• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4265 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ دي

خبر

اعلام انتخابات زودهنگام پارلماني رژيم صهيونيستي

سران كابينه ائتلافي رژيم صهيونيستي بعد از به توافق نرسيدن براي حفظ ائتلاف فعلي، تصميم به انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات در ماه آوريل سال آينده ميلادي گرفتند. در پي نشست دوشنبه سران ائتلاف كابينه رژيم صهيونيستي و عدم توافق آنها به حفظ ائتلاف كابينه فعلي «بنيامين نتانياهو»، انتخابات زودهنگام در فلسطين اشغالي برگزار خواهد شد. رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي گزارش دادند كه در پي اين عدم توافق، كابينه و پارلمان اين رژيم منحل شده و انتخابات پارلماني زودهنگام در ماه آوريل سال ۲۰۱۹ (اواسط فروردين ۱۳۹۸) برگزار مي‌شود. به نوشته روزنامه «هاآرتص» سران ائتلاف كابينه رژيم صهيونيستي در بيانيه‌اي مشترك اعلام كردند: «خارج از مسووليت‌هاي دولتي و بودجه‌اي، سران احزاب عضو ائتلاف به ‌اتفاق تصميم گرفتند تا كنست را منحل كرده و بعد از يك دوره چهار ساله در اوايل آوريل (۲۰۱۹) انتخابات جديد برگزار شود.» نتانياهو در ابتداي اين جلسه گفته بود؛ اگر سران كابينه نمي‌توانند بر سر تصويب يك قانون (لايحه استخدام يهوديان ارتدوكس افراطي) توافق كنند، پس همان بهتر كه انتخابات زودهنگام برگزار شود. «موشه كهلون» وزير دارايي و رهبر حزب «كولانو» نيز كه منتظر فرصتي براي ابراز مخالفت با نتانياهو بود، سريعا با اين پيشنهاد موافقت كرد. كارشناسان و تحليلگران صهيونيست معتقدند اين مساله باعث مي‌شود كه «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا نتواند از طرح معامله قرن خود در بازه زماني 4 تا 8 هفته پيش از انتخابات زودهنگام رژيم صهيونيستي رونمايي كند. تصميم سران ائتلاف كابينه به انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات زودهنگام همچنين بر بازار بورس رژيم صهيونيستي نيز تاثير منفي گذاشته و شاخص اين بورس به‌ شدت افت كرد. اين اتفاق پس از آن رخ مي‌دهد كه «يايير لاپيد» رهبر حزب «يش‌عتيد» صبح دوشنبه اعلام كرده بود كه نمايندگان اين حزب در پارلمان به لايحه مذكور راي مثبت نخواهد داد. نتانياهو قرار است طي ساعات آينده درباره انحلال كابينه و برگزاري انتخابات زودهنگام سخنراني داشته باشد. آويگدور ليبرمن وزير جنگ پيشين اين رژيم و رهبر حزب «اسراييل بيتونا» نيز گفته بود كه لايحه جنجالي استخدام، مورد تاييد حزب وي نخواهد بود.

بيانيه امارات در مورد دختر مفقود حاكم دوبي

امارات متحده عربي دوشنبه اعلام كرد كه هيات اين كشور در ژنو بيانيه‌اي را درباره دختر حاكم دوبي به دفتر اقدام ويژه كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد تقديم كرده است. به گزارش ايلنا و به نقل از اسپوتنيك، ‌وزارت خارجه امارات با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه هيات اين كشور در ژنو بيانيه‌اي را درباره «لطيفه» دختر «محمد بن راشد آل مكتوم» حاكم دوبي به دفتر اقدام ويژه كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد ارايه داده است. سازمان عفو بين‌الملل در سپتامبر گذشته بيانيه‌اي را صادر كرد مبني بر اينكه لطيفه پس از دستگيري هنگام فرار از امارات براي دومين بار در مكان نامعلومي بازداشت شده است. سازمان ديدبان حقوق بشر در ماه مه ‌اعلام كرد كه مقام‌هاي امارات بايد بلافاصله محل سكونت شيخ لطيفه را مشخص كرده و وضعيت قانوني او را روشن كنند. در اين بيانيه با اشاره به اينكه شواهد موجود حاكي از آن است كه شيخ لطيفه آخرين بار در بازداشت مقام‌هاي امارات مشاهده شده است، تاكيد شده بود كه عدم مشخص شدن مكان اين دختر و سرنوشت او مخفي شدن اجباري به شمار مي‌آيد. روزنامه گاردين نوشت كه زندگي بن راشد آل مكتوم مملو از حوادثي است كه فقط عده اندكي از آن خبر دارند و مهم‌ترين اين حوادث تلاش دخترش براي فرار در ماه مارس ۲۰۱۸ است.

جزييات تازه از وعده اردوغان به ترامپ در مورد سوريه

مسوولان امريكايي جزييات جديدي از گفت‌وگوي تلفني ترامپ با اردوغان درباره سوريه در 14 دسامبر را فاش كرده‌اند. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري سي‌ان‌ان، يك مقام دولت امريكا گفت كه رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در اين مذاكره تلفني درباره «همه مشكلاتي كه به دليل حضور امريكا در عراق و سوريه به وجود آمده» گفت‌وگو كرده است. اين منبع اضافه كرد: ترامپ در پاسخ گفته است باشه، (سوريه) مال خودتان، كار ما تمام شده است. پس از اين مذاكرات تلفني ترامپ تصميم خود را مبني بر خروج نيروهاي امريكايي از سوريه اعلام كرد. يك منبع مطلع از اين تماس تلفني گفت: اردوغان در اين تماس تلفني به ترامپ اعلام كرده بود كه امريكا بايد نيروهاي خود از سوريه را خارج كند، زيرا داعش تقريبا در اين كشور شكست خورده است. وي ادامه داد: اردوغان اين تعهد را داده است كه مبارزه عليه داعش را ادامه داده و اين گروه را شكست دهد. همچنين يك مقام ارشد كاخ سفيد اعلام كرد: اردوغان به ترامپ قول داده است كه تركيه كار داعش را يكسره خواهد كرد. اردوغان به رييس‌جمهور امريكا گفته است: در واقع به عنوان دوست شما من در اين باره قول مي‌دهم. بنا بر اين گزارش، اردوغان گفته كه ترامپ به او گفته است آيا شما مي‌توانيد داعش را از اين ناحيه پاك‌سازي كنيد؟ و او در پاسخ گفته است، «ما در گذشته اين كار را كرده‌ايم و اكنون نيز با حمايت لجستيك از سوي شما مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم.» بر همين اساس آنها شروع به خروج از سوريه كردند. وي ادامه داد: بر اساس مذاكرات انجام شده در اين تماس تلفني ما مقدمات برنامه‌ريزي پاك‌سازي عمليات داعش از سوريه را آغاز كرديم. همچنين ترامپ بعد از اين مذاكرات تلفني در پيامي در توييتر نوشت: من مذاكرات سازنده و طولاني با پرزيدنت اردوغان داشتم. ما درباره داعش سرمايه‌گذاري‌ها و همكاري‌هاي مشترك در سوريه و خروج هماهنگ‌ شده نيروهاي امريكا از اين ناحيه مذاكره كرديم. بعد از چندين سال آنها به خانه مي‌آيند. همچنين ما درباره توسعه تجارت ميان دو كشور مفصل گفت‌وگو كرديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون