• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4299 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ بهمن

كتابخانه

يونانيان

زندگي شخصي يوناني‌ها مي‌تواند بازگوكننده تاريخ و جامعه وسيع‌تر باشد. در «تاريخ يونان باستان» پنجاه زندگينامه از اين دست بررسي مي‌شود. اين زندگينامه‌ها همچنين به دو مضمون مهم مي‌پردازند كه در اين كتاب محوري است؛ پديد آمدن تاريخ‌نگاري و زندگينامه‌نويسي. يونانيان كهن در هر دو پيشگام بودند و اگر بگوييم آگاهي در حال توسعه از هر كدام به طريقي كمك كرد تا بسياري از يونانيان زندگي خود را پيش برند و تاريخ‌شان را شكل بدهند، چندان اغراق نخواهد بود.ديويد استاتارد زندگي و حيات كساني را كه دنياي يونان را تغيير دادند در روايتي پيوسته به هم مي‌بافد، از اولين فرمانروايان جبار، پيسيستراتوس و پولوكراتس تا بلواهاي دموكراسي در دوران كلئيستنس و ظهور مقدونيه در دوران فيليپ دوم و اسكندر كبير و سرانجام انحطاط دنياي يوناني با ظاهر شدن روم.اين كتاب خواننده را با خود همراه مي‌كند و از سيسيل به افغانستان و از مقدونيه به اسكندريه مي‌برد و با كندوكاو در دنياي رياضيات و جغرافيا، سخنوري و تاريخ‌نگاري، نقاشي و مجسمه‌سازي، بررسي روايات تاريخي و سري و آثار شاعران و نمايشنامه‌نويسان و... تصويري زنده از حيات در تمامي صحنه‌هاي دنياي يونان باستان ارايه مي‌كند.

 

مقام معنوي امام علي(ع)

رضا شاه‌كاظمي اسلام پژوه معاصر ايراني-پاكستاني است. وي در لندن متولد شده و مدرك ليسانس و فوق ليسانس روابط بين‌الملل و علوم سياسي را از دانشگاه‌هاي اكستر و ساسكس انگلستان و دكتراي مطالعات تطبيقي اديان را از دانشگاه كنت اخذ كرده است. تخصص وي در حوزه مطالعات عرفان اسلامي، تصوف، تشيع و تاريخ اسلام است. شاه‌كاظمي در موسسه مطالعات اسماعيلي در لندن كار مي‌كند. شاه كاظمي بنيانگذار و مدير «سازمان گزارش جهاني اسلام»، در انگلستان نيز هست. كتاب «عدالت و ذكر» در واقع درآمدي بر مقام معنوي امام علي(ع) است كه با ترجمه روان فريدون بدره‌اي توسط انتشارات «فرزان روز» در سال 94 براي سومين بار منتشر شد و همچنان در دسترس علاقه‌مندان به تاريخ اسلام و تشيع قرار دارد.

 

كم و كيف توسعه پايدار

«توسعه درون‌زاي منطقه‌اي: رهبري و نهادها» درباره نقش رهبري و نهادها در توسعه اقتصادي منطقه‌اي است. از مهم‌ترين اهداف بلندمدت توسعه اقتصادي منطقه‌اي دروني كردن فرآيندي است كه متضمن دستيابي به توسعه پايدار است. چنين فرآيندي در رابطه با توسعه، به رهيافت راهبردي مبتكرانه در برابر رهيافت منفعل و ممكن ساختن آن نياز دارد تا بتواند ريسك انطباق با شرايط متغير را مديريت كند. اين كتاب نوشته رابرت استيمسون، راجر آر. استاو با همكاري ماريا سالازار نوشته شده است. محمدحسين شريف زادگان و بهزاد ملك‌پوراصل آن را به فارسي برگردانده و انتشارات ني اقدام به انتشارش كرده است.

 

هخامنشيان بر مبناي روايت ايراني

«هخامنشيان بر مبناي مدارك ايران شرقي» اثري تحليلي در تاريخ هخامنشيان است كه مي‌تواند در كنار كتاب‌هاي مرجع دانشگاهي مورد استفاده قرار بگيرد. اين كتاب به جاي تمركز بر روايت يوناني، كتاب مقدس، مصري و بابلي، بر داده‌هاي كتيبه‌هاي سه زباني هخامنشيان تكيه كرده است.

اين كتاب همچنين دربر دارنده شرح تحليلي مفصل و جديدي درباره تسلسل وقايع در كتيبه بيستون است.

«هخامنشيان بر مبناي مدارك ايران شرقي» نوشته ويلم فاگل سانگ با ترجمه خشايار بهاري توسط انتشارات «فرزان روز» به تازگي منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان تاريخ باستان ايران قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون