• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4278 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ دي

رييس‌جمهور ايالات متحده براي دفاع از خود وقت اضافه خواست

بن‌بست ترامپ

ميثم سليماني

 

 

تعطيلي دولت فدرال ايالات متحده به هجدهمين روز خود مي‌رسد و هنوز چشم‌اندازي براي پايان آن وجود ندارد. در ميان هجمه‌هايي كه عليه دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده براي تعطيلي دولت وجود دارد او يك وقت سخنراني زنده تلويزيوني گرفته تا با مردم سخن بگويد و در مورد شرايط پيش آمده به مردم توضيح دهد. او بناست سه شنبه شب به وقت ايالات متحده كه اوج برنامه‌ها و بينندگان تلويزيوني امريكا محسوب مي‌شود با مردم زنده و مستقيم سخن بگويد. او در اين برنامه تلويزيوني پيش از آنكه بخواهد اقدامي براي جلوگيري از ادامه تعطيلي دولت انجام دهد، قصد دارد تا امريكايي‌ها را متقاعد سازد كه بايد بحران انساني و امنيتي در مرزهاي جنوبي از طريق ديوار حل شود. گفته مي‌شود كه ترامپ قصد دارد پس از اين سخنراني تلويزيوني به مرزهاي جنوبي سفر كند و از وضعيت مرزها ديدن كند.

معاون اول رييس‌جمهور نيز كه وظيفه مذاكره با دموكرات‌هاي كنگره را براي پايان دادن به بحران تعطيلي دولت دارد در جمع خبرنگاران گفت كه جلسه ميان طرفين مسالمت‌آميز بود. اما آنچه از اين جلسه مخابره مي‌شود اين است كه هنوز هيچ پيشرفتي در حل مساله صورت نگرفته و ترامپ كماكان روي بودجه 6/5 ميليارد دلاري خود براي ساخت ديوار پافشاري مي‌كند.

به نوشته نيويورك تايمز پايان دادن به اين بحران تبديل به يك آزمايش براي دونالد ترامپ شده است. هرچند مذاكرات ادامه دارد اما ميان دو حزب هيچ توافقي به دست نيامده است. در حال حاضر اين دومين تعطيلي طولاني تاريخ امريكا محسوب مي‌شود كه 800 هزار كارمند فدرال را از كار بيكار كرده است. به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ پيشنهادهايي را مطرح مي‌كند تا به نحوي دموكرات‌ها را پاي ميز مذاكره فريب دهد.

حالا كه مذاكرات به بن‌بست رسيده ترامپ مي‌خواهد از فشار افكار عمومي براي پايان دادن به تعطيلي دولت استفاده كند. پس از اعلام اينكه دونالد ترامپ قصد دارد به صورت زنده با مردم سخن بگويد، اواخر روز دوشنبه نيز رهبران دموكرات مجلس نمايندگان و سنا در بيانيه‌اي مشترك خواستار يك وقت مساوي تلويزيوني با رييس‌جمهور شدند كه به ادعاهاي احتمالي رييس‌جمهور پاسخ دهند.

نانسي پلوسي رييس مجلس نمايندگان و چاك شومر رهبر دموكرات‌ها در سنا در اين بيانيه عنوان كردند: بايد بلافاصله بعد از سخنراني ترامپ به آنها وقت مساوي براي پاسخگويي داده شود. آنها عنوان كردند، اگر صحبت‌هاي آقاي ترامپ به مانند گذشته باشد پر از كينه‌توزي و اطلاعات غلط است.

معاون رييس‌جمهور امريكا طي دو روز گذشته اعلام كرده كه با مقام‌هاي ارشد دموكرات نتوانسته پيشرفتي در مذاكرات داشته باشد، اما او گفت دموكرات‌ها حقايق را انكار نمي‌كنند و آنها با اينكه در مرزها يك بحران بشردوستانه و امنيتي وجود دارد با ما مخالف نيستند.

اما دموكرات‌ها اعلام كردند كه آقاي پنس موضع ما را به خوبي اعلام نكرده است. يك مقام ارشد دموكرات سنا به نيويورك تايمز گفت: در حالي كه بر اين موضوع توافق شده بحران در مرز وجود دارد اما ما بحران انساني در مرز را يك مساله بشردوستانه مي‌بينيم تا اينكه چنين موضوعي مربوط به امنيت ملي كشور شود. از همين رو دموكرات‌ها ديوار آقاي ترامپ را يك پاسخ گران و بي‌معني مي‌دانند كه پاسخي به نياز‌هاي موجود نيست.

در حال حاضر تمام شواهد موجود اين است كه هيچ يك از طرفين به خواسته‌هاي خود نرسيده است و قصدي براي بازگشايي دولت نيز وجود ندارد.

برخي معتقدند كه كاخ سفيد قصد دارد به وسيله تغيير در قوانين مهاجرت از جمله بحث روياپردازان بتواند به نحوي مجوز ساخت ديوار را دريافت كند اما دموكرات‌ها به‌شدت از كاخ سفيد و شخص ترامپ عصباني هستند، زيرا در اين مسير حتي دونالد ترامپ دروغ هم گفته است. او به تازگي اعلام كرد كه يكي از روساي جمهور سابق به او به طور خصوصي گفته است كه ديوار بايد ساخته شود. اما بوش، كلينتون و كارتر همگي در بيانيه‌هاي جداگانه اعلام كردند كه هيچ صحبتي با ترامپ در مورد ديوار مرزي نداشته‌اند.

با اين حال به نظر مي‌رسد اگر پافشاري روي ديوار نبود چالش چنداني روي بودجه نيز وجود نداشت. مجلس نمايندگان تحت رهبري نانسي پلوسي و اكثريت دموكرات روز پنجشنبه لايحه‌اي را تصويب كرد كه دموكرات‌ها هزينه‌هاي دولت را بدون تعيين تكليف ديوار به تصويب برسانند. اما ميچ مك كانل رهبر جمهوريخواهان سنا آن را ناديده گرفت و تاكيد كرد از قانوني كه آقاي ترامپ پشتيباني نكند، هيچگاه آن را به راي نخواهد گذاشت.

پلوسي و شومر در بيانيه مشترك خود نوشتند: متاسفانه رييس‌جمهور ترامپ طرح دو حزبي مجلس را كه در مجلس سنا نيز از حمايت قوي برخوردار بود تا دولت مجدد باز شود رد كرد. در عوض او خواهان هزينه 7/5 ميليارد دلار پول ماليات شهروندان امريكايي براي ساخت ديوار است كه نمي‌تواند حمايت دو حزب را در كنگره به همراه داشته باشد و البته مكزيك نيز هزينه‌اي براي آن پرداخت نمي‌كند. لازم به ذكر است كه دونالد ترامپ در زمان انتخابات وعده داده بود كه هزينه ديوار از جيب شهروندان امريكايي پرداخت نخواهد شد بلكه اين كار توسط مكزيك صورت مي‌گيرد. با زير بار نرفتن مكزيك براي پرداخت هزينه ساخت ديوار اكنون دونالد ترامپ در حال فشار براي دريافت هزينه ساخت آن با پول ماليات‌دهندگان امريكايي است.

در حال حاضر مشخص نيست كه جمهوريخواهان و حتي دموكرات‌ها چه تاكتيكي را براي پايان دادن به تعطيلي دولت پيش خواهند گرفت. برخي جمهوريخواهان قصد دارند كه دموكرات‌ها را تضعيف كنند، از همين رو نمي‌خواهند به زودي اين بحران و تعطيلي به پايان برسد.

اما دموكرات‌ها در مجلس مشغول برداشتن گام‌هاي خود هستند تا در اين مسير بتوانند برخي جمهوريخواهان معتدل را به سمت خود بكشانند تا با تامين بخشي از بودجه، دولت از تعطيلي خارج شود و با ارايه مجوز به خزانه داري بخشي از هزينه‌ها نيز پرداخت شود.

حال بايد ديد كه دونالد ترامپ چه برنامه‌اي پيش رو دارد. سخنراني ترامپ بناست 9شب به وقت محلي امريكا در شبكه‌هاي كابلي از جمله ABC,CBS,NBC,FoX پخش شود. اكنون در بهترين زمان تلويزيون اين وقت به ترامپ داده شده و برخي نگران هستند كه او به ده‌ها ميليون نفر بيننده دروغ بگويد. هرچند آن‌گونه كه شواهد به نظر مي‌رسد رسانه‌ها چندان تمايلي براي پخش اين صحبت‌ها به صورت زنده نداشتند اما به نظر مي‌رسد از آنجايي كه كاخ سفيد و رييس‌جمهور از آنها درخواست كرده به ناچار آن را پذيرفتند. تا زمان تنظيم اين گزارش دونالد ترامپ سخنراني خود را ايراد نكرده اما بايد منتظر حاشيه‌ها و جنجال‌هاي جديد در امريكا پس از اين سخنراني بود. اين سخنراني دفاع در وقت اضافه است و بايد ديد كه آيا به دموكرات‌ها نيز چنين وقتي داده خواهد شد يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون