• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4272 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۲ دي

وزير راه و شهرسازي در بازديد از راه آهن قزوين- رشت:

اتصال شبكه ريلي به بندر كاسپين تلاشي ارزشمند در توسعه تجارت خارجي است

مهندس محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي كه براي بازديد از طرح‌هاي توسعه زيرساخت‌هاي ريلي به گيلان سفر كرده بود، اتصال شبكه ريلي به مجتمع بندري كاسپين را تلاشي ارزشمند در توسعه تجارت خارجي دانست و ترانزيت كالا و دسترسي به كشورهاي قفقاز و ماوراي آن را از اولويت‌هاي دولت در اين حوزه اعلام كرد. وي با اشاره به اينكه از طريق سرعت‌بخشي به عمليات مي‌توان دو قطعه اول و دسترسي به كاسپين را اجرايي كرد بر لزوم تسريع در اتصال شبكه ريلي به منطقه آزاد انزلي و مجتمع بندري كاسپين تاكيد نمود و گفت: با عنايت به اينكه سرعت و حجم جابه‌جايي و انتقال بار در استان گيلان از طريق منطقه آزاد و بندر كاسپين بسيار زياد است در نتيجه اتصال شبكه ريلي با شبكه حمل و نقل دريايي مي‌تواند در افزايش مراودات بار و مسافر موثر واقع شود. وزير راه و شهرسازي تحقق شبكه ريلي در گيلان را نيازمند اتصال آن به بنادر انزلي، كاسپين و آستارا قلمداد كرد و با بيان اينكه با راه‌اندازي شبكه ريلي و اتصال آن به بنادر گيلان علاوه بر كاهش هزينه‌ها سرعت انتقال كالا نيز افزايش پيدا مي‌كند، افزود: با شروع به كار اين مسير ريلي علاوه بر تسهيل تردد هموطنان، فراهم كردن آسايش و راحتي در مسيرهاي تردد اين خط ريلي، ترانزيت كالا و دسترسي به حوزه قفقاز و كشورهاي حاشيه خزر و فراتر از آن به عنوان يكي از اولويت‌هاي وزارت راه و شهرسازي و دولت از اهميت بسزايي برخوردار است. مهندس اسلامي با بيان اينكه با توجه به افتتاح خط آهن آستارا- آستارا خلأ موجود ميان رشت به آستارا از طريق بخش جاده‌اي تكميل مي‌شود تا در آينده با احداث مسير ريلي كل مسير با قطار سپري شود، افزود: ادامه مسير قزوين- رشت به آستارا جزو اولويت‌هاي ماست و اميدواريم پس از برگزاري مناقصه و تعيين پيمانكار شروع عمليات اجرايي را با تعيين زمان‌بندي در سال آينده در دستور كار قرار دهيم. لازم به ذكر است در جريان اين بازديد معاون وزير راه و شهرسازي نيز از اتصال راه ‌آهن قزوين- رشت به مجتمع بندري كاسپين و بندر انزلي در گام بعدي خبر داد. خيرا... خادمي‌، مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور نيز در بازديد از راه آهن قزوين- رشت با بيان اينكه تا پايان سال جاري راه‌ آهن قزوين- رشت مورد بهره‌برداري رسمي قرار مي‌گيرد و در گام بعدي اين مسير ريلي به بنادر كاسپين و انزلي متصل مي‌شود، اظهار كرد: مرحله اول بهره‌برداري از اين مسير ريلي با اتصال رشت به‌ عنوان مركز استان گيلان به شبكه ريلي در دستور كار قرار داشت و در مرحله دوم اين خط ‌آهن از طريق خطوط جانبي به بنادر كاسپين و انزلي وصل مي‌شود.

گفتني است براساس اظهارات معاونين وزير راه و شهرسازي، راه ‌آهن قزوين- رشت داراي ظرفيت جابه‌جايي ۵ ميليون مسافر و ۱۰ ميليون تن بار در يك افق ۲۰ ساله خواهد بود. مسير ريلي كه با تكيه بر ظرفيت‌هاي ترانزيتي تركيبي كشورمان، زمان حمل كالا در مسير ميان كشورهاي هند و روسيه را از ۶۰ روز فعلي به حدود ۱۴ روز كاهش مي‌دهد. طول خط ريل قزوين به رشت ۱۶۴ كيلومتر بوده كه داراي ۲۵كيلومتر تونل و ۶۹ دستگاه پل به طول ۹كيلومتر است همچنين حجم عمليات خاكبرداري و خاك‌ريزي ۲۲ ميليون مترمكعب محاسبه ‌شده و سرعت طرح براي قطارهاي مسافري ۱۶۰ كيلومتر و براي قطارهاي باري ۱۲۰ كيلومتر در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
فراكسيون مناطق آزاد مي‌تواند نقش بسزايي در رفع مشكلات، تسهيل فرآيندهاي قانوني و استمرار روند توسعه‌اي اين مناطق ايفا كند طي سال‌هاي اخير زيرساخت‌هاي بسيار خوبي در حوزه ترانزيت و بندري در منطقه آزاد انزلي ايجاد شده است عمران و آباداني، توسعه اقتصادي و صادرات، جذب سرمايه‌گذار خارجي، رونق توليد و اشتغالزايي در مناطق آزاد كشور را شاهد هستيم آغاز عمليات اجرايي احداث اسكله رو‌رو و افتتاح بلوار پس‌‌كرانه مجتمع بندري كاسپين و شروع به كار دو واحد توليدي در منطقه آزاد انزلي نخستين كشتي حامل روغن خوراكي وارد استان گيلان شد و در مجتمع بندري كاسپين پهلو‌گيري كرد اتصال بندر بزرگ نينگبو چين به بندر كاسپين با ارسال اولين محموله كالايي اقدامات منطقه آزاد انزلي در حوزه جذب سرمايه‌گذار و ايجاد اشتغال ارزشمند و قابل تقدير است منطقه آزاد انزلي مي‌تواند الگويي مناسب براي مناطق آزاد موجود و در حال تاسيس باشد احداث اسكله تفريحي و مسافري در شهر انزلي گامي ديگر جهت اشتغالزايي مولد از طريق رونق بوم‌گردي با تكيه بر ظرفيت‌هاي بومي منطقه اتصال شبكه ريلي به بندر كاسپين تلاشي ارزشمند در توسعه تجارت خارجي است اعضاي جديد هيات‌مديره سازمان منطقه آزاد انزلي منصوب شدند
کارتون
کارتون