• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۸ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3212 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين

معاون وزير راه در پاسخ به «اعتماد»:

براي توسعه دريا محور بايد برنامه 100 ساله بنويسيم

با رفع تحريم‌ها ورود خطوط كشتيراني امريكايي به بنادر كشور امكان‌پذير خواهد شد

گروه اقتصادي |موضوع توسعه دريا محور بيش از هشت سال است كه در مجموعه وزارت راه و شهرسازي مطرح است و هر از چند گاهي نيز همايش يا نشست و برنامه‌اي در اين خصوص توسط معاونت مربوطه در وزارت راه و شهرسازي برگزار مي‌شود. ظاهرا و بنا به گفته سعيد نژاد معاونت دريانوردي وزير راه و شهرسازي اين موضوع مجددا در دستور برنامه ششم اين وزارتخانه و اين معاونت قرار دارد و طبق اين وعده جديد توسعه دريا محور به يكي از الزامات برنامه ششم تبديل خواهد شد. حال اينكه اين موضوع چقدر ضمانت اجرايي شدن دارد با توجه به اينكه تاكنون دو همايش در اين مورد برگزار شده ولي هنوز اين موضوع اجرايي نشده است؟ سوالي است كه «اعتماد» از محمد سعيدنژاد پرسيد و وي پاسخ داد: «بايد براي توسعه دريا محور به جاي برنامه‌اي كوتاه‌مدت برنامه‌اي 100 ساله نوشت چراكه اگر هر روز نيز در مورد اين موضوع صحبت شود كم است. توسعه دريا محور با توجه به الزامات و مزاياي آن قابليت اين را دارد كه هر لحظه و در هر همايش و نشستي در مورد آن صحبت كرد.»
وي ادامه داد: «چرا كه در غير اين صورت ممكن است فراموش كنيم از اين رو بايد تكرار كنيم تا هر روز به اين موضوع فكر كنيم حتي بايد در سياستگذاري‌هاي دستگاه‌هاي مختلف به اين موضوع توجه خاصي شود چرا كه اين موضوع هماهنگي‌هاي بين دستگاه‌ها را مي‌خواهد.» سعيد نژاد حتي خواهان ايجاد كميته‌اي فرا وزارتخانه‌اي براي اين منظور شد و گفت: «بايد در بدنه دولت كميته‌اي در اين باره تشكيل شود تا دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاي مختلف موظف و مكلف باشند تا شرايط ايجاد توسعه دريا محور را عملياتي كنند.»وي همچنين در خصوص ميزان سرمايه‌گذاري‌هايي كه تاكنون در اين خصوص انجام شده است نيز افزود: « 500 ميليارد تومان تاكنون براي طرح‌هاي بزرگ بندري در راستاي توسعه دريا محور هزينه شده است كه با كمك دستگاه‌هاي ديگر و ورود اين موضوع به الزامات برنامه ششم سرمايه‌گذاري در اين راستا بيشتر خواهد شد.»


فاينانس چيني براي تجهيزات فاز ۲ بندر شهيد رجايي

رييس سازمان بنادر و دريانوردي از خريد تجهيزات بندري فاز ۲ بندر شهيد رجايي با استفاده از فاينانس چيني خبر داد و گفت: «مبلغ اين فاينانس ۱۰۷ ميليون يورو است. اسكله‌هاي فاز 2 بندر شهيد رجايي قبلا ساخته شده و توسط رييس‌جمهوري وقت در سال 91 افتتاح شد اما به دليل اينكه تجهيزات اين فاز تامين نشده بود عملا امكان استفاده از آن فراهم نبود. در راستاي تامين تجهيزات اين فاز كارهاي خريد از جمله برگزاري مناقصه و انعقاد قرارداد عملياتي شده و از محل فاينانس چيني منابع مورد نياز براي خريد اين تجهيزات استفاده خواهد شد. مبلغ فاينانس مذكور 107 ميليون يورو است. اولويت ما در بحث تامين تجهيزات استفاده از فاينانس چيني است كه به دليل سرعت دادن به بحث توسعه بندر شهيد رجايي از منابع داخلي استفاده مي‌كنيم.»رييس سازمان بنادر و دريانوردي يادآور شد: «فاز 3 بندر شهيد رجايي با دستور رييس‌جمهوري در سال گذشته آغاز شد كه با استفاده از قرارداد فاز 2 و افزايش 25 درصدي آن فاز 3 را شروع كرديم. فراخوان براي ادامه 75 درصد باقيمانده فاز 3 اسفند سال گذشته داده شد كه پيش‌بيني مي‌شود در صورت انتخاب پيمانكار سه ساله به بهره‌برداري برسد.»
وي با بيان اينكه هزينه اين پروژه 500 ميليون دلار است كه با اتمام آن حدود سه ميليون TEU به ظرفيت بندر شهيد رجايي افزوده مي‌شود، افزود: «بحث در مورد ورود هندي‌ها به سرمايه‌گذاري در بندر چابهار است، مستقل از آمدن يا نيامدن آنها كار توسعه اين بندر را پيگيري مي‌كنيم و منتظر آمدن هندي‌ها نيستيم. به زودي ظرفيت بندر چابهار به شش ميليون تن افزايش مي‌يابد، ورود كالا به بنادر ايران ارزان است و در حال حاضر دو خط كشتيراني خارجي به ايران تردد دارند و اميدواريم با رفع موانع فعلي ساير خطوط كشتيراني نيز به بنادر ايران برگردند.»


احتمال ورود خطوط كشتيراني امريكايي

رييس سازمان بنادر با بيان اينكه هيچ كدام از بنادر ايران مشمول تحريم‌ها نيست از برگزاري جلسات هفتگي با خطوط كشتيراني خارجي براي تردد به بنادر كشور خبر داد و گفت: «با رفع تحريم‌ها ورود خطوط كشتيراني امريكايي به بنادر كشور امكان‌پذير خواهد شد. سازمان بنادر خود را براي ادامه و توسعه فعاليت‌ها و پاسخگويي به تقاضاهاي آينده آماده مي‌كند. سياست دولت در دو سال گذشته پيگيري توسعه دريا محور بوده كه به عنوان يك ضرورت مورد تاكيد همه مقامات كشوري و به ويژه رهبري است. متاسفانه تراكم جمعيت ايران در سواحل جنوبي كشور پنج نفر در هر كيلومتر مربع است كه اين رقم با ميانگين كشور فاصله دارد.»رييس سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار گفت: در بهمن سال گذشته بزرگ‌ترين بندر شهيد بهشتي به بهره‌برداري رسيد و براي نخستين بار كشتي‌هاي اقيانوس‌پيما در اين بندر پهلوگيري كرد. اميدواريم با اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در چابهار در بخش‌هاي تجاري و صنعتي از اين بندر بيش از گذشته استفاده شود. رفع تنش‌هاي موجود بين خطوط كشتيراني و بندر شهيد رجايي يكي ديگر از برنامه‌هاي دولت بود،كه به دليل تحريم يكي از اپراتورهاي اين بندر برخي خطوط به اين بندر تردد نمي‌كردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون