• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4278 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ دي

دشنه بر شريان ‌تاريخ در كتابخانه ملي

نمايشگاهي به مناسبت سالروز شهادت ميرزا محمدتقي‌خان فراهاني از مهم‌ترين شخصيت‌هاي سياسي و تاريخي دوره قاجار در موزه كتاب و ميراث مستند برگزار خواهد شد.

در اين نمايشگاه كه با عنوان دشنه بر شريان تاريخ نامگذاري شده است، مجموعه‌اي از اسناد، نشريات، تصاوير و نفايس مرتبط با زندگي، حرفه و مكاتبات و احوال دوران صدارت اميركبير در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.

يكي از اسنادي كه در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده، نامه اميرنظام به وزراي مختار دولتين روس و انگليس و اعتراض به تجاوز قشون رشيدپاشا (صدراعظم عثماني) به خاك ايران پس از اقدام سفرا در اسلامبول، ارزنه الروم و دارالخلافه طهران، جهت انعقاد معاهده بين دو دولت و تلاش براي تعيين حدود مرزي ايران و عثماني در تاريخ 21 ربيع‌اول 1265ق./۱۲۲۷/۱۱/۲۶ش. است.

آنچه پيرامون قرارداد ارزنه ‌الروم بايد گفت اين است كه اين قرارداد، قراردادي است كه تلاش مي‌كند همه مخاصمات ميان دو كشور ايران و عثماني را رفع و رجوع كند كه شامل اختلافات تاريخي مربوط به ابهام خطوط مرزي آبي و زميني، اوضاع نامعلوم تابعيت عشاير مرزنشين كردستان كه هميشه در حال قشلاق و ييلاق بودند، مساله مسافران ايراني كه آماج برخوردهاي خشن نيروهاي نظامي عثماني قرار مي‌گرفتند و اوضاع بازرگانان ايران كه هميشه حق‌شان توسط ماموران گمرك عثماني پايمال مي‌شد و مساله پناهندگان است. به گفته بسياري از دست‌اندركاران و كارشناسان تاريخي، اين قرارداد يكي از مهم‌ترين قراردادهاي سياسي كور به‌شمار مي‌رود و به همين دليل به عنوان جامع‌ترين قراردادهاي بين دو كشور به حساب مي‌آيد.

اين نمايشگاه از ساعت 9 صبح امروز چهارشنبه نوزدهم دي در موزه كتاب و ميراث مستند به نشاني بزرگراه حقاني (غرب به شرق)، بعد از ايستگاه مترو حقاني، بلوار كتابخانه ملي ايران، ساختمان كتابخانه ملي ايران افتتاح و تا تاريخ بيست و پنجم دي ماه ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون