واكنشها به برداشتن نردههاي نماز جمعه ادامه دارد
از برداشتن فاصله در نماز جمعه تا برداشتن فاصله معيشتي
محمدجواد حاجعلياكبري كه به تازگي با حكم رهبر
معظم انقلاب به جمع خطباي نماز جمعه تهران پيوسته است، در اولين اقامه نماز جمعه پيشنهاد برداشتن نردههاي ميان مردم مسوولان در اين نماز عبادي و سياسي را عملياتي كرد. او در نماز جمعه گفته بود كه «به نظر ميرسد، عزيزانمان از وجود ميلههاي زياد در محوطه نماز جمعه خشنود نيستند، لذا از ستاد برگزاري نماز جمعه خواهش كردم، دوستان حفاظت هم محبت كردند و دو رديف از موانع برداشته شد. بخشي كه باقي مانده، مورد نياز است كه آن هم انشاءالله اصلاح دقيقتري خواهد شد. چون در نماز جمعه دوستان علاقهمندند محيط دوستانه باشد، مسوولان هم همين احساس را دارند، خيلي از آقايان بين مردم نشستند. هر قدر اين ارتباطها مخصوصا در محيط نماز صميميتر و دلنشينتر باشد، بهتر است.» از همان روز جمعه كه تصاويري از نماز جمعه مصلي در فضاي مجازي منتشر شد، بسياري نسبت به اين اتفاق تازه واكنش نشان دادند. احمد سالك، نماينده مردم اصفهان در مورد اين اقدام به خانه ملت گفت: «هدف اصلي نظام جمهوري اسلامي و از اهداف اسلام ناب ارتباط مستقيم مسوولان در هر ردهاي با مردم و توده مردم است.» او همچنين افزود: «به دليل مسائل امنيتي كه از اوايل انقلاب تاكنون داشتيم براي حفظ مسوولان كه برخي از آنها شخصيتهاي مفيدي براي نظام بودند، تداركي براي حفظ مسائل امنيتي در اماكن مختلف از سوي دستگاههاي حفاظتي و امنيتي تدبير شد. در شرايط فعلي كه كشور ايران از امنترين كشورها در منطقه است، ضرورتي ندارد اين موانع را همچنان ادامه دهيم.» نايبرييس فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي در پايان ضمن با ارزش دانستن حذف نردههاي ميان مسوولان و مردم در صفوف نماز جمعه تهران در روز گذشته خاطرنشان كرد: بايد اين حذف مورد تشويق قرار گيرد تا اين اقدام كه نخستينبار از تبريز آغاز شد به سراسر كشور گسترش يابد. مصطفي تاجزاده، فعال سياسي اصلاحطلب نيز ترجيح داد در اين مورد در توييتر اظهارنظر كند. او در صفحه توييتر خود نوشت: «برداشتن نردهها گام خوبي است. اميدوارم اين قدم مقدمه برداشتن فاصله بين مقامات و وابستگان آنان با مردم از نظر كسب درآمد، دسترسي به امكانات و فرصتها، بهرهمندي از حقوق شهروندي و نيز سبك زندگي باشد.» در واقع تاجزاده تلاش كرده بود تا با نگاهي ديگر و نه صرفا امنيتي به اين اقدام جديد برداشتن نردهها نگاه كند و نزديك شدن مسوولان و مردم را از منظر امكانات و فرصتها مورد توجه قرار دهد. او در انتها نوشته بود: «مهمترين گام براي نيل به برابري واقعي لغو نظارت استصوابي است.» از ديگر چهرههايي كه در فضاي مجازي نسبت به اين اقدام واكنش نشان داده بود، محمدعلي آهنگران، فرزند حاجصادق آهنگران بود. او در صفحه توييتر خود نوشت: «مهمتر از برداشتن نردههاي حفاظت نماز جمعه، برداشتن ديوارهاي بلند بياعتمادي بين بخشي از مردم با مبلغان ديني است.»
او در پايان اين توييت نوشته بود: «زماني كه بازيهاي سياسي و جناحي بر منابر ديني سايه افكنده سخن از برداشته شدن چند ميله شوخي است. اميدوارم استاد معظم جناب آقاي حاجعلياكبري از اين هياهوها به دور باشند.» حجتالاسلام هاشم بطحايي، نماينده مجلس خبرگان رهبري نيز از ديگر چهرههاي روحاني بود كه در اين مورد به خبرآنلاين گفت: «تفاوت امام جمعه با امام جماعت در اين است كه امام جمعه حكومتي و سياسي است. نكتهاي كه وجود دارد اين است كه امام جمعه بايد فردي آگاه باشد تا بتواند براي مسائل سياسي و اجتماعي نسخههاي عالمانه بپيچد و از نظر سني هم بايد با بيان رسا صحبت كند. از نظر مقبوليت نيز بايد گفت يك امام جمعه زماني داراي مقبوليت است كه وقتي نمازگزاران را به خط و خطوطي هدايت ميكند خود و خانوادهاش به اين مسائل گرفتار نباشد.» او با اشاره به اقدامات حاجعلياكبري بر اهميت خصلت مردمي بودن ائمه جمعه تاكيد كرد و گفت: «اينكه ائمه جمعه بايد مردمي باشند، مساله مهمي است و در همين راستا برداشتن ميلههاي حايل ميان مردم و مسوولان كار خوبي بود.» او با بيان اينكه اگر مردم نباشند كلاه مسوولان پس معركه است، توضيح داد: «دشمنان حرفشان اين است كه مسوولان را در ماشينهاي سر بسته و در بسته گرفتار كنند تا نه مردم از مسوولان و نه مسوولان از مردم خبر داشته باشند و مشخص است كه اين ميله حس تفاوتها را حاكم ميكند لذا برچيده شدنش بسيار خوب بود.» مسعود دهنمكي هم در اينستاگرام خود از حذف نردههاي نماز جمعه نوشت. او مدعي شد كه روزگاري به خاطر اين پيشنهاد متهم به تندروي شده است. دهنمكي در اينستاگرام خود نوشت: «خدا را شكر گرچه دير بود ولي شروع خوبي بود. زماني به خاطر اين مطالبات و مطالب در نشريه شلمچه و جبهه متهم به افراطيگري ميشديم و حالا در تريبونهاي رسمي طرح ميشود. مساله مهم در اصلاح روشهاي غلط مرد زمان خود بودن است.» اين نردهها از سالهاي اول انقلاب و در دهه 60 ميان نمازگزاران و مسوولان حاضر در نماز جمعه مرسوم شد. ترورهايي كه در اين دهه از سوي منافقان انجام ميشد و بهويژه ترور آيتالله مدني امامجمعه تبريز، آيتالله دستغيب امامجمعه شيراز، آيتالله صدوقي امامجمعه يزد و آيتالله اشرفياصفهاني به دست منافقان در نماز جمعه باعث شد، تصميمگيران مصمم شوند.