• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۸ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3212 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين

زير ذره بين اقتصاد

رايزني شركت ملي نفتكش با كشورهاي اروپايي| شركت ملي نفتكش ايران رايزني‌هايي را با كشورهاي اروپايي انجام داده است كه با نهايي شدن توافق هسته‌اي ايران، راه را براي از سرگيري تردد كشتي‌هاي اين شركت به بازار اروپا باز و هموارخواهد كرد. علي اكبر صفايي با تبريك دستيابي ايران به توافق هسته‌اي با كشورهاي 1+5، ازتلاش‌هاي تيم مذاكره‌كننده كشورمان قدرداني كرد وگفت: دستيابي به اين توافق نقطه عطفي در تاريخ پرونده هسته‌اي ايران به شمار مي‌رود كه با اجراي توافق نهايي در تيرماه، شاهد به بار نشستن تلاش‌هاي انجام شده و لغو كامل تحريم‌ها خواهيم بود.

تيم اقتصادي مامور تسهيل سرمايه‌گذاري| رييس‌جمهور بر جهت‌گيري تلاش همه دستگاه‌ها در سال جديد براي رونق و اشتغال در بخش‌هاي مختلف اقتصادي تاكيد كرد. حسن روحاني با اشاره به فضاي تازه اقتصادي و زمينه‌سازي براي رفع موانع تحريمي از سر راه صادرات و توليد، از تيم اقتصادي دولت خواست زمينه تسهيل سرمايه‌گذاري و حضور فعال بخش خصوصي در حوزه‌هاي با اولويت اقتصادي را فراهم كند. وي اضافه كرد: آسان‌سازي فرآيندهاي اداري كسب و كار، حذف ارتباط ارباب رجوع با كارمندان با گسترش خدمات الكترونيكي و مبارزه ريشه‌اي با فساد اداري، لازمه شتاب گرفتن بخش خصوصي در سرمايه‌گذاري مولد است.

خطر اوج‌گيري واردات با لغو تحريم‌ها| عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت: در صورتي كه در قوانين واردات و تعرفه‌هاي گمركي تجديد نظر صورت نگيرد، برداشته شدن تحريم‌ها و تسهيل شرايط واردات لطمه سختي بر اقتصاد كشور وارد مي‌كند. محمدتقي تقوي فرد گفت: برداشته شدن تحريم‌هاي يك‌جانبه عليه ايران و افزايش ورود ارز به كشور، باعث افزايش ورود كالاهاي خارجي به ايران مي‌شود كه اين امرمي‌تواند تاثيرات مثبت و منفي در اقتصاد كشور و معيشت مردم داشته باشد. با برداشته شدن تحريم‌ها و تامين مواد اوليه توليد، واحدهاي بخش كشاورزي و صنعت كه به‌دليل نداشتن مواد اوليه با ظرفيت كامل كار نمي‌كنند، مي‌توانند فعاليت خود را توسعه دهند اما اين موضوع بايد با دقت و ظرافت خاصي انجام شود.

مشكل انحصار خودروهاي وارداتي حل شد| رييس شوراي رقابت با بيان اينكه در روند اصلاح ضوابط قيمت‌گذاري خودروهاي وارداتي، اين شورا ديگر در حوزه بازار اين خودروها ورود پيدا نخواهد كرد، گفت: اين تصميم در سال ۹۳ گرفته شده است. رضا شيوا، در رابطه با ارسال گزارش مكتوب شوراي رقابت به وزير صنعت، معدن و تجارت در مورد انحصار بازار خودروهاي وارداتي با ايجاد طرح ساماندهي، اظهار داشت: اين شورا در ماه‌هاي پاياني سال گذشته پس از اعلام طرح ساماندهي واردات خودرو دلايل خود را در مخالفت با اجراي آن بيان و در نهايت به توافقي با وزارت صنعت، معدن و تجارت در اصلاح آن دست پيدا كرد.

طرح تشكيل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي در مجلس | سخنگوي كميسيون قضايي و حقوقي مجلس از بررسي طرح تشكيل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي در يكي از جلسات علني مجلس در هفته آينده خبر داد. محمدعلي اسفناني با اشاره به طرح تشكيل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي در مجلس، گفت: اين طرح با چهار فصل و 48 ماده شامل سرفصل‌هايي نظير اركان و وظايف سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي، اعضاي شوراي راهبردي سازمان، مركز آمار و اطلاعات جرايم اقتصادي، مصاديق جرايم اقتصادي و كشف جرايم و پيگرد مجرمان اقتصادي است.

توليد گاز از ۶ فاز آغاز مي‌شود|مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با تشريح دستورات جديد وزير نفت براي توسعه پارس جنوبي در سال ۹۴، گفت: امسال ظرفيت نهايي توليد گاز از فاز ۱۵ تا ۱۸ و بخشي از فاز ۱۹ پارس جنوبي آغاز مي‌شود. علي اكبر شعبانپور گفت: براي سال جديد هم اولويت‌هايي براي توسعه فازهاي مختلف پارس جنوبي در شركت ملي نفت ايران تدوين و عملياتي شده است.

۱۲۰تعرفه كاهشي شد|معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با تصويب هيات وزيران، طبقات تعرفه‌اي در سال ۹۴ از ۱۴ به ۱۰ طبقه كاهش يافته و اين مصوبه از ابتداي سال جاري با ابلاغ به تمامي گمرك‌هاي سراسر كشور لازم الاجرا شده است.

تجار چك به ايران مي‌آيند|يك هيات تجاري- صنعتي از جمهوري چك هفته آينده به تهران مي‌آيد تا دور تازه‌اي از ملاقات‌ها و مذاكرات بخش خصوصي ايران با طرف‌هاي خارجي در سال ۹۴ آغاز شود. هيات اقتصادي جمهوري چك از ۲۳ تا ۲۶ فروردين ماه قرار است در ايران حضور يابد تا رودر رو با فعالان اقتصادي كشور به رايزني و گفت‌وگو درباره همكاري‌هاي تجاري و صنعتي بپردازد. زمينه‌هاي كاري هيات تجاري چك شامل بخش انرژي، نفت، گاز، محيط زيست، زيرساخت‌ها، انواع شيرآلات صنعتي مورد مصرف در صنايع شيميايي، پتروشيمي، متالورژي و هسته‌اي، انواع آب معدني گازدار و نوشيدني‌هاي غيرالكلي، انواع آبميوه، بازار سهام و سرمايه، ساخت واحدهاي صنعتي تصفيه آب، توليد انواع پمپ و قطعات مربوطه، صنايع شيشه، بلور و كريستال، توليد انواع اتوبوس‌هاي برقي، گازي و بنزيني، توليد انواع خودروهاي سبك و سنگين و قطعات مربوطه است.

دستور كار جديد اعزام كارجويان به خارج |معاون وزير كار با اعلام آماده شدن اجراي سراسري طرح ارتقاي شايستگي حرفه‌اي فارغ‌التحصيلان براي ورود به بازار كار گفت: آزمون بين‌المللي متقاضيان كار در خارج كشور در ايران برگزار مي‌شود.

موافقت وزارت كار با ممنوعيت پرداخت غيربانكي حقوق|يك نماينده كارگري با تشريح اهداف اصلي نمايندگان سه تشكل كارگري در سال 94 به لزوم افزايش قدرت خريد كارگران طبق سبد هزينه‌اي و رسيدن به دستمزد عادلانه اشاره كرد و گفت: ممنوعيت پرداخت غيربانكي توسط وزارت كار موافقت شده است.

مذاكرات با منابع دست اول تامين هواپيما در جهان|وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه در سال ۹۴ نخستين فاز توسعه بندر چابهار مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت از مذاكرات مفصل با منابع دست اول تامين هواپيما در جهان خبر داد و گفت: جزييات مسكن اجتماعي تا پايان فروردين اعلام مي‌شود. عباس آخوندي گفت: همزمان با مذاكرات 1+ 5 مذاكرات مفصلي با شركت‌هاي تامين‌كننده ناوگان هوايي انجام داديم زيرا ناوگان هوايي كنوني مناسب و درخورشأن ملت ايران نيست و بايد سرمايه‌گذاري عمده‌اي در ناوگان صورت گيرد و مذاكرات مفصلي را با منابع دست اول تامين هواپيما در سطح جهاني دنبال مي‌كنيم تا با لغو تحريم با فوريت قرارداد‌ها را منعقد كنيم.

بنزين كل كشور يورو 4 مي‌شود | مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با اشاره به اينكه در زمينه توليد بنزين در كشور مشكلي نداريم، گفت: با وارد مدار شدن ستاره خليج فارس كل بنزين توزيعي كشور يورو 4 شده و صادرات نيز خواهيم داشت. عباس كاظمي در خصوص دليل تاخير در راه‌اندازي پالايشگاه ستاره خليج فارس گفت: وضعيت پيشرفت اين پالايشگاه در حد مطلوبي است و با به مدار آمدن آن به صادرات بنزين مي‌رسيم.


نيازي به واردات برنج نيست| معاون وزير جهاد كشاورزي با تاكيد بر اين موضوع كه واردات برنج كماكان لازم نيست، گفت: بازار برنج راكد و اين محصول فراوان است، بنابراين نياز به واردات نيست. عباس كشاورز در مورد سفر هيات هندي براي مذاكره با ايراني‌ها در مورد از سرگيري تجارت برنج با ايران، گفت: با توجه به ميزان برنج توليدي كشور و برنج‌هاي وارداتي ثبت سفارش قبلي در سال 93 نياز به واردات اين محصول به كشور وجود ندارد. وي با بيان اينكه اطلاعي از سفر اين هيات هندي به ايران ندارم، گفت: احتمالا سفر اين هيات براي رفع اختلافات در مورد آلودگي برنج‌هاي هندي است و ممكن است، اين سفر با هماهنگي وزارت بهداشت مهيا شده باشد.

رونق در بازار مسكن |عضو كابينه دولت اصلاحات با اشاره به تاثير به تفاهم رسيدن ايران و گروه 1+5 در بازار مسكن، گفت: بازار مسكن در سال جاري پس از دو الي سه سال ركود به سمت رونق پيش مي‌رود و تفاهماتي در لوزان بين ايران و گروه 1+5 انجام شدكه به رونق دامن مي‌زند. احمد خرم به ايلنا گفت: تفاهمات و برداشته شدن مرحله به مرحله تحريم‌ها باعث مي‌شود ‌اين بازار سريع‌تر از بازه زماني تعريف شده و معمول به رونق برسد. ‌اين انتظار وجود دارد كه در سال جديد رونق اين بازار آغاز شود و خريد و فروش در بازار مسكن به حالت قبل از ركود برگردد. خرم در پاسخ به اين سوال كه آيا احتمال كاهش قيمت در معاملات مسكن در 3 ماه آينده وجود دارد، تاكيد كرد: ممكن است و احتمال دارد كاهش قيمت در بازارهايي مانند ارز و طلا و مسكن وجود داشته باشد كه به اعتقاد من موقتي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون