• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4298 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ بهمن

اخبار

نشست روساي جمهور ايران تركيه و روسيه در سوچي

كرملين از نشست روساي جمهوري ايران، تركيه و روسيه درباره سوريه در سوچي خبر داد.

به گزارش ايسنا، به نقل از النشره، ديميتري پسكوف سخنگوي كرملين اعلام كرد: نشست روساي جمهوري ايران، روسيه و تركيه درباره سوريه در ۱۴ فوريه (۲۵ بهمن) در سوچي برگزار مي‌شود. پوتين همچنين نشست‌هايي دو‌جانبه با همتايان ايراني و تركيه‌اي خود در حاشيه نشست سوچي برگزار مي‌كند.

اين سخنگو نسبت به خروج ايالات متحده از پيمان موشك‌هاي هسته‌اي ميان‌برد (آي ان اف) نيز ابراز تاسف كرد. وي در گفت‌وگو با خبرنگاران تصريح كرد كه اين تصميم احتمالا طي روزهاي آتي اجرايي مي‌شود. روسيه و ايالات متحده طي ماه‌هاي اخير مذاكراتي براي نجات اين پيمان انجام دادند اما اين مذاكرات فايده‌اي نداشت.

پسكوف، همچنين گفت، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه با شوراي امنيت ملي كشور وضعيت ونزوئلا را بررسي و بر مداخله در امور داخلي اين كشور تاكيد كرد. سخنگوي كرملين اظهار كرد، شوراي امنيت ملي روسيه به رياست پوتين بر لزوم حل سياسي داخلي به‌طور مستقل بدون مداخله خارجي تاكيد كرد.

تغيير دولت ونزوئلا به نفع چين و روسيه است

رهبر اپوزيسيون ونزوئلا و رييس‌جمهوري خودخوانده اين كشور اظهار كرد، بروز تغييري در دولت ونزوئلا مي‌تواند به نفع دو طلبكار خارجي اصلي ونزوئلا يعني چين و روسيه باشد.

به گزارش ايسنا، خوآن گوآيدو، رييس‌جمهوري خودخوانده ونزوئلا و رهبر اپوزيسيون اين كشور در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز گفت، با هر دو متحد نيكولاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا كه گوآيدو را به ايجاد كودتايي عليه دولت سوسياليست مادورو متهم مي‌كنند، ارتباط برقرار كرده است.امريكا و چندين كشور ديگر اكنون گوآيدو را به عنوان رييس‌جمهوري موقت ونزوئلا به رسميت مي‌شناسند.

گوآيدو در اين گفت‌وگو اظهار كرد: چيزي كه بيش از هر چيز به نفع چين و روسيه است، ثبات در ونزوئلا و تغيير دولت آن است. مادورو از ونزوئلا محافظت نمي‌كند. او از سرمايه‌گذاري‌هاي هيچ طرفي حفاظت نمي‌كند و گزينه مناسبي براي اين كشورها نيست. او در اين مصاحبه گفت، «هيچ ترسي » از دستگيري احتمالي در پي رأي دادگاه عالي به آغاز تحقيقات پارلماني درباره اقداماتش، ممنوع‌الخروج شدن او و مسدود شدن حساب‌هاي بانكي‌اش ندارد.

رهبر اپوزيسيون ونزوئلا افزود، دولت اين كشور «مسوول»‌بدهي‌هايش به طلبكاران خواهد بود. او هنوز كنترل هيچ‌يك از بخش‌هاي دولت را در دست ندارد؛ دولتي كه با وجود درخواست‌هاي اپوزيسيون، همچنان به مادورو وفادار مانده است. گوآيدو اظهار كرد، در حال بررسي به دست گرفتن كنترل شاخه شركت نفت و گاز دولتي ونزوئلا در امريكاست كه بزرگ‌ترين دارايي خارجي ونزوئلا محسوب مي‌شود. اين در حالي است كه دولت ترامپ در تلاش است تا از اين دولت به عنوان اهرم فشاري براي سرنگوني مادورو استفاده كند.

گوآيدو ادامه داد، در صورت تشكيل دولت آينده، شركت نفت و گاز دولتي ونزوئلا در كنترل دولت باقي خواهد ماند. گوآيدو همچنين اولويت اصلي خود را احياي توليد در بخش نفتي دانست و گفت: ما اينجا هستيم تا اقتصاد، جامعه و سياست را تأمين كنيم. رييس‌جمهوري خودخوانده ونزوئلا در سخناني در دانشگاه كاراكاس طرح خود براي بازسازي كشور را در حالي كه جنگ او بر سر قدرت با نيكولاس مادورو افزايش يافته فاش كرد.

وي خاطرنشان كرد، طرح او براي كشور از سوي مجمع ملي كه تحت كنترل اپوزيسيون است تدوين شده است. گوآيدو ادامه داد، رژيم مادورو نه وقت دارد و نه بودجه در حالي كه دولت دموكرات جديد هم‌ زمان دارد و هم اعتماد مردم و هم بودجه. وي در توييتر نيز نوشت: طرحش شامل ثبات اقتصادي، رويارويي با شرايط فوق‌العاده انساني، بهبود خدمات و مبارزه با فقر است.

سفر هيات مصر به نوار غزه

يحيي السنوار رييس جنبش حماس در نوار غزه جلسه‌اي را پشت درهاي بسته با هيات امنيتي مصر به رياست سرلشكر احمد عبدالخالق در شهر غزه برگزار كرد. به گزارش تسنيم، يك منبع در رهبري جنبش حماس گفت: السنوار در اين نشست تحولات كنوني نوار غزه و آخرين تحولات سياسي عرصه فلسطين را مورد بحث قرار داد.

هيات امنيتي مصر عصر چهارشنبه براي ديداري چند ساعته از گذرگاه بيت حانون وارد نوار غزه شد. اين هيات روزهاي دهم و يازدهم ماه ژانويه نيز به نوار غزه سفر و با اسماعيل هنيه رييس دفتر سياسي جنبش حماس و نمايندگان گروه‌هاي فلسطيني و جنبش فتح ديدار كرد. در همين حال، برخي منابع نزديك به جنبش حماس از تهيه مقدمات سفر هفته آينده اسماعيل هنيه به قاهره خبر دادند.

اين منابع در عين حال زمان دقيق اين سفر را اعلام نكردند، اما پيش‌بيني كردند كه در آن اوضاع كنوني فلسطين و سفر دوره‌اي هنيه به خارج از فلسطين بررسي شود. موسي ابومرزوق عضو دفتر سياسي جنبش حماس پيش‌تر از تعويق سفر هنيه به مسكو خبر داده و گفته بود كه علت تعويق سفر به خاطر شلوغ بودن برنامه كاري سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه است.

در نيمه ماه گذشته ميلادي، هنيه با ميخاييل بوگدانف معاون وزير خارجه روسيه تلفني گفت و كرد. وي در اين گفت‌وگو بر اهميت كلي نقش روسيه در منطقه و به ويژه مساله فلسطين و مواضع مترقي و مثبت روسيه در موضوع فلسطين تاكيد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون