• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4268 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ دي

كتابخانه

«كيمياي سعادت» مسيحيان

«تشبه به مسيح» بعد از انجيل در نظر مسيحيان يكي از كتاب‌هاي كلاسيك محبوب و بااهميت در حوزه عرفان عملي به حساب مي‌آيد. اين كتاب بيانگر جريان عرفاني در قرون وسطي است كه به تفكر مسيح شهرت يافته است. ادبيات و لحن كتاب با پاره‌اي از گرايش‌هاي عرفاني و صوفيانه عالم اسلام مشابهت‌هاي فراواني دارد. خواننده مسلمان اين كتاب در اكثر صفحات احساس همدلي و قربت نسبت به مطالب دارد. جملات و عناوين باب‌ها آنقدر آشنا به نظر مي‌رسد كه خواننده گمان مي‌برد به خواندن كيمياي سعادت امام محمد غزالي يا معراج‌السعاده ملا احمد نراقي مشغول است. اين كتاب متعلق به توماس اكمپيس، متوفاي قرن چهاردهم ميلادي است.«اقتدا به مسيح» نوشته توماس آكمپيس با ترجمه سايه ميثمي و ويراستاري مصطفي ملكيان توسط انتشارات «هرمس» منتشر شده است.

اخلاق‌شناسي

توربرن تانسيو، پژوهشگر و مدرس فلسفه‌اخلاق و فلسفه‌سياست، در اين كتاب مهم‌ترين نظريه‌هاي اخلاق هنجاري را مطرح كرده و آنها را در بوته مثال‌هاي انضمامي اخلاقي آزموده است. فايده‌گرايي، خودمحوري، وظيفه‌گرايي، اخلاق مبتني بر حقوق و اخلاق فضيلت‌نگر از جمله نظريه‌هايي هستند كه در اين كتاب از آنها سخن رفته است. تانسيو همچنين باب مباحث مربوط به نظريه‌هاي اخلاقي جديدتر (اخلاق زيست‌محيطي و اخلاق فمينيستي) را هم گشوده است. اين كتاب مقدمه‌اي است مفيد براي ورود به نوشته‌هاي اصلي فيلسوفان اخلاق و آشنايي با مهم‌ترين مباحث رايج در فلسفه اخلاق معاصر.«شناخت اخلاق» نوشته توربرن تانسيو با ترجمه احسان پورخيري و هيمن برين توسط انتشارات حكمت منتشر شده است.

اسپينوزا به روايت نگري

اسپينوزا و ما، مشتمل بر چهار سخنراني نگري درباره اسپينوزاست كه در قالب درس‌گفتارها و كنفرانس‌هاي گوناگون بين سال‌هاي ٢٠٠٥ تا ٢٠٠٩ ارايه شده‌اند.«اسپينوزا و ما» سومين اثري است كه آنتونيو نگري، پس از نابهنجاري وحشي و اسپينوزا برانداز، به طور كامل به اسپينوزا اختصاص داده است. اين كتاب، جستارهاي گردآوري‌شده نگري را در اسپينوزاي برانداز، كه به سال ١٩٩٢ منتشر شد، توأما تداوم مي‌بخشد و تكميل مي‌كند؛ در ابتداي متن چهار سخنراني حاضر در اين كتاب مقدمه‌اي مبسوط از نگري مي‌آيد كه همزمان وظايف گوناگوني را به انجام مي‌رساند. دغدغه اين كتاب اين است كه چگونه اسپينوزا از قفاي مدرنيته به روزگار پست‌مدرن حاضر جهيده تا ما را نه ‌فقط به تأملي براندازانه در مقابل گفتارهاي غالب روزگار معاصر وادارد، بلكه ما را به عملي مشترك فرابخواند كه هنوز خود نيز به بزرگي و عظمت آن واقف نيستيم.«اسپينوزا و ما» اثر آنتونيو نگري با ترجمه فواد حبيبي و امين كرمي به تازگي توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

بشر تنها

احساس تنهايي، احساسي است كه همگي‌مان از كودكي با آن آشنا هستيم. از آن روزي كه انگار همه همبازي‌ داشتند غير ما. از آن شبي كه در غم تنهايي گذرانديم هر چند خيلي دل‌مان مي‌خواست همراه و همدمي داشته باشيم؛ از آن مهماني كه در آن هيچ‌كس را نمي‌شناختيم و دور و برمان پر از آدم‌هايي بود كه سخت گرم صحبت با هم بودند...

«فلسفه تنهايي» نوشته لارس اسونسن از رويكرد و منظر فلسفي همه وجود تنهايي را بررسي مي‌كند. درباره اينكه آدم‌ها چرا احساس تنهايي مي‌كنند و اصلا مساله تنهايي در زندگي بشري چه جايگاهي دارد. «فلسفه تنهايي» نوشته لارس اسونسن با ترجمه خشايار ديهيمي توسط انتشارات «نشر نو» به تازگي منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون