• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4284 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ دي

درمناظره ميان زاكاني و تاجزاده بررسي شد

كوي دانشگاه پس از 20 سال

روز گذشته مناظره‌اي جذاب ميان عليرضا زاكاني، نماينده اصولگراي سابق مجلس و سيدمصطفي تاجزاده، فعال سياسي اصلاح‌طلب درباره وقايع سال 88 و ماجراي كوي دانشگاه برگزار شد. مناظره‌اي كه ظاهرا به يك باره مقدماتش فراهم شده بود زيرا كمتر رسانه‌اي از برگزاري آن آگاهي داشت. نكته جالب درباره اين اتفاق آن بود كه اين مناظره به صورت زنده و مستقيم از صفحه اينستاگرام تاجزاده پخش مي‌شد و در مجموع بيش از 25هزار بيننده داشت؛ شايد بتوان مدعي شد كه دوران انحصار صدا و سيما به سر آمده است. عملكرد سيماي ملي در سال‌هاي اخير انتقاد بسياري از فعالان سياسي اصلاح‌طلب را به همراه داشته از اين رو برخي چهره‌هاي سياسي اين جريان با استفاده از امكانات شبكه‌هاي اجتماعي، تلاش نرمي را مقابل انحصار صداوسيما آغاز كرده‌اند كه شايد پخش مناظره‌هاي اينچنيني در شبكه‌هاي اجتماعي بخشي از اين تلاش‌ها باشد. در تاريخ 40 ساله انقلاب بزنگاه‌هايي وجود دارد كه به دلايل مختلف در زمان خود امكان بررسي آن وجود نداشته و براي واكاوي آن نياز بوده سال‌ها از آن اتفاق بگذرد تا آتش كمي فروكش كند. يكي از اين موضوعات وقايع 18 تير 78 و اتفاقات كوي دانشگاه است. موضوعي كه پس از گذشت 20 سال ابعاد جديدي از آن مشخص شد و زاكاني و تاجزاده هر يك از نگاه خود اين اتفاق را تشريح كردند.

عليرضا زاكاني، فعال سياسي اصولگرا در ابتداي مناظره در باب موضوعات سياسي كوي دانشگاه سال ۷۸ و ۸۸ اظهار كرد: من معتقد هستم گوهر اسلام و اهميت انقلاب اسلامي مشخص شد. انقلاب به پيروزي رسيد، عزت براي مسلمين فراهم و نظام سلطه به چالش كشيده شد. در اين مسير هر جا عظمت ايران را خواستيم و از رهبري تبعيت و نوكري مردم را كرديم پيروز و اگر برخلافش عمل كرديم آسيب ديديم. ما براي 40 سال گذشته افتخار مي‌كنيم اما نيمه راه هستيم. توفيقات زيادي داشتيم، نواقصي هم داشتيم؛ چرا كه هم دشمن بيروني داشتيم و هم موانعي در داخل بوده است.

وي افزود: دشمن خارجي ما مشخص است؛ امريكا و صهيونيسم. مانع دروني ضد انقلاب و ريزش‌هاي ماست. آنهايي كه به واسطه خوف و طمع وارد انقلاب شدند و به واسطه نرسيدن به موضوعات خود يا بر اساس سختي‌ها ريزش داشتند. اهميت مانع داخلي از دشمنان خارجي بيشتر است. معتقدم آنچه در موانع داخلي است پرستش قدرت ثروت و قدرت بيگانه است. امروز در كشور عده‌اي طمع و ثروت‌اندوزي دارند و از قدرت‌هاي بيروني تبعيت مي‌كنند. با زر و زور و تزوير شرايط را به سمتي مي‌برند كه مردم را مقابل اهداف و آرمان‌هاي‌شان قرار دهند. تا وقتي اين موانع داخلي اصلاح نشود ما نمي‌توانيم به اهداف انقلاب اسلامي برسيم.

اين فعال سياسي اصولگرا سپس گفت: امروز پيوستگي قدرت و ثروت بيداد مي‌كند. رابطه سال ۷۸ و ۸۸ حلقه مفقوده همين جريان است. عواملش يكي است. اساسش دعواي قدرت، ثروت‌اندوزي و تبعيت از بيگانه است.

وي با اشاره به ماجراي ۱۸ تير سال ۷۸ افزود: يك عده‌اي در عرصه سياسي كم آوردند؛ روزنامه سلام تيتري زد كه وزارتخانه دولت آقاي خاتمي از آن شكايت كرد، سلام دوشنبه بسته شد، دوشنبه و چهارشنبه روزنامه صبح امروز و ديگران تهديدهايي كردند. شبش در كوي دانشگاه در ايام انتخابات جمع قليلي آشوب كردند. شيشه مهدكودك را شكستند.

زاكاني با تاكيد بر اينكه «ما هر دو طرف را محكوم كرديم» روايت كرد: من روز جمعه وارد كوي شدم. آن تخريب‌ها را ديدم عمده تخريب‌ها از درون كوي بود. تحقيقاتي هم در اين رابطه شد كه ثبت و ضبط است. البته نيروي انتظامي هم تخريب كرد بايد حق و حقيقت را گفت. كشته‌سازي صورت گرفت، اربعين‌گيري صورت گرفت. ما به عنوان يك نيروي انقلابي هم ضرب و شتم دانشجو و هم پليس را محكوم مي‌كنيم. سه نفر پليس شهيد شدند. يك نفر شب ۱۹ همان ماه با كلت چهل و پنج از بين رفت.

وي افزود: در آن ايام براي من واضح شد آقاي تاجزاده و دوستان‌شان دوست ندارند اين موضوع جمع شود. مسوولاني مثل معين با استعفا دادن آتش را بيشتر مي‌كردند. حتي عده‌اي از اراذل و اوباش آمدند؛ در زماني كه تاجزاده به معترضين اعلام مي‌كرد برويد داخل كوي، اراذل گفتند: كجا برويم ما تازه آمديم؛ يادتان هست كه آقاي تاجزاده؟

اين نماينده سابق مجلس تصريح كرد: محصول اين كار شد زخم كهنه بر پيكر كشور. تاجزاده و دوستانش كه دم از آزادي مي‌زنند اگر يادشان باشد آن سال روز يكشنبه ما درخواست تجمع كرديم. حق‌شناس به من زنگ زد و گفت تاجزاده خوشحال است كه شما مي‌خواهيد تجمع قانوني برگزار كنيد. بياييد با تحكيمي‌ها راهپيمايي بگذاريد. من گفتم آنها خودي هستند، اما موضوع ما فرق دارد، مي‌خواهيم به آرامش دعوت كنيم. گفتند اگر طور ديگري ببينيد با نهضت آزادي‌ها هم مي‌توانيد راهپيمايي كنيد. من گفتم واي به حال مملكت كه شما مديركل سياسي‌اش هستيد و آن كساني كه در كف خيابان هستند از سفره همين نهضت آزادي آمده‌اند.

مصطفي تاجزاده، مديركل سياسي وزارت كشور در سال 76 نيز در ابتداي زمان سخنراني خود گفت: تشكر از آقاي زاكاني كه پذيرفت اين گفت‌وگو انجام شود و ‌اي كاش پرچمدار اين گفت‌وگو صدا و سيما و رسانه‌هاي داخلي مي‌شدند تا جامعه احساس كند مهم‌ترين مساله‌ها را مي‌تواند در رسانه‌هاي خودش ببيند و انتخاب كند.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب سپس يادآور شد: ۱۸ تير كه اتفاق افتاد يك هياتي به پيشنهاد آقاي خاتمي در شوراي امنيت تشكيل شد؛ ۵ نفر از سپاه، وزارت علوم، قوه قضاييه، وزارت كشور در آن حضور داشتند. چون مصوبات شورا بايد به تصويب رهبري برسد، دو نفر اضافه شدند و شورا از ۵ نفر به ۷ نفر رسيد. دو نفر از سپاه، دو نفر از قوه قضاييه، سه نفر از ارشاد، كشور و اطلاعات در آن هيات باشند.

وي ادامه داد: كمتر از 10 روز از ۱۸ تير نگذشته بود كه تشكيل شد چون هم رهبر و هم رييس‌جمهور نظرشان اين بود كه مشخص شود چه اتفاقي افتاده است. جلساتي گذاشته شد و بعد از تحقيقات مفصل ميداني و اطلاعات و تحقيق نهايتا گزارشي ارايه شد كه توسط آقاي ربيعي و روحاني در اختيار رهبر گذاشته شد كه مورد تاييد رهبري قرار گرفت و براي اولين و آخرين‌بار در تلويزيون قرائت شد. يافته‌هاي دبيرخانه حاكي است كه ۱۴ راهپيمايي در كوي دانشگاه تهران با توجه به اسناد موجود در طول سال ۷۶ منتهي به سال ۷۷ انجام شده كه دو مورد آن به خارج از كوي كشيده شده است.

زاكاني گفت: اصلا گزارش خوانده شده توسط تاجزاده گزارش كاملي نيست. فرماندهان سپاه نامه‌اي هم نوشتند و اعتراض كردند؛ بعدا قوه قضاييه پيگيري كرد و آقاي نظري مجرم شناخته نشد. بعدا در گزارشي كه در مجلس هفتم خوانده شد، قرار شد از آقاي نظري عذرخواهي شود و آقاي خاتمي رييس‌جمهور قرار شد به عنوان مجرم به قوه قضاييه معرفي شود.

تاجزاده هم گفت: شما مي‌گوييد دو طرف را محكوم كرديد؛ در اين بيانيه بسيج دانشجويي كه يك طرف را محكوم كرديد. شوراي عالي امنيت ملي براي همين تشكيل شد. الان 10 سال است جرات نداريد آن چيزي كه مجلس اصولگرا به عنوان گزارش تهيه كرد را منتشر كنيد؛ ما كه نبوديم، شما منتشر كنيد. مردم بايد بدانند كه ۲۵ خرداد ۸۸ چه كساني دوباره به كوي حمله كردند.

وي خطاب به زاكاني گفت: وقتي مي‌گويند اصلاح‌طلب، اصولگرا فقط ما را نمي‌گويند ها! همه ما با هم را مي‌گويند؛ شما هم هستيد. مردم نسبت به بي‌كفايتي و فساد ناراحت هستند كه درباره آن صحبت مي‌كنم.

وي سپس گفت: ما پديده‌اي به نام لباس شخصي‌ها داريم؛ ضلع سوم ماجراست كه 20 سال است درباره‌اش حرف نزدند.

زاكاني در پاسخ به ادعاي تاجزاده مبني بر حضور عده‌اي مديريت شده به نام لباس شخصي در كوي دانشگاه گفت: لباس شخصي‌ها هم ممكن است عضو ناجا باشند؛ در همه جاي دنيا هم هستند. گروه دوم كساني هستند كه احساس وظيفه مي‌كنند و به صحنه مي‌آيند؛ بعضا اشتباه هم مي‌كنند.

وي خطاب به تاجزاده گفت: اينكه شما نان لباس شخصي بخوريد، درست نيست. بخشي از آنها طرفداران خود شما هستند، برخي سازماندهي شده هستند كه من جلوي آنها ايستادم و برخي هم مردم هستند.

وي ابراز عقيده كرد: منشأ لباس شخصي كاملا مشخص است. باز هم شما خاطره‌گويي مي‌كنيد. اطلاعاتي مي‌گوييد كه به اندازه اطلاعات من كه در كوي خواب بودم نيست. هيچ قانوني براي عدم ورود به دانشگاه وجود ندارد. هم آنچه آقاي هاشمي درباره لباس شخصي‌ها مي‌گويد را ببينيد كه در آنجا مي‌گويند مردم و هم مصوبه‌اي كه آقاي روحاني داد.

اين فعال سياسي ادامه داد: در مورد لباس شخصي‌ها كه گفتم به نوري و هاشمي و تاييد خاتمي بر مي‌گشت. اما ريشه آنان به دهه 60 بر مي‌گردد. من نمي‌دانم هنوز با كدام تاجزاده رو به رو هستيم .

وي افزود: افراطي آن كسي است كه سال ۸۸ سطل آشغال آتش زد و آقاي موسوي شما گفت آنها مردان خداجو هستند. دنبال مجرم مي‌گرديد؟ از آقاي يونسي خودتان بپرسيد افراطي كيست؟ چرا يك‌طرفه به قاضي مي‌رويد؟ سوت پايان را كشيدند؛ ديگر قرار نيست سر مردم را كلاه بگذاريد. بگوييد چه شد آقاي خاتمي رييس‌جمهور از نظري عذرخواهي كرد؟

تاجزاده در ادامه اين مناظره گفت: ۲۵ خرداد به كوي دانشگاه حمله كردند؛ مجلس گزارش تهيه كرد چرا منتشر نكرديد؟ چرا اين افراد فقط از وسط آتش و سفارت به شما زنگ مي‌زنند؟ مگر دوستان ما نيستند؟!

وي ادامه داد: يكي را ترور كردند چرا قوه قضاييه نمي‌گيرد؟ قوه قضاييه دست شماست؛ دادگاه كه دست شماست. ما را ۶ سال به جرم اخلال در ترافيك زندان كردند، من مي‌گويم چرا 20 سال است قاتل عزت ابراهيم‌نژاد را پيدا نكرده‌ايد؟ من رفتم در كوي ماندم گفتم مگر اينكه از روي جنازه من رد شويد، كما اينكه براي بزرگان تعريف كردم، باور نمي‌كردند بس كه حمله وحشيانه بود.

زاكاني گفت: گزارش مجلس در روز بيست و پنجم را خودم نوشتم؛ بنده عضو گروه تحقيق بودم و بايد ديد چرا پخش نشد و الان پخش كنيد. از چيزهايي سخن مي‌گوييد كه براي من خنده‌دار است. سوم و چهارم تيرماه در مجلس توضيح دادم كه چه جنايتي اتفاق افتاد. آقاي ابوترابي و كواكبيان هم بودند؛ گزارش را تنظيم كرديم در مجلس دعوا شد و مجلس را غيرعلني كرديم. آقاي كواكبيان پس از توضيحات من تشكر كردند. من سند ماجرا هستم در صحنه حاضر بودم و چوب آن را خوردم.

اين فعال سياسي اصولگرا گفت: هركس به دانشجو و نيروي انتظامي تعرض كند، غلط كرده است؛ بنابراين گزارش را من خودم نوشتم. خودم توضيح دادم و حقيقت را گفتم. از حقيقت‌گويي ناراحت نشويد و دروغ نگوييد.

تاجزاده هم خطاب به زاكاني گفت: مگر اين گزارش را شما ننوشتيد؟ گزارش را منتشر كنيد.

زاكاني پاسخ داد: ندارم.

تاجزاده پرسيد: براي خودتان پرينت نگرفتيد؟ از مجلس تقاضا كنيد به شما يك نسخه بدهند.

زاكاني گفت: مجلس كه دست شما است.

تاجزاده پرسيد: هيچ ‌وقت دست شما نبود؟

زاكاني در جواب پرسيد: كي بود؟

تاجزاده گفت: هيچي؛ مجلس هفتم و هشتم دست عمه و خاله من بود.

زاكاني در پاسخ به تاجزاده گفت: مجلس هشتم و نهم دست ما نبود؛ دست دوست شما آقاي لاريجاني بود. امروز آقاي لاريجاني مسيري مي‌رود كه مسير شماست؛ از آقاي لاريجاني سوال كنيد.

وي ادامه داد: شما درباره حصر سوال كرديد؟ حصر ايشان مانند حصر آقاي خاتمي و منتظري است، حصر اينها چيست كه لپ‌هاي‌شان گل مي‌اندازد؟ فائزه هاشمي مي‌گويد من دلم براي زندان تنگ شده است. زندان رفتن شما معلوم است، وقتي مي‌رويد لپ‌هاي‌تان گل مي‌اندازد. آقاي عبدالله نوري و علي افشاري آشوب مي‌اندازند. همه حرف‌هايي كه مي‌زنيد شعار است. تاجزاده به زاكاني پاسخ داد: تفكر كنيد چه شد كه اصولگراها به سمت ما آمدند؟ هيچ كس به اندازه لاريجاني مقابل اصلاح‌طلبان نايستاد. علي مطهري سال ۸۲ نامه‌نگاري مي‌كرد با من كه اصلاح‌طلبان ال و بل هستند و حالا اينچنين شده است. فكر كنيد چه شده كه از شما جدا مي‌شوند؟ اكرمي، ناطق‌نوري و هاشمي‌رفسنجاني هم همين‌طور.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون