• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4277 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۸ دي

قرار بود نباشند اما هنوز هستند

سامان سعادت

 

 

ديدار دو تيم سوريه و فلسطين در مرحله گروهي جام ملت‌هاي آسيا را قبل از اينكه در بستري فوتبالي بررسي كنيم و به تعداد موقعيت‌ها و درصد مالكيت توپش بپردازيم، بايد ببريمش در فضايي سياسي. حتي جمله جواد خياباني بعد از ده نفره شدن فلسطين و‌ آرايش تمام دفاعي اين تيم براي گل نخوردن كه گفت: «انگار دفاع كردن تو ذات فلسطينياس» هم در واقع نتيجه همان نگاه گذراي هميشگي به وقايع پيرامون بود. نگاهي بيشتر به پوسته تا هسته.

شايد مهم‌ترين وجه مشترك دو كشور سوريه و فلسطين را بتوان در يك جمله خلاصه كرد: كشورهايي كه از نظر صهيونيست‌ها و مرتجعين منطقه خاورميانه، قرار بود نباشند اما هنوز هستند! فارغ از تمام ويژگي‌هاي مشترك دو كشور مثل زبان و فرهنگ و دين و شركاي سياسي و جبهه مقابل‌شان، هر دو كشور بر اساس اتفاقاتي كه در گذشته خاورميانه، گذشته دور و نزديك، رخ داده نبايد الان در نقشه كره زمين وجود مي‌داشتند. يعني تلاش بسياري از كشورهاي دنيا بر اين مهم بوده كه فلسطين كاملا در دل اسراييل حل شود و سوريه هم بشود بخشي از حكومت اسلامي عراق و شام (داعش). در اين راه سال‌هاست كه جنگ‌هاي بسياري در خاورميانه شكل گرفته و خون‌هاي زيادي ريخته شده. شهرهاي آبادي ويران شده‌اند‌ و كودكان معصومي تمام يا بخشي از خانواده‌شان را از دست داده‌اند. اينها اثرات طبيعي جنگ است. اما با تمام اين اتفاقات و گذشته خونبار، روز يكشنبه در ورزشگاه شارجه كشور امارات، دو تيم سوريه و فلسطين با هم رو در رو شدند. تحت پرچم كشور خودشان. مسابقه‌اي كه به صورت نمادين نشان داد هيچ كس نتوانسته اين كشورها را از جغرافياي دنيا حذف كند.

جالب است كه اين دو تيم براي اولين‌بار به صورت همزمان در جام ملت‌هاي آسيا حضور دارند. جالب است كه اين اتفاق در سال 2018 و بعد از همه آن وقايع دردناك كه هنوز به طور كامل تمام نشده رخ مي‌دهد و جالب است كه اين دو تيم همگروه مي‌شوند و مقابل يكديگر قرار مي‌گيرند. هواداران فلسطين و سوريه با حضور حداكثري در ورزشگاه شارجه و تكان دادن پرچم‌هاي كشورشان علاوه بر تشويق تيم‌هاي فوتبال‌شان و ثبت يكي از پرتماشاچي‌ترين بازي‌هاي اين دوره تا به اينجاي مسابقات به نوعي جشن وجود داشتن را نيز برگزار كردند. آنها از فرصت فوتبال نهايت استفاده را بردند تا خودشان را مقابل دوربين‌هاي تلويزيوني نمايش بدهند.

بازي تيم‌هاي سوريه و فلسطين با تساوي بدون گل تمام شد تا هر دو تيم بالاتر از استراليا در گروه دوم مسابقات قرار بگيرند. بعد از بازي به نظر مي‌رسيد فلسطيني‌ها از نتيجه راضي‌تر بودند؛ چرا كه آنها يك اخراجي داشتند و طبيعتا سوري‌ها اميدوار بودند كه بتوانند بازي را ببرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون