• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4299 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ بهمن

گپي با رحيم‌ صلاح‌زهي شهردار آشار

مسوولان مقصرند

گروه اجتماعي| «رحيم صلاح‌زهي»، شهردار «آشار» يكي از شهرهاي سيستان و بلوچستان است. «آشار» در شهرستان مهرستان واقع است. با او درباره استان سيستان و بلوچستان و توسعه‌نيافتگي اين استان گفت‌وگو كرديم. رحيم صلاح‌زهي كه پيش‌تر شهردار بمپور و در دوره سوم شوراها عضو شوراي شهر بمپور بوده، نقش كمرنگ مردم اين استان در تصميمات كشوري را از علل رشد كم اين استان دانست. او مي‌گويد: هنگامي كه خود اين مردم نتوانند سمت‌هاي دولتي داشته باشند و براي استان تصميم بگيرند، كساني اين مسووليت را برعهده مي‌گيرند كه ممكن است شناخت كافي و مطلوبي از سيستان و بلوچستان نداشته ‌باشند. صلاح‌زهي مهم‌ترين عامل توسعه‌نيافتگي استان سيستان و بلوچستان را آموزش ضعيف مطرح كرد.

 

دليل توسعه‌نيافتگي سيستان و بلوچستان در يك جمله چه بوده است؟

در يك كلمه عدم آموزش مهم‌ترين عامل بوده است.

در اين توسعه‌نيافتگي مردم بيشتر سهيم بوده‌اند يا مسوولان؟

بيشتر مسوولان سهيم بوده‌اند. ولي فرآيند توسعه در هر كشور نيازمند تعامل دوجانبه‌ مردم و مسوولان است و اين بعد مسافتي كه اين استان با مركز كشور دارد، برنامه‌ها‌ريزي‌ها و تصميم‌گيري‌ها بيشتر در مركز گرفته مي‌شود. بر همين مبنا من دولت‌ و مسوولان را مقصر مي‌دانم. فرهنگ و مذهب مردم منطقه ما در مديريت‌ها كمتر دخالت شده‌اند و به همين دليل تصميم‌گيري براي اين استان هم كمتر از هميشه بوده است. مثال مي‌زنم؛ زماني كه بحث وام‌هاي خود‌اشتغالي مطرح بود، كمترين آمار جذب وام‌هاي خوداشتغال‌زايي مربوط به استان سيستان و بلوچستان بود. به علت مسائل مذهبي مردم تمايل دارند كه از بانك‌هاي اسلامي قرض كنند تا بانك‌هايي كه شائبه ربوي در آنها وجود داشته باشد.

آيا اين عدم توجه مسوولان عامدانه بوده است؟

خير، عامدانه نبوده است. اين استان يك استان پهناور است كه بخش زيادي از اين استان در پاكستان و افغانستان است. به همين دليل در طول تاريخ مهاجرت‌هاي اين مردم به سمت شمال، غرب و جنوب بوده است. همين حالا كمترين جمعيت اقليت قومي مربوط به اقليت قومي بلوچ است. اما در كشوري مثل عمان در حدود پنجاه درصد مردم عمان بلوچ هستند. به همين دليل كشوري مثل عمان به بلوچ‌ها بها داده شده است و به آنها پست‌هاي سياسي داده‌اند و از لحاظ اقتصادي و سياسي رشد كرده‌اند. مهاجرت‌هاي اين مردم به سمت مركز كشور كمتر بوده و به همين دليل است كه در بسياري از امور مشاركت كمتري داشته‌اند. به عنوان مثال شما در نهضت مشروطه فردي از سيستان و بلوچستان را نمي‌بينيد. اگر هم فردي وجود داشته است من اطلاعي ندارم. در حال حاضر هم مردماني از اين استان در امور كشور دخالتي ندارند.

به نظر شما دليل توسعه‌نيافتگي اين استان مي‌تواند مربوط به اقتصاد و صنعت نامطلوب باشد يا زيرساخت‌هاي فرهنگي دچار مشكل بوده است؟

به دليل زيرساخت‌هاي علوم انساني بوده است. من در همان ابتدا هم مهم‌ترين عامل توسعه‌نيافتگي را عدم آموزش بيان كردم و به نظر من اگر آموزش مطلوب بود، مردم هم مشاركت بيشتري داشتند و اين استان هم توسعه‌يافته‌تر مي‌بود. اين آموزش مختص دولت‌هاست و بايد اين وظيفه را انجام دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون