• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4277 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي

ادامه از صفحه اول

پيدا و پنهان حذف صفر

يعني اگر تورم كاهش يافته باشد حذف صفر مي‌تواند به جامعه علامت استمرار تورم تك‌رقمي را بدهد. بنابراين حذف صفر اقدامي تكميلي و پاياني است نه اقدامي اوليه. يعني پس از موفقيت سياست‌هاي پولي و مالي و كنترل تورم و ايجاد ثبات در اقتصاد، بايد صفرهاي پول را حذف و واحد پول را اصلاح كرد. اين اقدام هم مي‌تواند مبادلات مالي و ثبت آنها را تسهيل كند و هم به جامعه علامت دهد كه قيمت‌هاي جديد در اقتصاد پايدار است و ديگر خبري از افزايش شديد قيمت‌ها و ارقام بزرگ نيست. بنابراين نكته دوم كه بايد مورد توجه قرار گيرد آن است كه لازمه موفقيت طرح اصلاح پول ملي، كاهش تورم و ايجاد ثبات در اقتصاد است. در غير اين صورت پس از گذشت زمان نه چندان طولاني دوباره صفرها بازخواهند گشت و شرايط همچون گذشته خواهد شد. يعني نه هزينه‌ها كاهش خواهد يافت و نه علامت خاصي به جامعه داده خواهد شد. نكته ديگر آنكه حتي اگر الزامات موفقيت اين طرح نيز وجود داشته باشد اجراي آن در شرايط فعلي اولويتي ندارد. در شرايطي كه تحريم‌هاي اقتصادي و مالي دوباره بازگشته‌اند و مشكلات مختلفي براي نظام بانكي و مالي ايجاد كرده‌اند و از سوي ديگر اقتصاد از ثبات خارج شده و شاهد مشكلات مختلف هستيم، بايد به اولويت‌ها توجه ويژه داشته باشيم. اكنون بايد تمام توان كشور براي مقابله با تحريم‌ها و بازگشت ثبات به اقتصاد بسيج گردد و سپس براي برطرف كردن چالش‌ها و مشكلات ديرينه اقتصادي كشور اقدام شود. اكنون تيم اقتصادي دولت بايد اصلاح سياست‌هاي پولي و ارزي و اصلاح اساسي نظام بانكي را در اولويت خود قرار دهد و تمام توان خود را صرف تدوين و اجراي برنامه‌هاي اصلاحي كه آثار واقعي و فوري دارند، كند. بنابراين در پايان بايد گفت در شرايط فعلي الزامات و بسترهاي موفقيت حذف صفر از پول ملي وجود ندارد. اگر هم اين طرح با موفقيت انجام شود طرحي پرهزينه و كم‌سود است كه اجراي آن اولويتي براي اقتصاد ايران ندارد. لذا بهتر است اجراي آن به زمان بازگشت ثبات به اقتصاد و تثبيت تورم تك‌رقمي موكول شود. اكنون اولويت‌هاي مهم‌تري همچون اصلاح نظام بانكي (اصلاح نظام كارمزد، كاهش معوقات بانكي، واگذاري بنگاه‌هاي اقتصادي بانك‌ها، افزايش كفايت سرمايه بانك‌ها و...) وجود دارد كه اجراي آنها مي‌تواند آثار مستقيمي بر زندگي مردم و شرايط اقتصاد كلان كشور داشته باشد. اجراي اين اصلاحات ساختاري و نهادي بايد مقدم بر اصلاحات شكلي و سطحي شود.

 

تعامل دولت و مجلس

3- هر‌چه بودجه شفاف‌تر باشد به مرز اجرايي شدن نزديك‌تر مي‌شود. بنابراين اگر قرار باشد دولت و مجلس منافع نظام را لحاظ نمايند، بايد بودجه‌اي شفاف، خالي از ابهام، تامين‌كننده مصالح ملي و اجرايي تدوين يابد.

و در آخر رضايت و اميد آحاد مردم در تحقق باورهاي‌شان، به تدبير نمايندگان منتخب خود در قواي مجريه و مقننه، به توانايي برنامه‌ريزي، سياستگذاري، تصميم‌گيري و كنترل و مديريت بودجه بستگي دارد؛ طوري كه بتواند نظم و تعادل منطقي براي رفع نيازها و دخل و خرج ديگر بخش‌هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي، دفاعي و اجتماعي فراهم كنند.

از اين رو، اثربخشي و شفافيت آينه پيش رو (بودجه سالانه) گواه رخسار كارآمدي آن خواهد بود.

 

نهضت زنده است

رفاه و سربلندي ايران اسلامي را همچنان دنبال كنند. با اين وجود متاسفانه در چند روز اخير، شاهد تخريب افكار و عقايد و وجهه ايشان از سوي افرادي بوديم. افرادي كه مخالف افكار و عقايد آن مرحوم بودند، چون باور دارند كه افكار هاشمي بين سياستمداران و دولتمردان و جامعه هنوز زنده است؛ به زعم خود تصور مي‌كنند كه بايد همچنان به تخريب‌هاي خود در مورد آن مرحوم ادامه دهند. غافل از اينكه اين اقدامات تنها باعث خواهد شد تا ايده‌ها و عقايد و برنامه و راه و منش مرحوم هاشمي همچنان پررنگ‌تر از گذشته ادامه پيدا كند و نام وي هيچ‌گاه از تاريخ اين مرز و بوم پاك نشود. به مصداق آن جمله معروف امام خميني(ره) كه فرمودند: بدخواهان بدانند هاشمي زنده است، چون نهضت زنده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون