• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4278 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ دي

برخيز و اول بكش (121) فصل دوازدهم

غرور- عمليات سه دقيقه‌اي؟

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

وادي حداد يك‌بار ديگر ثابت كرد كه بهترين استراتژيست در دنياي تروريستي است. او از اشتباهات ديگران و خودش درس گرفته بود و عملياتي بزرگ بر مبناي اطلاعات منسجم، آمادگي‌هاي دقيق و هماهنگ با حداقل دو مستبد، معمرقذافي رهبر ليبي و عيدي امين، رهبر اوگاندا تدارك ديد. اين دو كشور ضمن آنكه از اسراييل دور بودند، كمك‌هاي لجستيكي به ربايندگان هم كرده بودند.

عيدي امين، بوكس‌باز سابق و يك گروهبان در ارتش بريتانيا بود كه كنترل اوگاندا را با كمك موساد و وزارت دفاع اسراييل كه ارتباط مخفيانه‌اش را با اوگاندا حفظ كرده بود، به دست آورده بود. در مقابل رشوه‌هايي كه امين در كيف‌هايي كه به او داده مي‌شد دريافت مي‌كرد، او قراردادهاي داخلي و تجهيزات نظامي را با اسراييل مي‌بست و دست موساد را در اوگاندا كاملا باز گذاشته بود.اما ستم و خونريزي امين فقط با شهوتش براي پول همخواني داشت؛ لذا در سال 1972، وقتي قذافي به او رشوه‌هاي بيشتري از اسراييل پيشنهاد داد او نمايندگان اسراييل را اخراج و آنها را دشمن تلقي كرد. او قبول كرده بود كه ميزبان ربايندگان هواپيما و گروگان‌هاي آنها در عنتبه كه 2200 مايل از اسراييل فاصله داشت، باشد.

حداد باور كرده بود كه اسراييل هيچ آلترناتيوي جز مذاكره با او را ندارد. در عنتبه، عوامل حداد 209 مسافر غير اسراييلي و غيريهودي و 12 خدمه ايرفرانس را آزاد كردند، اما خدمه در حركتي شجاعانه و همبستگي با گروگان‌ها، اصرار كردند كه همراه 83 مسافر اسراييلي و 8 يهودي غير اسراييلي بمانند. ربايندگان سپس تقاضاي آزادي 53 «مبارز آزادي» در مقابل رهايي گروگان‌هاي يهودي و اسراييلي كردند. اين تقاضا از طريق عيدي امين كه شخصا با اسراييل ارتباط تلفني برقرار كرد، داده شد. فهرست مبارزان آزادي شامل اسقف كاپوچي كه از موقعيت ديپلماتيك خود براي قاچاق محموله سلاح در مرسدس بنز سدان خود براي هسته‌هاي فتح در بيت‌المقدس استفاده كرده بود، كونزو اوكاموتو، يكي از مجرمان قتل عام فرودگاه لود و 5 تروريست در ماموريت نايروبي كه حداد مطمئن بود يا در كنيا هستند يا در دستان اسراييل، مي‌شد. موساد به هرج و مرج افتاده بود. اكنون افراد زيادي بودند كه تاسف مي‌خوردند كه چرا آن 5 زنداني نايروبي را به دريا نينداخته بودند. در يك نشست فرماندهي، سافرير گفته بود: «آنها آن پنج نفر را مي‌خواهند؟ با كمال ميل. آنها را سوار هواپيما به مقصد اوگاندا كنيد و از هواپيما روي بام ترمينال فرودگاه بيندازيد تا حداد بفهمد كه اين تمام چيزي است كه از ما مي‌گيرد.» در همين حال، ‌اي‌دي‌اف، عمليات نجاتي را برنامه‌ريزي كرده بود كه حجم عظيمي از نيروها را درگير مي‌كرد. بر اساس اين طرح، نيروها در ناحيه درياچه ويكتوريا پياده مي‌شدند، سپس امنيت تمام فرودگاه و راه‌هاي زميني اطراف را تامين مي‌كردند. رابين به طرح گوش داد و لحظه به لحظه عصباني‌تر مي‌شد. او غر زد كه «در زماني كه امنيت كل منطقه را تامين مي‌كنيد، ربايندگان تمامي گروگان‌ها را مي‌كشند و عيدي امين هم وقت كافي خواهد داشت كه نيروهاي خود را بياورد.» آموش عيران، مديركل دفتر نخست وزير گفت: «رابين به ‌اي‌دي‌اف گفت كه او طرحي را مي‌خواهد كه از لحظه پياده شدن نيروها تا شروع عمليات نجات، بيشتر از 3 دقيقه طول نكشد.» اما اين درخواست آن هم از اين فاصله و بدون هيچ اطلاعات غيرممكن به نظر مي‌رسيد.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است، نه اعتقاد مترجم و روزنامه .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون