• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3211 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين

توجه جناح‌ها به راهبرد نظام

احمد شيرزاد

 ما در مقطعي قرار گرفته ايم كه كليات اين تفاهمنامه به تصويب طرفين رسيده است و ديگر جايي براي چانه زني وجود ندارد.
طي مدت چند روز شش وزير خارجه از مهم‌ترين كشورهاي دنيا با وزير خارجه ايران و تيم همراه او مذاكره كردند و طي اين مذاكرات نفس‌گير شبانه‌روزي به تفاهماتي هم دست يافتند.
طبيعي است كه در حال حاضر هر نوع تشكيكي در مورد آنچه مورد موافقت قرار گرفته است، مي‌تواند راه را براي طرف مقابل باز كند و تبعات منفي داشته باشد. بنابراين بهتر است كه همه گروه‌ها و جناح‌هاي سياسي در جهت استحكام همين تفاهم تلاش كنند. در اين توافق ما هيچ چيز را از دست نداده ايم و همه ابعاد منافع ملي حفظ شده است. محدوديت‌هايي هم كه اعمال شده صرفا مساله سلاح هسته‌اي را نشانه گرفته است.
تنها بحث امروز تعداد سانتريفيوژها و مساله غني سازي است. بايد توجه داشته باشيم موضوعي هم كه براي ما در اولويت بوده و ارزش داشته جنبه تحقيقاتي‌اي است كه خدشه‌دار نشده. در اين موضوع بايد از گروه‌هاي سياسي چپ و راست، نزديك به دولت يا منتقد دولت دعوت شود كه نسبت به اين مساله نگاه ملي داشته باشند. اگر هم منتقدين دولت تا كنون از باب وظيفه روند انتقادي داشته‌اند تكليف خود را انجام داده‌اند و حالا زمان همراهي همه گروه‌هاي سياسي با ديپلماسي كشور است.
حالا زمان آن رسيده كه همه گروه‌هاي سياسي بپذيرند تصميمات اساسي در اين مورد با مديران كلان كشور است و در بحث سياست خارجي نمي‌شود هر روز به راي گروه‌هاي مختلف توجه داشت و رجوع كرد گرچه اين گروه‌ها بايد بتوانند آزادانه راي و نظر خود را مطرح كنند اما در نهايت مديران كلان كشور تصميمات نهايي را اتخاذ مي‌كنند.
 بخشي از اصولگرايان هم امروز با اين توافق همراه هستند و حمايت‌هايي هم صورت گرفته است و به اين موضوع نگاه ملي داشته‌اند اما تعامل بيش از پيش جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا در اين زمينه مي‌تواند در ايجاد آرامش در جامعه كمك كند. امروز فضاي ياس و نگراني و ابهامي كه وجود داشت برطرف شده و كشور در جايگاه اصلي خود قرار گرفته است؛ ناجوانمردانه است كه با برخورد جناحي تلخكامي ايجاد شود.
با توجه به شرايط امروز آن دسته از اصولگراياني كه با تصميمات اتخاذ شده همراه هستند بايد به تلطيف فضا كمك كنند تا صداهاي ياس‌آور خاموش شود و زحمات تيم هسته‌اي زير سوال نرود و اگر واقعا پيشنهاد سازنده‌اي وجود دارد براي مراحل بعد از اين ارايه دهند.
در مجموع مي‌توان گفت بايد بپذيريم كه به موضوع پرونده هسته‌اي نگاه ملي داشته باشيم و بايد منافع ملي نه جناحي و گروهي را در نظر گرفت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون