• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4278 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ دي

ويجاي كومار سينگ، وزير مشاور در امور خارجه هند:

با ايران فضاي امنيتي و اقتصادي مشترك داريم

ويجاي كومار سينگ، وزير مشاور در امور خارجه هند در سخناني در نشست اقتصادي مشترك ايران و هند گفت: روابط دو كشور جديد نيست و براي زمان خيلي طولاني برقرار بوده است. تجارت بين اين دو كشور براي صدها سال برقرار بوده كه جوامع تجاري ما براي زمان زيادي همديگر را مي‌شناسند. شايد بشود اين موضوع را بررسي كرد تا راه‌هايي را براي آينده بيابيم. فرصت‌هاي زياد تجاري بين ايران و هند وجود دارد. ما شركايي را در حوزه‌هاي مختلف داريم كه اخيرا با سفر نخست‌وزير هند به ايران در 2016 و با سفر رييس‌جمهور ايران به هند در 2018 بررسي شدند. خيلي از موارد در مسير درست كه مورد دغدغه دو كشور هستند، قرار دارند. ايران براي هند، فقط يك شريك تجاري نيست، بلكه همسايه‌اي نزديك است كه ما با آن فضاي اقتصادي و امنيتي مشتركي داريم. در زمينه انرژي ما شركاي بزرگي از ايران داريم كه در زمينه نيازهاي انرژي به ما كمك مي‌كنند. تجارت دوجانبه ما به 13 ميليارد دلار مي‌رسد. ولي وقتي به آن نگاه مي‌كنم، مي‌بينم كه هنوز فضاي زيادي (براي همكاري) وجود دارد.

به گزارش تسنيم، وزير مشاور در امور خارجه هند در ادامه تاكيد كرد: هنوز ظرفيت‌هاي همكاري بيشتري وجود دارد. نياز به جست ‌و جوي زمينه‌هاي مشترك براي سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك وجود دارد. همچنين فرصت‌هايي براي تنوع بخشي به همكاري‌ها وجود دارد. ما نياز به يافتن راه‌ها و ابزارهاي لازم براي تنوع بخشي به تجارت دو كشور داريم. همه شما مي‌دانيد كه هند يكي از سريع‌ترين رشدهاي اقتصادي را دارد و با رشدي معادل بيش از 7 درصد طي 5 سال آينده نيز چنين خواهد بود.

لازم به ذكر است كه در حاشيه اين نشست اقتصادي، اتاق بازرگاني ايران و هند در زمينه همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري تفاهمنامه مشترك امضا كردند.

 

چابهار هند را به آسياي مركزي متصل مي‌كند

ويجاي كومار سينگ در ادامه گفت: دو پيشنهاد براي بخش‌هاي تجاري دارم؛ يكي از موارد پرداختن به مهندسي در كنار كالاهاست. ما در كنار داروها مي‌توانيم تجهيزات پزشكي را هم داشته باشيم. صادرات اصلي مواد غذايي ما به ايران برنج و چاي است. آيا مي‌تواند موارد ديگر هم باشد؟ بايد آنها را بررسي كنيم. ايران هم موارد زيادي دارد كه در هند مورد نياز است، مثل زعفران. ايران مواد شيميايي ارگانيك براي ما صادر مي‌كند كه 147 ميليون دلار است. ما همچنين شركاي مهمي در زمينه ارتباط هستيم، جايگاه چابهار در اين زمينه مطرح است كه ما مي‌توانيم به آسياي مركزي متصل شويم. ايران در خصوص اتصال به بازار آسياي مركزي، مركزيت دارد. بايد ببينيم كه چه فرصت‌هايي در دسترس هستند. اينها برخي از فرصت‌ها هستند. وقتي تجار با هم مي‌نشينند، مي‌توانند موارد بيشتري را بيابند و به اين طريق است كه موارد رو به جلو حركت مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون