• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4295 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۹ بهمن

رشد قابل‌توجه توليد فولاد ايران در سال ۲۰۱۸

توجه جدي به توسعه زيرساخت‌هاي صنعت فولاد ايران در طول سال‌هاي گذشته باعث شده كه اين محصول مهم اقتصادي در سال ۲۰۱۸، پيشرفت قابل‌توجهي را به ثبت برساند و در ميان كشورهاي توليدكننده فولاد در جهان، ايران را صاحب بالاترين درصد رشد كند.

به گزارش ايسنا، بر اساس گزارشي كه اتاق بازرگاني منتشر كرده، ايران در سال گذشته ميلادي توانسته در قياس با سال ۲۰۱۷، رشدي بيش از ۱۷ درصدي را در توليد فولاد به ثبت برساند و همين عدد جايگاه ايران در ميان ۱۰ كشور اصلي توليدكننده فولاد در جهان را تثبيت كرده است.

آمارهاي جهاني به ثبت رسيده از سال ۲۰۱۸ نشان مي‌دهد كه كشورها مجموعا در اين سال بيش از يك ميليارد و ۸۰۰ ميليون تن فولاد توليد كرده‌اند كه اين آمار در مقايسه با سال ۲۰۱۷، افزايشي ۴.۶ درصدي را نشان مي‌دهد. در طول اين مدت، هم‌چنان چين خود را به عنوان قطب اصلي توليد فولاد جهان مطرح كرده و از كل آمار به ثبت رسيده، بيش از ۵۰ درصد از توليد جهاني را اين غول شرق آسيا به نام خود ثبت كرده است. كل فولاد توليدشده از سوي چين در سال ۲۰۱۸، بيش از ۹۲۰ ميليون تن بوده كه اين عدد در قياس با مدت مشابه سال قبل رشدي ۶.۶ درصدي را نشان مي‌دهد.

پس از چين نيز هند توانسته نام خود را ميان كشورهاي اصلي توليدكننده فولاد به ثبت برساند. اين همسايه شرقي ايران در طول اين مدت بيش از ۱۰۰ ميليون تن فولاد توليد كرده و با رشدي قابل قبول جايگاه ژاپن در رده دوم بيشترين توليدكنندگان فولاد را از آن خود كرده است. آمارهاي جهاني نشان مي‌دهد كه آسيا با توليد بيش از يك ميليارد و ۲۷۰ ميليون تن فولاد همچنان قاره محوري در عرضه اين كالاي مهم و حياتي به شمار مي‌رود. در ميان كشورهاي اصلي توليدكننده فولاد، رشد توليد اصلي‌ترين شاخصه سال ۲۰۱۸ بوده و اين آمار در حالي به ثبت رسيده كه ميزان توليد فولاد در اتحاديه اروپا در قياس با سال ۲۰۱۷ كاهشي ۰.۳ درصدي را نشان مي‌دهد.

اما در ميان كشورهاي آسيايي هرچند ايران فاصله قابل توجهي با كشوري مانند چين دارد ولي توانسته بخشي از فاصله خود با هند را جبران كند.

ايران در سال ميلادي گذشته، بيش از ۲۵ ميليون تن فولاد توليد كرده كه در قياس با سال قبل، رشدي حدودا ۴ ميليون تني را نشان مي‌دهد. همچنين در قياس با سال قبل ايران در عرصه فولاد افزايش توليد ۱۷.۷ درصدي را به ثبت رسانده كه در قياس با تمامي كشورهاي بزرگ توليدكننده فولاد افزايشي قابل توجه به شمار مي‌رود.

در شرايطي كه رشد كل فولاد توليدي در سال ۲۰۱۸، كمتر از پنج درصد بوده و چين و هند نيز در مرز شش و پنج درصد افزايش توليد داشته‌اند، رشد ۱۷ درصدي ايران نشان‌دهنده جهش قابل توجه توليد اين محصول مهم اقتصادي كشور در سطح جهان است؛ كالايي كه چه در توليدات داخلي و چه در بازارهاي جهاني مي‌تواند براي اقتصاد ايران يك نقطه اتكاي جديد بسازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون