• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4261 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۹ آذر

تهراني‌ها بيشتر به بيماري‌هاي تنفسي و گوارشي مبتلا هستند

گروه اجتماعي| بيماري‌هاي تنفسي و بعد از آن بيماري‌هاي گوارشي شايع‌ترين بيماري‌هاي تهراني‌ها هستند كه بخشي از آن به آلودگي هوا مرتبط مي‌شود . اين نكته را حميد چوبينه، مديرعامل شركت شهر سالم براساس بررسي‌هاي شركت متبوعش اعلام كرد.

چوبينه با اشاره به اقدامات شهرداري در بخش‌هاي مختلف سلامت شهري از احداث مركز جامع پيشگيري و درمان سرطان خبر داد و گفت: فرآيند احداث اين مركز آغاز شده و در حال پيگيري است. دليل آن هم افزايش مبتلايان به سرطان در كشور ماست گرچه علل آن بايد بررسي شود.

وي استفاده كمتر از محصولات ارگانيك را يكي از دلايل افزايش آمار سرطان در تهران دانسته و گفت: شايد در نگاه اول اين بيماري نسبت به جمعيت ما در مقايسه با ساير كشورها خيلي بالا نباشد اما بايد به فكر باشيم و پيشگيري را در دستور كار قرار دهيم كه اين مركز در همين راستا در حال احداث است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع اقدامات شهرداري براي ويزيت سلامت رفتگران و پاكبان‌هاي شهرداري پرداخته و گفت: در 9 ماهه اخير 16 هزار كارگر پاكبان شهرداري تهران پايش سلامت‌شان انجام شد. افرادي كه در سنوات گذشته به آنها بي‌مهري شده بود و براي نخستين بار يك درصد حق‌الزحمه پيمانكاري‌ها كه بايد صرف خدمات كارگران مي‌شد، امسال محقق شد. 2500 نفر از اين افراد گرفتار بيماري‌هايي بودند كه فرصت پرداختن به آنها را نداشتند و اكثرا گرفتار بيماري‌هايي همچون ديابت، فشار خون و ساير بيماري‌هاي قلبي- عروقي بودند.

كودكان كار به گفته چوبينه از ديگر اقشاري هستند كه توسط بخش‌هاي سلامت شهرداري رصد و معاينه مي‌شوند. وي در همين زمينه با ذكر اينكه به 18 مركز درماني شهرداري تهران دستور داده‌ام، روزانه 5 كودك را به صورت رايگان معاينه و درمان كنند، براي اين امر يعني درمان كودكان كار چيزي حدود 20 ميليارد تومان بودجه در نظر گرفته‌ايم.

اما شايع‌ترين بيماري‌هاي رايج بين پايتخت‌نشين‌ها چيست؟ به گفته مديرعامل شركت شهر سالم، بيماري‌هاي تنفسي و بعد از آن بيماري‌هاي گوارشي شايع‌ترين بيماري‌هاي تهراني‌ها هستند كه بخشي از آن به آلودگي هوا مرتبط مي‌شود.

از ديگر نكات قابل تامل سخنان ديروز مديرعامل شركت شهر سالم، ويزيت و پايش كارگران افاغنه حوزه خدمات شهرداري بود كه در آن با تاكيد بر اينكه كارگران مجاز افاغنه در حوزه خدمات شهري شهرداري تهران فعاليت مي‌كنند، گفت: در راستاي ارايه خدمات درماني به كارگران افاغنه شاغل در شهرداري 4230 نفر از آنها با هزينه جمهوري اسلامي ايران پايش سلامت شده‌اند.

وي در پاسخ به اين سوال مگر در شهرداري كارگر افغاني داريم نيز گفت: كلا جمهوري اسلامي ايران خدماتي را به پناهندگان و مهاجريني كه وارد كشور مي‌شوند، ارايه مي‌كند و اين افراد مورد توجه قرار مي‌گيرند. اما متاسفانه فشارهاي رسانه‌اي و افرادي كه دل در گرو دشمني با اين كشور دوخته‌اند بر اين طبل مي‌كوبند كه حقوق بشر براي اين افراد در كشور ما رعايت نمي‌شود. درحالي كه اتباعي كه در كشور ما با مجوزهاي قانوني حضور دارند در حوزه خدمات شهري فعاليت مي‌كنند و از خدمات مناسب درماني و ساير خدمات شهروندي بهره‌مند مي‌شوند. در اين بخش هم حتما اين افراد طبق ضوابط قانوني با خدمات شهري همكاري مي‌كنند. وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به رشد 300 درصدي سرمايه‌اي و درآمدي شهرداري در حوزه سلامت نيز گفت: در يك سال گذشته اصلاح و بهبود وضعيت درماني در درمانگاه‌هاي شهرداري به ويژه مناطق كم‌برخوردار مورد توجه قرار گرفته كه اين كار را با تنوع تخصص‌هاي مختلف و افزايش ساعات پذيرش توام بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون