• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4280 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي

كتابخانه

دين در نگاه فيلسوفان

فلسفه دين شاخه‌اي از فلسفه مشتمل بر همه مباحث فلسفي‌ است كه بن‌مايه آنها پرسش‌هايي‌است كه از دين سرچشمه مي‌گيرد. فلسفه دين، ارزيابي مفاهيم و باورهاي بنيادين سنت‌هاي ديني ويژه جوامع مختلف است. موضوعات اصلي اين گرايش فلسفي، استدلال پيرامون طبيعت، وجود يا عدم وجود خدا، زبان دين، معجزه، دعا، مساله شر، صفات خدا، پلوراليسم ديني، معرفت‌شناسي ديني و رابطه بين دين و ديگر نظام‌هاي ارزشي مانند اخلاق و علم تجربي است. فلسفه دين با فلسفه ديني متفاوت است؛ فلسفه ديني فكر فلسفي ا‌ست كه توسط دين هدايت مي‌شود كه نمونه‌هايي از آن را مي‌توان در فلسفه مسيحي يا فلسفه اسلامي جست‌وجو كرد، اما فلسفه دين تبيين عقلاني ماهيت دين به خودي خود است، بنابراين براي مطالعه فلسفه دين نيازي به باورمندي به اديان نيست.

«درباره دين» مجموعه مقالاتي هست از النور استامپ، ويليام پي. آلستون، ماتياس لوتز، باخمن آلوين پلانتينگا، مرولد وستفال، ريچارد جي. مو نانسي مورفي، پل. جي. وايتمن و فيليپ ال. كويين.

اين مقالات كه به قلم نويسندگان و مترجمان صاحب نامي مانند محمدمنصور هاشمي، فاطمه مينايي، مالك حسيني و ليلا هوشنگي به فارسي برگردانده شده توسط انتشارات «هرمس» به چاپ رسيده است و هم‌اكنون در‌دسترس علاقه‌مندان به مباحث فلسفي در مورد دين
قرار دارد.

 

تعريفات جرجاني

«تعريفات» كتابي است مرجع درباره فرهنگ اصطلاحات علمي اسلامي كه از اين لحاظ اهميتي خاص دارد. مولف اين اثر، ميرسيدشريف جرجاني متكلم و فيلسوف ايراني در اواخر قرن هفتم و اوايل قرن هشتم قمري است. او سال‌هاي طولاني عمر خود را در شيراز و سمرقند به تدريس و تحقيق گذراند. از وي رسالات فلسفي زيادي به عربي و فارسي بر جاي مانده است. وي همچنين بر برخي كتاب‌هاي معروف تفسير و كلام و ادب شرح و حاشيه نوشته است كه از آن جمله مي‌توان به تفسير كشاف زمخشري، مفتاح‌العلوم سكاكي و مواقف ايجي اشاره كرد.

«تعريفات» البته به «تعريفات جرجاني» مشهور است و شامل شرح و تعريف تعدادي از اصطلاحات متداول در علوم اسلامي از فقه گرفته تا حديث، كلام، حكمت، عرفان، صرف، نحو و بلاغت است.

اين كتاب با ترجمه حسين سيدعرب و سيماسادات نوربخش توسط انتشارات فرزان روز منتشر شده است.

 

درباره عيسي(ع)

منابع اصلي براي بررسي زندگي عيسي(ع) چهار انجيل رسمي هستند، هرچند برخي محققان معتقدند كه متن‌هاي ديگر چون انجيل توماس نيز به اندازه چهار انجيل سنتي براي ترسيم تاريخي عيسي اهميت دارند. اكثر پژوهشگران معتقدند كه عيسي يك يهودي از ناحيه «جليل» در شمال فلسطين بود كه از او به عنوان يك معلم و شفابخش ياد مي‌شد. محققان مسيحي اغلب اتفاق نظر دارند كه او توسط يحيي غسل تعميد يافته و در اورشليم تحت فرمان پونتيوس پيلاطس و به جرم آشوبگري عليه امپراتوري روم مصلوب شد. نگاه مسيحيت به عيسي بر پايه اعتقاد به الوهيت عيسي، مسيح بودن او همان‌گونه كه در عهد عتيق پيشگويي شده است و زنده شدن او پس از مصلوب شدنش است.

«فلسفه عيسي» نوشته داگلاس گروتوس با ترجمه احمدرضا تقاء توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده است. از جمله مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به آيا عيسي فيلسوف بود؟ عيسي در تاريخ، استدلال در تعاليم عيسي، متافيزيك عيسي، معرفت‌شناسي عيسي، عيسي و اخلاق و عيسي و زنان اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون