• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4286 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ دي

كتابخانه

اسلام به سبك تشيع

«اقتدا به محمد(ص)»، در كشورهاي مختلف اسلامي بسيار مورد‌توجه قرار گرفته و در كشورهاي مصر، تركيه، مالزي و اندونزي جوايز ارزنده‌اي را براي مولف به ارمغان آورده است. در كشورهاي عربستان و پاكستان نيز قرار بود از اين كتاب تقدير شود ولي به‌علت پررنگ بودن اسلام شيعي در اين كتاب و نيز انتقاداتي كه از وهابيت كرده است، مورد خشم وهابيان قرار گرفت و از تقدير آن خودداري شد. چند سال قبل نيز موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران و دانشگاه شيراز، به‌طور‌مشترك، جايزه‌اي را براي نگاشتن اين كتاب به نويسنده تقديم كردند.كارل ارنست در بخشي از مقدمه كتاب خود مي‌نويسد: «كتاب حاضر بدان منظور نگاشته شده است تا جايگزين كاملا متفاوتي باشد براي كتاب‌هايي كه در مورد اسلام شايع و رايج شده است. آنچه در اينجا ارايه مي‌شود ديدگاهي جانبدارانه و در عين‌حال مدلل و تحليلي است در مورد سنت ديني اسلام و مسائلي كه اخيرا مسلمانان با آن مواجهند. من از برداشت‌هاي متعارف به‌شدت فاصله مي‌گيرم تا فهمي غير بنيادگرايانه از اسلام ارايه دهم.»«اقتدا به محمد» نوشته كارل ارنست با ترجمه قاسم كاكايي توسط انتشارات هرمس منتشر شده است كه همچنان در دسترس علاقه‌مندان به مطالعات اسلامي قرار دارد.

 

باور لينگز

مارتين لينگز در منچستر در يك خانواده مسيحي پروتستان‌ زاده شد. وي در آكسفورد به مطالعه آثار رنه گنون و فريتهوف شوئون پرداخت. او همچنين به تدريس زبان انگليسي در دانشگاه قاهره و تدريس زبان عربي در آكسفورد پرداخته‌ است. مارتين لينگز بعدها اسلام مي‌آورد و به ابوبكر سراج‌الدين تغيير نام مي‌دهد. از جمله كتاب‌هاي مهم او مي‌توان به «محمد بر پايه كهن‌ترين منابع» و همچنين «مكه از پيش از نزول تورات تاكنون» اشاره كرد. «كتاب يقين» نيز از مهم‌ترين آثار او است كه با ترجمه زهره حاجي ميرصادقي توسط انتشارات «هرمس» به چاپ رسيده است.

 

جامعه‌شناسي در كارزار عمل

مقصود از جامعه‌شناسي مردم‌مدار آن علمي است كه دغدغه‌اش «گروه‌هاي مردمي» و روشش آميختن با آنان است. «جامعه‌شناسي مردم‌مدار در كارزار عمل» مشتمل از 11 مقاله به قلم نويسندگان مختلف است كه از جمله آنها مي‌توان به مايكل بوراووي، فرانسيس فاكس پيون، ساري حنفي، والدن بلو و... اشاره كرد. در اين مجموعه مايكل بوراووي ابتدا در مورد ضرورت وجود جامعه‌شناسي مردم‌مدار دلايلي ارايه كرده و انواع گوناگون آن را بر شمرده است. سپس ماتريس چهارگانه جامعه‌شناسي (جامعه‌شناسي حرفه‌اي، جامعه‌شناسي سياست‌گذار، جامعه‌شناسي مردم مدار و جامعه‌شناسي جامعه‌شناسي انتقادي) را كه از زماني تا زمان ديگر، و از كشوري به كشوري ديگر متفاوت است، بررسي كرده و نهايتا به آن ويژگي‌هايي مي‌پردازم كه جامعه‌شناسي را نه به عنوان علم كه به عنوان نيروي اخلاقي و سياسي از ساير رشته‌ها متمايز مي‌سازد.

اين كتاب توسط نشر ني با ترجمه بهرنگ صديقي و روح‌الله گلمرادي منتشر شده است.

 

شرح لغات شاهنامه

مرحوم پرويز اتابكي مترجم، ديپلمات، محقق ادبي و ويرايشگر بود و به زبان‌هاي عربي، فرانسوي و انگليسي مسلط بود. «واژه‌نامه شاهنامه» يكي از آثار او است كه نشر فروزان براي چهارمين بار اقدام به چاپ او كرد. «واژه‌نامه شاهنامه» شامل معني تمام واژه‌ها و شرح اعلام و اماكن شاهنامه و پاسخگوي مراجعات هر كسي است كه نسخه‌اي از اين كتاب جاودان را در اختيار داشته باشد. در توضيح لغات، سعي بر سادگي و روشني مطلب بوده، نسبت قهرمانان شاهنامه با يكديگر مشخص شده و به‌طور كلي متني فراهم شده كه از لحاظ جامعيت در نوع خود كم‌نظير است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون