• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4284 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۶ دي

نُه/گپي با عليرضا قاسم‌خان تهيه‌كننده فيلم «روزهاي نارنجي»

قصه يك زن

تينا جلالي

 

 

بعد از حضور پي در پي «روزهاي نارنجي» در جشنواره‌هاي معتبر بين‌المللي دنيا فيلم «زوريخ» و «سائوپائولو»، و كسب جوايز معتبري همچون سه جايزه بهترين فيلم (با عنوان سينماگر بزرگ تازه وارد)، جايزه كليساي جهاني و جايزه فيبرشي از جشنواره بين‌المللي فيلم «مانهايم» آلمان، يا حضور در بخش كشف چهل و سومين دوره جشنواره فيلم تورنتو، حالا نوبت به اكران اين فيلم در معتبرترين جشنواره فيلم ايران رسيده است. اين فيلم به كارگرداني آرش لاهوتي قرار است امسال در بخش نگاه نو
سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر نمايش داده شود. اينكه چرا اولين رونمايي اين فيلم در كشوري كه فيلم در آن ساخته شده، نيست خود پرسش اساسي است كه بايد مسوولان سينمايي پاسخگو باشند. در سال‌هاي گذشته فيلم‌هاي زيادي بودند كه توانستند نظر موافق محافل بين‌المللي را كسب كنند اما نمايش فيلم‌شان درايران دستاوردي براي فيلمساز نداشته به همين جهت بايد منتظر بمانيم و ببينيم اين فيلم در رويداد فجر با چه نقطه‌نظراتي همراه مي‌شود. آرش لاهوتي از كارگردانان جوان كمتر شناخته شده سينماي مستند است كه با وجود غير چهره بودن اما در حيطه مستند توانايي خود را به خوبي اثبات كرده است. در فيلم اول او جمعي از بازيگران تراز اول سينما با او همكاري داشتند، از هديه تهراني گرفته تا علي مصفا، مهران احمدي و... داستان فيلم درباره زني زحمت‌كش است كه شغلش چيدن پرتقال است اما در عين حال سرپرست كارگران هم هست و پرتقال چيدن را به صورت پيمان كاري قبول مي‌كند.

«روزهاي نارنجي» داستان تلاش يك زن ايراني در يك منطقه از مازندران است كه سعي مي‌كند هويت خود را به عنوان زن و همسر حفظ كند.

عليرضا قاسم‌خان مديرعامل سابق موزه سينما كه مسووليت تهيه‌كنندگي اين فيلم را بر عهده دارد درباره فضاي داستاني فيلم به «اعتماد» مي‌گويد: «اين فيلم نگاه ديگري به مسائل و موضوعات زنانگي دارد و روايت فيلم هم متفاوت است و همچون برخي فيلم‌ها آپارتماني نيست.»

وي با بيان اينكه آرش لاهوتي از فيلمسازان جواني است كه به ادبيات و سينما اشراف كاملي دارد توضيح مي‌دهد: «سينماي ايران براي حركت در مسير اعتلا و كسب اميد نياز به چهره‌هاي جوان و جديد توانا دارد . فيلمسازاني با پتانسيل بالا كه توليدات قابل توجهي به كارنامه سينماي ايران اضافه كنند. ضمن احترامي كه براي پيشكسوتان هنر قائليم اما زمان آن فرا رسيده كه جوان‌ها را به رسميت بشناسيم.»

اين تهيه‌كننده درباره حضور بازيگران سرشناس در فيلم اين كارگردان جوان مي‌گويد: «نبايد براي فيلم اول يك كارگردان جوان از كمترين امكانات استفاده كنيم. بايد فيلمسازان جوان با بهترين امكانات در ساخت فيلم اول‌شان همراه باشند، براي اينكه اين كارگردانان آينده سينماي ايران هستند.»

عليرضا قاسم‌خان كه تجربه حضور در جشنواره فيلم فجر را داشته با ابراز اميدواري از نمايش فيلم «روزهاي نارنجي» در بخش نگاه نو مي‌گويد: «زمان گردش جشنواره‌هاي خارجي با جشنواره فجر متفاوت است؛ اين فيلم محصول 2018 است. سال ميلادي تمام شده اما در ايران تا پايان سال زمان باقي مانده است. شايد به همين دليل فيلم «روزهاي نارنجي» در ديگر محافل بين‌المللي نمايش داشته و همچنان هم فستيوال‌هاي بزرگ دنيا متقاضي حضور اين فيلم در جشنواره‌شان هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون