• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4288 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ بهمن

اخبار

صالحي: تصميم درباره برجام برعهده هيات نظارت است

علي‌اكبر صالحي، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد: تصميم‌گيري در مورد سرنوشت برجام «بر اساس منافع و حاكميت ملي» انجام مي‌شود و مسوول تصميم‌گيري در اين مورد «هيات نظارت بر اجراي برجام» است. علي‌اكبر صالحي، روز يكشنبه در جمع خبرنگاران درباره صنعت هسته‌اي كشورمان گفت: ما با تلاش مهندسان خودمان به آستانه‌هاي اين فناوري رسيديم، البته از كتب و مقالات خارجي استفاده كرديم اما خودمان اين صنعت را در كشور پي‌ريزي كرديم و ديگر وابستگي به كسي نداريم و مي‌توانيم آن را روز به روز متحول‌تر كنيم. به گزارش ايسنا، معاون رييس‌جمهور درباره دستگيري خبرنگار شبكه پرس‌تي‌وي از سوي امريكا هم اظهار كرد: اين ضعف دولت امريكا كه همواره خود را منادي دموكراسي مي‌نامد را نشان مي‌دهد. خانمي كه رفته خانواده‌اش را ببيند و كار خاصي جز خبرنگاري انجام نداده است. وقتي چنين اتفاقي مي‌افتد رسانه‌هاي خارجي صداي‌شان در نمي‌آيد. اتحاديه اروپا كه اين همه روي مسائل حقوق بشر ايران حرف مي‌زند اينجا سكوت كرده است. مگر اين خانم خبرنگار، زن و مادر نبوده است! مي‌گويند به عنوان شاهد براي موضوعي دستگير شده اما مگر كسي را براي شهادت زنداني مي‌كنند. صالحي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اروپايي‌ها گفتند ايران از برجام خارج نخواهد شد و فشارهاي اخير براي تغيير تصميمات ايران در حوزه موشكي است؟ گفت: تصميم براي ماندن يا نماندن در برجام توسط هيات نظارت بر برجام است و بر اساس منافع و حاكميت ملي اين تصميم گرفته مي‌شود. وي درباره اهميت برگزاري همايش «غزه، نماد مقاومت» نيز گفت: ما همواره بايد افكار عمومي را نسبت به مقاومت در مقابل رژيم صهيونيستي زنده و شاداب نگه داريم و اين موضوع به فراموشي سپرده نشود و اين همايش‌ها تذكري به خود ماست. رييس سازمان انرژي اتمي گفت: ملت‌ها دلشان با مردم فلسطين است اما اين حاكميت‌ها هستند كه اجازه نمي‌دهند صداي مقاومت به گوش جهانيان برسد و برگزاري اين همايش‌ها براي به اين منظور مهم است. صالحي درباره اظهارات جان بولتون، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد مبني بر اينكه ايران اطلاعات غلط به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي داده است هم گفت: مگر آقاي بولتون حرف راست هم مي‌زند؟

 

اقدامات ضدايراني ترامپ بي‌اعتمادي به امريكا را دامن مي‌زند

وزير خارجه اسبق امريكا با اشاره به سياست‌هاي ايران‌ستيزانه دولت اين كشور گفت: خروج از برجام موجب شده تا بي‌اعتمادي به امريكا تشديد شود. به گزارش فارس، جان كري وزير خارجه اسبق امريكا در مصاحبه‌اي كه روز يكشنبه پخش شد، گفت: ستيزه‌جويي دولت امريكا عليه ايران موجب شده تا اين برداشت كه ايالات متحده قابل اعتماد نيست، تقويت شود. كري كه با شبكه «سي‌ان‌ان» گفت‌وگو مي‌كرد، با بيان اينكه «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا اين كشور را «منزوي» كرده و سياست خارجي واشنگتن را با چالش‌هايي خطرناك روبه‌رو كرده، گفت: «با وجود فشار ايالات متحده براي بر هم زدن توافق هسته‌اي با ايران، توافق هسته‌اي با ايران حفظ شده و كساني دارند تلاش مي‌كنند تا آن را حفظ كنند. چين، روسيه، فرانسه، آلمان و بريتانيا، همگي از جمله ايران دارند تلاش مي‌كنند تا اين توافق را حفظ كنند.» وزير خارجه دولت سابق امريكا در پاسخ به سوالي در مورد صحبت‌هايش با دولت‌هاي عضو برجام گفت كه به آنها گفته به نفع جهان نيست كه در مساله هسته‌اي ايران به عقب بازگردد. وي افزود: «رييس‌جمهور [باراك] اوباما موفق شد، سلاح هسته‌اي را از جمع چالش‌هاي سياست خارجي ما حذف كند و خواست و هدف او اين بود كه سپس به سمت مسائل ديگر مانند موشك‌ها، يمن، عراق، اسراييل حركت كند.» در ادامه مجري به صحبت‌هاي منتقدان برجام در امريكا اشاره كرد كه مي‌گويند اين توافق نتوانسته فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران را محدود كند. كري در اين مورد گفت: «آن توافق بر رفتار [منطقه‌اي] تاثيراتي داشت، ايران به ما كمك كرد تا چند آتش‌بس در يمن برقرار شود، ايران در شرايط مختلف آمادگي خود براي نشستن و مذاكره كردن را نشان داد.» وزير خارجه اسبق امريكا با بيان اينكه ترامپ در قبال ايران سياست «تقابل صرف» را در پيش گرفته، گفت: اين سياست بازگشت به ميز مذاكره را براي ايران دشوار مي‌كند، چراكه گروه‌هايي در ايران عنوان مي‌كنند كه از ابتدا مشخص بوده كه «نمي‌شود به ايالات متحده اعتماد كرد.» كري افزود: «آنچه رييس‌جمهور ترامپ انجام داده، اين برداشت را [كه امريكا غيرقابل اعتماد است]، تقويت كرده است.»

 

احضار كاردار ايران به وزارت خارجه آلمان

كاردار ايران در آلمان در ارتباط با ادعاها درباره جاسوسي ايران از اين كشور احضار شد. به گزارش ايسنا، رسانه‌هاي آلماني گزارش داده‌اند كه وزارت خارجه آلمان اين ديپلمات ايراني را در ارتباط با ادعاها مبني بر دستگيري يك تبعه آلماني-افغان به اتهام «جاسوسي براي ايران» احضار كرده است. ايران در حال حاضر در آلمان سفير ندارد و از حدود يك ماه پيش ماجدي سفير ايران در اين كشور در پي اجراي قانون بازنشستگي به تهران بازگشته است. اخيرا گزارش‌هايي از دستگيري يك تبعه آلماني-افغان كه به عنوان مترجم در ارتش آلمان كار مي‌كرده منتشر شده كه اتهام او جاسوسي براي ايران اعلام شده است. اين گزارش‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه سخنگوي وزارت خارجه ضمن رد هرگونه ارتباط اين فرد ادعايي با جمهوري اسلامي ايران اظهار كرد: از شنيدن اين خبر در بحبوحه اتهام‌زني‌هاي امنيتي ناروا و طراحي ‌شده توسط آناني كه به دنبال تخريب روابط ايران و اروپا در اين مقطع مهم و حساس هستند، تعجب نمي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
کارتون
کارتون