• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4270 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ دي

انتقاد يك كارشناس از حذف بودجه فيلتر دوده

به دنبال حذف بودجه خريد فيلتر دوده براي اتوبوس‌هاي شهري از سوي شوراي شهر تهران يوسف رشيدي، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: تشكيك در مورد اثرگذاري فيلتر دوده مشابه اين است كه بگوييم قانون اول و دوم نيوتن صادق است يا نه؟

شوراي شهر تهران هفته گذشته رديف بودجه خريد فيلتر دوده براي اتوبوس‌ها را از بودجه ۳۰۰۰ ميليارد توماني توسعه حمل و نقل حذف كرد. در اين جلسه محمد عليخاني، رييس كميسيون حمل و نقل شورا در مورد دليل حذف بودجه فيلتر دوده گفته بود: «فيلتر دوده كارايي لازم را ندارد. به همين علت بسياري از اتوبوس‌هايي كه فيلتر دوده را نصب كرده‌ بودند، اقدام به باز كردن آن كرده‌اند و من اصرار معاونت حمل و نقل را براي خريد فيلتر دوده‌اي كه كارايي ندارد، نمي‌فهمم.» رشيدي كه متخصص آلاينده‌هاي محيط زيست است، افزود: فيلتر دوده يك تكنولوژي شناخته شده است و اين طور نيست كه در مرحله تست و آزمايش باشد بلكه به مرحله بلوغ رسيده به طوري كه امروز در برخي كشورها روي ماشين‌هاي راهسازي نيز نصب مي‌شود.

رشيدي با انتقاد از اين موضوع كه در حال حاضر خروجي خودروهاي ديزل بدون هيچ گونه پالايشي وارد حلق و ريه مردم مي‌شود در مورد كاركرد فيلتر دوده در كاهش آلاينده‌ها تصريح كرد: فيلتر، ذرات آلاينده را كه عمدتا دوده ناشي از موتورهاي ديزلي هستند، جذب مي‌كند و در كاهش جرم و تعداد ذرات اثرگذار است همچنين اين قطعه هيدروكربن‌هاي نسوخته را جذب مي‌كند و حتي در جذب مونواكسيدكربن تا حد قابل توجهي اثرگذار است. وي با تاكيد بر اينكه نكته كه «فيلتر دوده يك قطعه لوكس و فانتزي نيست» گفت: فيلتر يك قطعه كاملا شناخته شده و اثبات شده است و تا بيش از ۹۵ درصد بر كاهش ذرات تاثيرگذار است. به همين علت در آينده قطعه كاتاليست- كه روي خودروهاي سواري نصب مي‌شود- به لحاظ ساختاري به سمت تكنولوژي مشابه فيلتر دوده سوق پيدا مي‌كند. اين عضو هيات علمي دانشگاه بهشتي با اشاره به فراگير شدن استفاده از فيلتر دوده براي خودروهاي ديزلي در جهان اظهار كرد: گاهي يك فناوري نوظهور است و كارشناسان در مورد اثرگذاري آن بحث و بررسي مي‌كنند و اختلاف نظر دارند و لازم است كه آن قطعه مورد آزمايش قرار گيرد اما فيلتر دوده به عنوان يك فناوري رايج و اثبات ‌شده، شناخته مي‌شود و حتي براي نصب آن روي خودروهاي دست دوم، استاندارد و دستورالعمل‌هايي در دنيا وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون