي پيامدهاي احتمالي آماده كند. از اين رو، «گوين ويليامسون» وزير دفاع بريتانيا روز سه‌شنبه گفت كه ساماندهي ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از نيروهاي نظامي براي هر گونه آشوب و بي‌نظمي احتمالي در پي برگزيت در ماه مارس ۲۰۱۹ در دستور كار قرار دارد. ويليامسون همچنين گفت كه اين تعداد نظاميان در حالت آماده‌باش خواهند بود تا در شرايط اضطراري به دولت كمك كنند.

به گزارش فارس بريتانيا و اتحاديه اروپا مي‌خواهند به اين وسيله از پيامدهاي اقتصادي و اجتماعي و بروز ناآرامي جلوگيري كنند. با اين حال پارلمان بريتانيا تمايل ندارد با توافق نهايي برگزيت موافقت كند. بنابراين هنوز به درستي روشن نيست كه تحت چه شرايطي بريتانيا در ۲۹ مارس از اتحاديه اروپا خارج مي‌شود. دميان هيندز وزير آموزش بريتانيا هم گفت كه دولت اين كشور برنامه‌اي براي راي‌گيري مجدد در زمينه برگزيت ندارد. هيندز از توافق مورد نظر «ترزا مي» نخست‌وزير بريتانيا هم به عنوان طرحي متوازن ياد كرد كه قانونگذاران بايد از آن حمايت كنند.

 

هر كسي مي‌تواند ترامپ را در انتخابات ۲۰۲۰ شكست دهد

«جو بايدن» نفر دوم دولت امريكا طي سال‌هاي ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ كه اخيرا خودش را «واجد شرايط‌ترين فرد براي رياست‌جمهوري» اين كشور خوانده در حاشيه يك مراسم تاكيد كرد كه هركسي مي‌تواند دونالد ترامپ را در انتخابات آتي شكست دهد. معاون رييس‌جمهور امريكا در هشت سال دولت «باراك اوباما»، در مراسم روز گذشته (سه‌شنبه) دهمين سالگرد «بنياد لانتوس» در واشنگتن حضور يافت و در آن سخنراني كرد.

به گزارش فارس، بايدن ۷۶ ساله كه پيش‌تر با تاكيد بر سوابق طولاني حضور در كنگره و سپس دولت، خودش را واجد شرايط‌ترين فرد براي رياست‌جمهوري امريكا خوانده بود، در اين نشست باز هم از مواضع داخلي و خارجي «دونالد ترامپ» به‌شدت انتقاد كرد. بايدن پيش از معاونت رياست‌جمهوري، از سال ۱۹۷۳ تا سال ۲۰۰۹ نماينده مردم ايالت «دلاور» در مجلس سناي امريكا بود. خبرنگار «اينترسپت» در حالي كه جو بايدن در حال ترك مراسم روز گذشته بود از او سوال كرد: «شما گفتيد كه واجد شرايط‌ترين فرد در امريكا براي رياست‌جمهوري هستيد؛ چرا فكر مي‌كنيد كه شما مي‌توانيد (در انتخابات ۲۰۲۰) رييس‌جمهور ترامپ را شكست دهيد؟»

بايدن در پاسخ به اين خبرنگار گفت: «شما براي رياست‌جمهوري رقابت نخواهيد كرد مگر آنكه فكر كنيد كه واجد شرايط هستيد. به نظر من هر كسي مي‌تواند او (ترامپ) را شكست دهد». خبرنگار دوباره از بايدن سوال كرد: «آيا منظورتان هركسي در حزب دموكرات است؟» كه او در جواب تصريح كرد: «هر كسي از حزب دموكرات مي‌تواند او را شكست دهد». اظهارات اخير معاون اوباما در حالي مطرح شده كه او گفته است ظرف دو ماه آينده تصميم نهايي درباره نامزدي در انتخابات رياست‌جمهوري آينده اين كشور را اتخاذ خواهد كرد.

هفته گذشته نتيجه يك نظرسنجي در روزنامه «دس مويندس» در ايالت «آيووا» درباره نامزدهاي احتمالي دموكرات انتخابات ۲۰۲۰ منتشر شد. در اين نظرسنجي، بايدن با اختلاف در صدر نامزدهاي احتمالي انتخابات آينده رياست‌جمهوري امريكا قرار گرفت. او در اين نظرسنجي ۳۲ درصد را كسب كرد و «برني سندرز» سناتور نام‌آشناي سوسيال دموكرات با ۱۹ درصد در رده دوم قرار گرفت.

 

نيكي هيلي: بن‌سلمان بايد خوي «اوباش‌گري» ‌خود را كنار بگذارد

نماينده امريكا در سازمان ملل از تعبير تندي براي توصيف ويژگي‌هاي رفتاري محمد بن سلمان، وليعهد عربستان استفاده كرد و گفت: او بايد خصلت بد خود را كه به خلق و خوي «اوباشان» نزديك بوده و شبيه به كساني است كه با خشونت و تهديد رفتار مي‌كنند، كنار بگذارد. به گزارش ايسنا، نيكي هيلي، نماينده امريكا در سازمان ملل با اينكه مي‌داند حتي اگر در آينده پست‌هاي بالاتري را به دست بگيرد بن‌سلمان احتمالا در قدرت باقي خواهد ماند اما اظهارات او از لحن مودبانه‌اي كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا و مايك پمپئو، وزير خارجه اين كشور استفاده مي‌كنند، عدول كرد. هيلي در گفت‌وگو با واشنگتن اگزماينر گفت: بن سلمان به امريكا درباره اتفاقي كه براي جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار عربستاني رخ داد، توضيحاتي بدهكار است. نماينده امريكا در سازمان ملل تاكيد كرد: شيوه‌اي كه بن سلمان با آن به پيامدهاي قتل خاشقجي رسيدگي مي‌كند، لحظات حساسي را در دوره قدرت او رقم مي‌زند. او ايده‌هاي خوب بسياري دارد و مي‌خواهد در طول زمان تغيير كند.

تحليلگران بر اين باورند كه موضعگيري هيلي از ديگر مسوولان دولت امريكا تندتر است؛ او با اينكه باور دارد بن سلمان در قتل خاشقجي دست داشته اما در اين باره در يك صف با ترامپ نشسته است. وي همچنين درباره استفاده از سلاح شيميايي در سوريه اظهار كرد: اگر سلاح شيميايي در سوريه استفاده شود، دقيقا مي‌دانيم چه كسي آن را استفاده كرده از اين رو به روس‌ها، سوري‌ها و ايراني‌ها مي‌گوييم دقت بيشتري بكنند. ما هشدار داده‌ايم كه سلاح شيميايي نبايد استفاده شود. استفاده مجدد اقدام مجدد ترامپ را به دنبال خواهد داشت. ما را دوباره امتحان نكنيد. اگر بشار اسد، روسيه و ايران به همين روش ادامه دهند پيامدهاي آن جدي خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون