• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4287 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۳۰ دي

چرا نبوي درباره ماجراي نخست‌وزيري بازجويي نشد؟

پنجمين قسمت از مصاحبه محسن آرمين، فعال سياسي اصلاح‌طلب با خبرگزاري ايرنا در مجموعه مصاحبه‌هاي تاريخ شفاهي اين خبرگزاري منتشر شد و آرمين در اين بخش از دعواي خود با اكبر گنجي براي مقالات عليه هاشمي رفسنجاني، «نقش مرموز حزب توده» در سال‌هاي ابتدايي انقلاب، سناريوي جناح راست عليه بهزاد نبوي و دفاع آيت‌الله موسوي خوييني‌ها از نبوي، جنگ لفظي محتشمي پور با بهزاد نبوي در جلسه هيات دولت و گوش دادن نوار جلسه توسط امام خميني(ره) صحبت كرد. پرونده انفجار ساختمان نخست‌وزيري همچنان براي اصحاب رسانه باز است به همين دليل اگر فرصتي براي مصاحبه با چهره‌هاي مسوول آن زمان پيش بيايد قطعا سوالي درباره آن اتفاق مطرح مي‌شود. آرمين درباره برخي شايعه‌ها درباره نقش بهزاد نبوي در انفجار ساختمان نخست‌وزيري گفت: جريان راست مشخصا موتلفه خيلي عليه نبوي فعال بودند. به هر حال آقاي نبوي دست راست رجايي و داراي ديدگاه‌ چپ بود. آنها در واقع وي را مانعي در برابر خود مي‌ديدند. بهزاد در واقع كانون حملات جناح راست عليه دولت بود.

وي افزود: قضيه انفجار دفتر نخست‌وزيري كه آشكارا يك اقدام رذيلانه و خنجري بر پيكر نظام بود علي القاعده ‌بايد به انسجام و موضع يكپارچه نظام عليه تروريسم مي‌انجاميد اما متأسفانه جناح راست آن حادثه را بهانه و فرصتي مغتنم براي تسويه حساب‌هاي سياسي با رقيب تلقي كرد. سناريوي سياسي و تبليغاتي جديد متهم كردن آقاي نبوي و دوستانش در نخست‌وزيري به دست داشتن در انفجار و قتل مرحوم رجايي بود. سرعت عكس‌العمل را ببينيد شاهكار است. روز ۸ شهريور ساعت ۳ بعد از ظهر آن انفجار رخ مي‌دهد و ساعت ۸ شب در حزب جمهوري اصفهان تحليل مي‌شود كه نبوي عامل انفجار و قتل رجايي است

آرمين ادامه داد: بعد از بمب گذاري بهزاد نبوي و خسروتهراني بلافاصله دستور داده بودند كه درهاي نخست وزيري بسته شود و تمام افراد حاضر مورد بازجويي قرار گيرند. آن ذهن توطئه‌نگر سياست‌زده اين تصميم را اين گونه تحليل مي‌كند كه آنها با اين اقدام مي‌خواسته‌اند آثار جرم را پاك كنند. همكاران آقاي نبوي در نخست‌وزيري پس از بررسي كساني كه به نخست‌وزيري وارد و خارج شده‌اند به اين نتيجه مي‌رسند كه «كشميري» قبل از انفجار از نخست‌وزيري بيرون رفته است و به احتمال قوي او عامل بمب گذاري بوده است.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تصريح كرد: تا آنجا كه به خاطر دارم ظاهرا آقايان نبوي، خسرو تهراني و سعيد حجاريان پس از بررسي‌ها تصميم مي‌گيرند براي اينكه كشميري احساس كند كه تحت تعقيب نيست و احساس امنيت كرده از كشور فرار نكند او را به عنوان يكي از شهداي انفجار نخست‌وزيري اعلام كنند تا به اين ترتيب امكان دستگيري او وجود داشته باشد. متاسفانه كشميري بلافاصله از كشور خارج شده بود بنابراين وقتي فرار كشميري قطعي شد او را به عنوان متهم اصلي انفجار نخست‌وزيري اعلام كردند.

نكته جالب اينكه آقايان جناح راست و موتلفه كه در حزب جمهوري حضوري موثر داشتند هيچ حساسيتي نسبت به انفجار حزب جمهوري اسلامي نشان نمي‌دادند و درباره آن ماجرا هيچ ابهام و پرسشي را مطرح نمي‌كردند.

آرمين درباره مختومه شدن اين پرونده گفت: آقاي خوييني‌ هم بعد از بررسي و مطالعه پرونده به امام گزارش داد كه اين اتهامات بي اساس است و هيچ دليل و مدركي در پرونده در تأييد آن وجود ندارد. پرونده انفجار نخست‌وزيري كه در دهه 60 و 70 جناح راست دنبالش بود و با حكم امام مختومه شد.

جالب اينكه امروز جريان افراطي به جاي جريان راست قديم مدعي پرونده انفجار نخست‌وزيري شده و در سايت‌ها و رسانه‌هاي وابسته به خود هر از چندگاه آن ماجرا را مطرح و آقاي نبوي و ياران مرحوم رجايي در نخست‌وزيري آن زمان را متهم مي‌كنند. اين در حالي است كه نبوي مدت پنج سال در زندان بود حتي يك بار از او درباره اين ماجرا بازجويي نكردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون