• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4283 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ دي

قاسمي در پاسخ به روزنامه «اعتماد»:

تحريم‌هاي جديد اروپا عليه ايران بدون پاسخ نخواهد ماند

گروه ديپلماسي

اتحاديه اروپا قريب به 10 روز پيش اقدام به وضع نخستين تحريم‌ها عليه ايران كرد. با انتشار خبر وضع اين تحريم‌ها، روزنامه وال استريت ژورنال خبري از ديدار ديپلمات‌هاي اروپايي با مقام‌هاي ايراني در محل وزارت خارجه ايران داد. همزمان منابع آگاه در تهران ضمن تاييد خبر حضور ديپلمات‌هاي اروپايي در وزارت خارجه ايران اعلام كردند كه اين ديدار كمتر از 10 دقيقه طول كشيده و به دليل رفتار توهين‌آميز ديپلمات‌هاي اروپايي، مقام ايراني از آنها خواسته كه وزارت ‌خارجه ايران را ترك كنند. در ادامه اين دومينوي خبري امروز روزنامه كيهان در گزارشي تفصيلي به انتقاد از رويه وزارت خارجه در آن ديدار پرداخته و ادعا كرده كه مقام ايراني ميزبان آن جلسه سيدعباس عراقچي، معاون سياسي وزير خارجه بوده است. روز دوشنبه سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوال روزنامه «اعتماد» با اشاره به اينكه ديپلمات‌هاي كشورهاي خارجي به صورت روزانه به وزارت خارجه مي‌آيند و ملاقات‌هايي دارند، گفت: «موضوعي كه احتمالا مدنظر شماست ديدار ۳ كاردار و ۳ سفير اروپايي در وزارت خارجه است كه جمع آنها ۶ كشور مي‌شود. در اين ديدار بحث‌هايي در خصوص وضعيت تعهدات در حوزه اروپا بين ايران و برخي كشورهاي اروپايي مطرح شد كه طرف ايراني هر آنچه لازم بوده و بايد بر اساس مصالح، منافع و شؤونات ايرانيان رعايت بشود را با اين افراد مطرح كرده است و در نهايت اين ملاقات پايان مي‌پذيرد.» قاسمي در پاسخ به اين سوال «اعتماد» كه گفته شده توجيه تحريم‌ها توسط طرف اروپايي باعث عصبانيت مقام ايراني شده و پاسخ ما به اين توجيهات چه بوده، گفت: «در مورد چند موضوع در اين ديدار صحبت شده و طرف ايراني نيز پاسخ‌هاي لازم را داده است. قطعا اقدام دولت‌هاي اروپايي در اعلام اين تحريم ناپسند، غلط، غيرقابل قبول و انتظار و شگفتي‌ساز براي جمهوري اسلامي بود و ما اين موضع را اعلام كرديم. جمهوري اسلامي حق عكس‌العمل مقتضي به اين اقدام اتحاديه اروپا را براي خود قائل است و قطعا اين رفتار اروپا را بي‌پاسخ نمي‌گذاريم.»

 

لهستان حق ندارد كنفرانسي عليه منافع

يك كشور مستقل برگزار كند

اين ديپلمات ارشد كشورمان همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه وزارت خارجه لهستان در برابر اقدام ايران جهت احضار كاردار اين كشور به وزارت خارجه بيانيه‌اي منتشر كرده و در آن اعلام كرده كه اين حق لهستان است كه اجلاس و كنفرانس در داخل خاك خود برگزار كند، تصريح كرد: من فكر مي‌كنم ايالات متحده و حاكمان ناپخته حاكم بر كاخ سفيد سياست‌هاي خاصي را در عرصه جهاني با توجه به مجموعه تحولات جهاني آغاز كرده‌اند كه يكي از اين سياست‌ها كه به صورت برجسته قابل مشاهده است، بحث خصومت با ملت ايران است. وي با بيان اينكه همان طور كه پيش از اين مطرح كرده‌ام به نظر مي‌رسد كه آنها در تلاش هستند كه در روابط خارجي ايران با ديگر كشورها مشكلاتي را ايجاد كنند و معضلات جديدي را به وجود آورند، گفت: البته ممكن است كه هدف بزرگ‌تري نيز در اين ارتباط داشته باشند و آن ايجاد شكاف در درون اروپاست به نحوي كه اروپا نتواند به عنوان يك مجموعه واحد با استقلال بيشتري در عرصه جهاني عمل كند و نتواند در اين چارچوب به سمت جلو حركت كند و آنها در همين راستا به برخي از كشورهاي اروپايي مثل لهستان تكيه كرده‌اند و با كمك برخي از اين كشورها اهداف خود را دنبال مي‌كنند. بهرام قاسمي با بيان اينكه آنها در همين چارچوب تصميم گرفته‌اند كه نشستي ضد ايراني در ورشو برگزار كنند و دعوتنامه‌هايي را براي برخي از مقامات كشورها ارسال كرده‌اند، خاطرنشان كرد: در چارچوب همين موضوع ما كاردار لهستان در تهران را احضار و مراتب اعتراض خود را به اين ديپلمات لهستاني اعلام كرديم.

وي با بيان اينكه ما در اين زمينه منفعلانه عمل نكرده‌ايم و صحبت‌ها و اقدامات ديگري در جريان است و در چند روز آينده شايد به جمع‌بندي جديدي برسيم و در صورت نياز اقدامات لازم را انجام مي‌دهيم، گفت: ما اجازه نمي‌دهيم كه ديگران به بهانه‌هاي واهي تحت عناوين موجه در جهت تخريب وجهه ايران تلاش كنند. سخنگوي وزارت خارجه خطاب به مقامات لهستاني گفت: قطعا دولت لهستان حق دارد كه در كشور خود كنفرانس برگزار كند ولي اين حق را ندارد كه در اين كنفرانس در مسير و جهتي حركت كند كه بر خلاف منافع يك كشور مستقل باشد. وي به روابط تاريخي دو ملت ايران و لهستان و پناه دادن مردم ايران به آوارگان اين كشور در جريان جنگ جهاني دوم اشاره كرد و گفت: اين نوع برخوردها از سوي دولتي با اين ويژگي‌ها قابل قبول نيست. قاسمي افزود: اگر قرار است موضوعات منطقه‌اي و غرب آسيا در اين كنفرانس مطرح شود چرا از نماينده فلسطين دعوت نشده كه در اين نشست شركت كند؟ چرا به موضوع فلسطين در اين نشست پرداخته نمي‌شود؟ چرا به رفتارهاي ددمنشانه سران برخي از كشورهاي منطقه و جنايت‌هايي كه در يمن در حال وقوع است، پرداخته نمي‌شود؟

وي تاكيد كرد: لهستان حق دارد كه كنفرانس برگزار كند ولي اين حق به اين معنا نيست كه اين‌گونه اهداف كشورهاي ديگر را كه به دنبال خصومت با ديگر كشورهاي مستقل جهان هستند را به پيش ببرد و دنبال كند. ما در روزهاي آينده وضعيت روشن‌تري از اين موضوع خواهيم داشت و اميدواريم كه دولتمردان لهستاني با واقع‌بيني و هوشياري سمت و سويي را كه انتخاب كرده‌اند يا انتخاب شده است را تغيير دهند و به مسير منطقي بازگردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون