• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4278 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ دي

عدد و رقم

11 و نيم ميليارد دلار

صادرات كالا و انرژي به عراق

دبير ستاد توسعه روابط اقتصادي ايران با عراق و سوريه گفت: 11 و نيم ميليارد دلار كالا و انرژي در 9 ماه امسال از ايران به كشور عراق صادر شده است. «حسن دانايي‌فر» روز سه‌شنبه در حاشيه بازديد از شركت ماشين‌سازي اراك افزود: 6 و پنج دهم ميليارد دلار كالا و سه و نيم ميليارد دلار انرژي امسال به عراق صادر شده است. وي ادامه داد: صادرات كالا از ايران به عراق در مدت مشابه پارسال 6 و چهار دهم ميليارد دلار بود كه با وجود تحريم‌هاي ظالمانه امسال حدود 40 درصد افزايش يافته است. دبير ستاد توسعه روابط اقتصادي ايران با عراق و سوريه گفت: پيش‌بيني مي‌شود صادرات كالا از ايران به عراق تا پايان سال جاري به هشت و يك دهم ميليارد دلار برسد. دبير ستاد توسعه روابط اقتصادي ايران با عراق و سوريه با يادآوري فشار امريكا به عراق براي قطع ارتباط اقتصادي با ايران افزود: حدود 40 درصد انرژي كشور عراق معادل يك هزار و 300 مگاوات تا از طريق اتصال به شبكه يا تامين سوخت مورد نياز نيروگاه‌هاي اين كشور به صورت مستقيم و غير مستقيم از طريق ايران تامين مي‌شود و امكان قطع آن وجود ندارد.

 

۷۰ درصد

تعديل نرخ پايه صادراتي

وزير اقتصاد گفت: در حال تدوين بسته‌اي تحت عنوان «رونق سرمايه‌گذاري، افزايش توليد و مديريت تورم» هستيم. فرهاد دژپسند در جلسه‌اي با كارآفرينان كشور با بيان اينكه ثروت آفريني يك افتخار است، اظهار داشت: آنچه محدوديت دارد، روش خلق ثروت و كسب درآمد است كه بايد مطابق با قانون باشد. وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: در حال تدوين بسته‌اي تحت عنوان «رونق سرمايه‌گذاري، افزايش توليد و مديريت تورم» هستيم در اين راستا از كارآفرينان درخواست مي‌كنم ديدگاه‌ها و ايده‌هاي خود را به ما ارايه كنند. وي در ادامه در پاسخ به گلايه كارآفرينان در خصوص نرخ پايه صادراتي اظهار داشت: تعديل نرخ پايه نياز به كار كارشناسي دارد، اما تا آن زمان در قالب معاهده با بانك مركزي، گمرك و كارآفرينان علي‌الحساب تا ۷۰ درصد ثبت مي‌كنيم و ۳۰ درصد ديگر بماند تا زماني كه گمرك عدد نهايي را اعلام كند. پس از اعلام عدد نهايي، تصميم‌گيري مي‌كنيم. دژپسند همچنين به اعتراض كارآفرينان در خصوص عدم تسهيلات‌دهي بانك‌ها اشاره كرد و گفت: واقعا اين گونه نيست كه بانك‌ها تسهيلات ندهند؛ برخي از بانك‌ها ۱۱۵ درصد سپرده‌هاي‌شان تسهيلات مي‌دهند. وي افزود: در سال ۹۶، ۶۵۰ هزار ميليارد تومان اعطاي تسهيلات داشته‌ايم. بانك‌ها مي‌خواهند اهرمي براي توسعه باشند.

 

۲۸۰ هزار‌

كارگر بيكار شده در صنعت قطعه‌سازي

يك مقام مسوول در صنعت قطعه‌سازي با بيان اينكه ۲۸۰ هزار نفر از ابتداي سال تاكنون بيكار شده‌اند، گفت: ۱۳۰ هزار نفر تعديل و ۱۵۰ هزار نفر تعليق شده‌اند. آرش محبي‌نژاد در گردهمايي قطعه‌سازان خودرو از سراسر كشور با اشاره به وضعيت اشتغال در صنعت قطعه‌سازي گفت: اگرچه قطعه‌سازي يكي از صنايع اشتغالزاي كشور به شمار مي‌آيد، اما 280 هزار نفر از ابتداي سال تاكنون بيكار شده‌اند؛ به اين معنا كه از اين تعداد 130 هزار نفر با تعديل و 150 هزار نفر با تعليق قرارداد خود مواجه هستند. وي با بيان اينكه از حدود 1200 واحد قطعه‌سازي فعال در كشور، 400 واحد تعطيل و نيمه تعطيل هستند، افزود: قيمت‌هاي فروش قطعات با وجود افزايش قيمت‌هاي مواد اوليه و نهاده‌هاي توليد هنوز از سوي خودروسازان اصلاح نشده است و بر همين اساس قطعه‌سازان با زيان قابل توجهي روبرو هستند؛ ضمن اينكه مجموع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به بيش از 20 هزار ميليارد تومان مي‌رسد. محبي‌نژاد گفت: مطالبات معوق سررسيد گذشته قطعه‌سازان اكنون به رقمي بالغ بر 5 هزار ميليارد تومان رسيده؛ ضمن اينكه مشكلات حاد زنجيره تامين خودروسازي كشور نيز همچنان ادامه دارد. اين در حالي است كه بحران نقدينگي به دليل مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان، افزايش چشمگير مواد اوليه و نهاده‌هاي توليد اولين مشكل است. وي اظهار داشت: مشكل قيمت فروش قطعات خودرو نيز بايد حل شود؛ اين در حالي است كه دشواري تامين مواد اوليه داخلي و خارجي و تسويه خريدهاي اعتباري و ارزي را نيز بايد به مسائل پيش روي صنعت قطعه‌سازي اضافه كرد؛ ضمن اينكه افت تيراژ پايين توليد باعث افزايش هزينه‌هاي سربار و ضرر و زيان كلان قطعه‌سازي شده است.

 

۵ هزار ميليارد تومان

بدهي مالياتي بانك مركزي

معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان ماليات گفت: بانك مركزي علي‌الحساب بايد ۵ هزار ميليارد تومان ماليات بپردازد؛ اما هنوز اقدامي در اين راستا انجام نداده‌ است.

نادر جنتي در خصوص وضعيت وصول ماليات در ۹ ماهه ابتداي سال ۹۷، اظهار داشت: در ۹ ماه گذشته از سال جاري، ۶۷ هزار ميليارد تومان وصول ماليات داشتيم، اين در حالي است كه طبق برنامه بايد ۸۴ هزار ميليارد تومان وصول مي‌كرديم. معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي كشور افزود: در واقع در اين مدت، ۸۰ درصد درآمدها تحقق يافته و ۲۰ درصد عدم تحقق داشته‌ايم. جنتي گفت: از ۱۷ هزار ميليارد توماني كه تحقق نيافته، ۵ هزار ميليارد تومان مربوط به پرداخت علي‌الحساب بانك مركزي است كه در اين راستا، بارها با بانك مركزي مكاتبه كرده‌ايم كه البته بي‌نتيجه بوده است. وي ادامه داد: برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه در اين سه ماه باقي مانده از سال، درآمدها به صورت كامل تحقق يابند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون