• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3211 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين

سياست داخلي برنامه 94 دولت

«اعتماد» محور قرار دادن «سياست داخلي» در سال 94 و سخنان رييس‌جمهور و وزير كشور را بررسي مي‌كند

اميد وزير كشور به تحرك احزاب

احزاب هم از جمله ناراضيان از وزير كشور در سال گذشته بودند. با صراحت هر دو جناح از وزير كشور و انفعالش انتقاد داشتند اما وزير كشور نسبت به سال جديد از همان سال گذشته اميد داشت. او در همين زمينه به «اعتماد» گفته بود «به نظر مي‌رسد كه ما از اوايل سال 94 تحرك بسيار جدي خواهيم داشت. از آنجايي كه من خودم به فعاليت حزبي علاقه دارم بايد در چارچوب قانون انجام وظيفه كنم اما اعتقاد دارم كه در كشور جمهوري اسلامي اگر مي‌خواهيم مجلس پر قدرت، دولت نظارت پذير و كارآمد باشد و مردم آسودگي خيال داشته باشند بايد احزاب را تقويت كنيم. با اين كار مردم «دولت در سايه» دارند كه امور آنها را پيگيري مي‌كند و با دولت مذاكره مي‌كند. اين كاري است كه در همه كشورها صورت مي‌گيرد و در ضرورت آن شكي نيست بلكه تنها بايد در مورد روند آن به يك اتفاق نظر برسيم. هر كسي در كشور مي‌خواهد كار سياسي بكند بايد در چارچوب قانون اساسي و كشور باشد. نمي‌تواند بگويد كه با ساختارهاي جمهوري اسلامي مخالف است و مي‌خواهد كار سياسي كند. چنين فردي حتي در امريكا هم نمي‌تواند فعاليت سياسي كند. » وزير كشور در همين مسير به گروه‌هاي سياسي در مورد انتخابات آينده هم اميد داده بود. او در مورد دو انتخابات پيش رو به گروه‌هاي سياسي اميد و دلگرمي داد كه براي انتخابات‌هاي سال جاري از هيچ چيزي نترسند. او در اين مورد گفته بود كه « در همه مراحل. از مرحله ثبت‌نام، بي‌طرفي وزارت كشور، عدم ورود دستگاه‌هاي اجرايي به انتخابات و همه دستگاه‌ها. حتما مي‌ايستم. محال است كه يك دستگاه اجرايي بيايد و در انتخابات دخالت كند و بنده به عنوان وزير كشور بپذيرم و نايستم. همه را مستند مي‌كنم و اگر لازم شد يك روز اعلام مي‌كنم. تا بحث تاييد صلاحيت‌ها. نحوه بررسي صلاحيت‌ها را قانون مشخص كرده است و بايد مستند و قانوني باشد. به فرد هم بايد اين فرصت داده شود كه بيايد و از خودش دفاع كند. در همه امور كه به حقوق و قضا برمي‌گردد اگر شاكي و متشاكي است و اگر اتهامي هست همان‌طور كه شاكي امكان و اختيار طرح دارد متشاكي هم بايد امكان دفاع داشته باشد. بايد مدارك به فرد نشان داده شود تا قانع شود اما اگر قانع نشد من هم با او همراه خواهم بود.»

تاكيدات ويژه رييس‌جمهور بر سال سرنوشت ساز سياست داخلي

با اين همه شيفت نگاه دولت از سياست خارجي به سياست داخلي از همان لحظات آغازين سال جديد شروع شد. پيام نوروزي رييس‌جمهور با نگاه ويژه به عرصه سياست داخلي همراه بود. رييس‌جمهور در پيام نوروزي خود گفت: « سال جديد، سال انتخابات است، بايد فضاي بهتري را براي فعاليت احزاب به وجود آوريم، آستانه تحمل را بالاتر ببريم، سربلندي اين ملت را به رخ بدخواهان بكشيم. به همه نشان دهيم كه افكار مختلف را ما تحمل مي‌كنيم. دست به دست هم دهيم، مجلسي را بسازيم كه شايسته ملت بزرگ ايران است و مجلس خبرگاني را به وجود آوريم كه ثبات بيشتر براي كشور و آرامش بيشتر براي افكار عمومي جامعه ما به وجود آورد و اين كار با همكاري يكديگر امكان‌پذير است. در زمينه مسائل فرهنگي تلاش ما اين است، آرامش بيشتري به وجود آوريم، فضاي بهتري را به وجود آوريم، بگذاريم همه خلاقيت‌ها ظهور و بروز پيدا كند و در اين زمينه اميدوارم بتوانيم به همه هنرمندان فضاي بهتري را براي خلاقيت‌هاي‌شان در اختيار آنها بگذاريم. » اين تنها اشاره حسن روحاني نبود. او در ديدار نوروزي كه با وزراي دولت داشت نيز به اين موضوع اشاره كرد و گفت: « اميدوارم كه با همدلي و فراهم آوردن زمينه حضور همه كساني كه نظام جمهوري اسلامي ايران و قانون اساسي را قبول دارند، دو انتخابات سال جاري را به افتخاري ديگر براي ايران اسلامي تبديل كنيم.» اين همه اشاره روحاني به عرصه سياست داخلي شايد در طول يك سال و نيم اخير بي‌سابقه بوده باشد اما شواهد نشان مي‌دهد كه روحاني حالا كه خيالش از سياست خارجي راحت شده به سياست داخلي مي‌خواهد بپردازد. اين همان موضوعي است كه احتمالا وزارت كشور را نيز در ورود بيشتر به عرصه سياست داخلي به شتاب بيشتر انداخته است.

سال سخت وزارت كشور، نخستين آزمون انتخاباتي دولت

دو انتخاباتي كه پيش روي دولت قرار دارند آزمون‌هاي سختي هستند. نخستين آزمون‌هاي انتخاباتي دولت هستند كه شرايط آينده دولت را با تغييرات جدي روبه‌رو مي‌كند. نمايندگاني كه دولت در سال‌هاي آينده با آنها سرو كار خواهد داشت نقش تعيين‌كننده‌اي در انجام طرح‌ها و ايده‌هايش خواهد داشت. همه‌چيز را تغيير خواهد داد. سال سخت دولت كه با يك تغيير نگاه آغاز شد حالا نتيجه‌هاي مهمي هم خواهد داشت. نخستين تجربه دولت يك تجربه سخت اما تاثيرگذار خواهد بود كه بايد ديد تيم روحاني كه يك سال از ناحيه سياست داخلي با انتقاد مواجه بود چگونه از پس آن برخواهد آمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون