• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4277 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي

علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت

هيچ نيرويي در منطقه نداريم

علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي صبح روز دوشنبه 17 دي ماه، طي سخناني در همايش بين‌المللي «دفاع و امنيت در غرب آسيا» در دانشگاه دفاع ملي به تبيين پايه‌هاي سياست خارجي ايران پرداخت. شمخاني با اشاره به بدعهدي‌ها و همچنين خروج امريكا از پيمان‌هاي مختلف از جمله نفتا، برجام و... گفت: امريكا امروز با دو نوع خروج مواجه است؛ يك خروج اختياري و يك خروج الزامي و اجباري. خروج اختياري ناشي از عدم پذيرش خواست‌هايي است كه پيش از اين به راحتي توسط متحدان، همسايگان و مجامع بين‌المللي از يك طرف پذيرفته مي‌شد و از سوي ديگر خروج از سوريه، افغانستان و عراق است.

شمخاني با طرح اين پرسش كه چرا امريكا اعلام مي‌كند از افغانستان خارج مي‌شود، پاسخ داد: چون احساس كرده 17 سال است با راهبرد نظامي در افغانستان حضور يافته، ولي هيچ‌يك از مولفه‌هاي امنيت در افغانستان را نتوانسته تامين كند. مواد مخدر 50 برابر شده‌، كشتن مردم عادي افغانستان به يك ميليون نفر، ناامني، حضور داعش؛ امريكا چاره‌اي غير از اين ندارد كه راهبرد نظامي خودش را عوض كند. سوريه نيز همين‌گونه است. امريكا مي‌گويد در سوريه چه كند؟ در شرق فرات با يك تناقض مواجه است. اول اينكه نقشي در براندازي تروريسم نداشته و جاپاهايي كه گذاشته امروز مقرهاي امريكا نزديك داعش است و اين از يك طرف اثرات زيانبار حيثيتي دارد و از سوي ديگر با توجه به اينكه در راهبردش شكست خورده و نظام بشار اسد و نظام منتخب مردم باقي مانده است، در شرق فرات با تناقض عرب، ترك و كرد روبروست كه با اين تناقض چه كند.دبير شوراي عالي امنيت ملي اضافه كرد: از روز اول سقوط شاه گفتند فردا داريم مي‌آييم، 40 سال است دارند مي‌آيند. نه تنها نيامدند، بلكه آنچه مي‌گويند توسعه نفوذ، در حال حاضر ايران از يك ميليون و 648 هزار كيلومتر به ايران منطقه‌اي تبديل شده است. بايد كمي تعقل مي‌كردند. يك بار سخت‌ترين نوع تحريم‌ها را در دوران دولت دموكرات عليه ايران اعمال كردند، چه شد؟ ديدند تحريم تاثير نداشت، گفتند حمله كنيم. بعد گفتند اگر حمله كنند ايراني‌ها ثابت كردند تا صدام را دفن نكنند، ول نمي‌كنند. جنگ هم فايده ندارد و چاره‌اي جز مذاكره نيست و ايراني‌ها اهل مذاكره با آدم‌هاي بي‌منطق نيستند. با ايران در افغانستان مذاكره كردند و بعد گفتند ايران محور شرارت است.

وي در ادامه سخنانش با بيان اينكه جان بولتون تحليل‌هاي وضع داخلي ايران را از بولتن‌هاي منافقين مي‌گيرد و ملات راهبرد امنيت ملي امريكا در ارتباط با ايران مي‌كند، گفت: خيلي مفتضح است. حتي واژه‌هاي بولتني آنها را به كار مي‌گيرد. آتش شومينه درون منزل را به كل ايران گسترش مي‌دهد. اين حرف منافقين است. براي يك حكومت زشت است، بولتن داخلي براي جلوگيري از ريزش نيروي بريده در پادگان اشرف ديروز و تيراناي امروز تبديل به ملات تنظيم راهبرد دولتي مي‌شود كه ادعاي عظما بودن دارد. در مورد رژيم صهيونيستي هم وضع به همين صورت است و بولتون براي رهايي نتانياهو از مشكلات داخلي، موضوع ايران هسته‌اي را مرتب مبناي تهديد امنيت ملي امريكا قرار داده است.

شمخاني به جان بولتون توصيه كرد كه لااقل واژه‌هاي بولتن منافقين را عوض كنيد و عين همان بولتن را در ملات سند امنيت ملي خود وارد نكنيد.وي گفت: بعد از دي ماه فراخوان تجمع زدند، ولي مردم به ميزاني كه فهميدند امريكا در اين قضيه دخيل است، اعتراض خود را كاهش دادند. مردم معترض هستند و حق هم دارند، ولي كاهش اعتراض ناشي از اين است كه فهميدند اين ابزاري در اختيار امريكاست و مردم از امريكا به معناي ترامپ به‌شدت متنفر هستند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه شما گفتيد فرصت اروپا به اتمام رسيده، آيا منظورتان در مورد SPV (كانال ويژه مالي) است كه وي گفت: منظورم درباره تعهداتي است كه آنها نسبت به برجام داشته‌اند و SPV نيز يكي از آنها است.

شمخاني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا راهبرد مذاكره با طالبان امكان دارد با ديگر گروه‌هاي شبيه طالبان انجام شود، گفت: حتما به مذاكره با داعش نخواهد انجاميد. دولت سوريه الان با مخالفان غيروابسته‌ و حتي با مخالفان مسلح مذاكره مي‌كند و ما تشويق مي‌كنيم.وي با بيان اينكه دو نوع گروه‌هاي مسلح داريم، اظهار داشت: يك گروه اين آمادگي را داشتند كه سلاح خود را كنار بگذارند، طالبان اين آمادگي را داشت و در جهت تقويت دولت مركزي حركت كند و معارضه سوريه چنين آمادگي را داشت و به همين خاطر مذاكرات آستانه شكل گرفت و اقدام موفق ايران، روسيه و سوريه هم در مقابله با تروريسم در تشكيل يك ائتلاف در مقايسه با ائتلافي كه امريكا شكل داد، ركورد جهاني موفقي را از آن خود كسب كرد و هم در پروسه سياسي نزديك كردن و قرابت دادن به معارضه با دولت سوريه.

شمخاني در پاسخ به سوالي درخصوص حضور ايران در منطقه نيز گفت: ايران نيرويي در سطح منطقه ندارد كه بخواهد آن را خارج كند؛ نيروهاي ما مستشاران نظامي بودند و تنها بحث مشاوره را انجام مي‌دادند. ملت‌هاي منطقه در عراق، سوريه، افغانستان و يمن خودشان از كشورشان دفاع مي‌كردند و ما هيچ نيرويي در منطقه نداريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون