• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4300 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ بهمن

پاپ فرانسيس روز گذشته به امارات سفر كرد

سفري براي تغيير يا نمايش؟

ميثم سليماني

 

 

پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان روز گذشته سفري تاريخي را به خاورميانه انجام داد. او اولين رهبر مسيحيان جهان محسوب مي‌شود كه قدم به شبه جزيره عربستان محل تولد اسلام مي‌گذاشت. طبق انتظار زماني كه او وارد ابوظبي پايتخت امارات متحده شد با استقبالي پرشكوه روبه‌رو شد و مقام‌هاي بلندپايه اين كشور به استقبال وي رفتند. پاپ به دعوت شيخ محمد بن زايد آل نهيان وليعهد امارات متحده عربي و رييس منطقه ابوظبي به امارات سفر كرد.

اما پاپ فرانسيس در حالي براي سفري دو روزه وارد امارات متحده عربي شده است كه امارات يكي از متهمان اصلي جنايت در يمن به شمار مي‌آيد. امارات متحده عربي عضو ائتلافي است كه به رهبري عربستان سعودي يمن را در حدود 4سال است كه بمباران مي‌كند. اما حالا پاپ فرانسيس در حالي وارد امارات شده است كه طبق گزارش‌ها بناست يك دور مذاكرات مذهبي داشته باشد، در استاديوم ورزشي سخنراني كند و در آنجا كليسا و مسجد افتتاح كنند. به طور همزمان گفته مي‌شود بناست احمد الطيب شيخ الازهر مصر نيز در امارات حضور داشته باشد و در كنار پاپ فرانسيس خواهد بود. اين دو رهبر مذهبي ميلياردها پيروان را در سراسر جهان نمايندگي مي‌كنند كه بناست موافقتنامه‌اي را در زمينه صلح، برادري و احترام متقابل با يكديگر به امضا برسانند كه تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز اين توافق به امضا نرسيده است.

پاپ فرانسيس در پيام ويديويي كه قبل از سفر خود به امارات متحده عربي منتشر كرد، تلاش كرد تا در آن مدلي از برادري و همزيستي مسالمت‌آميز ميان اديان را به نمايش بگذارد. او در اين پيام عنوان كرد كه قصد دارد صفحه‌اي جديد در تاريخ روابط ميان اديان ايجاد كند. پاپ تاكيد كرد كه همه ما برادر و خواهر هستيم، هرچند كه تفاوت‌هايي وجود دارد.

امارات متحده عربي سال 2019 را سال «رواداري» اعلام كرده است تا امارات را كشوري معتدل پايدار و جامع نشان دهد. امارات مدعي است كه قصد دارد، دولتي باشد ضد تبعيض و در زمينه مبارزه با افراط‌گرايي نيز پيشتاز باشد. از همين‌رو يك وزارتخانه و يك موسسه بين‌المللي را در اين زمينه راه‌اندازي كرده است و قصد دارد خود را به عنوان يك الگو براي همزيستي مسالمت‌آميز ميان اديان نشان دهد.

به گزارش گاردين بيش از 200 مليت در امارات متحده عربي زندگي مي‌كنند. تخمين زده مي‌شود كه 90 درصد از 6/9 ميليون جمعيت امارات را مهاجران تشكيل مي‌دهد كه شهرونداني از آسياي جنوبي بزرگ‌ترين جامعه آن هستند. حدود سه‌چهارم جمعيت مسلمان هستند. طبق گزارش‌هاي جهاني مسيحيان 9درصد، هندوها 7 درصد و بوداييست‌ها 2 درصد از جامعه امارات را تشكيل مي‌دهند.

طبق انتظارها كاتوليك‌ها در امارات اكثريت افرادي بودند كه به استقبال پاپ فرانسيس آمدند. اسقف اعظم پل هندر نماينده پاپ در كشورهاي عربي و روساي كليساهاي كاتوليك امارات متحده عربي، بحرين، عمان، قطر، عربستان سعودي و يمن به ديدار پاپ فرانسيس آمد. او در خصوص سفر پاپ به امارات گفت: ما بايد پل‌ها را بسازيم حتي اگر به چنين چيزهايي اعتقاد نداشته باشيم.

او در مصاحبه با يك مجله مذهبي كاتوليك پيش از اين سفر گفت: بدون شك اين يك سفر تاريخي است، زيرا پاپ هيچ‌گاه به شبه جزيره عرب سفر نكرده است موضوعي كه تا همين اواخر نيز غير قابل تصور بود. وي افزود: مسيحيان در خليج‌فارس مدت زيادي است كه منتظر چنين ديداري هستند.

اما برخي معتقدند كه سفر پاپ فرانسيس به امارات در دوره‌اي كه امارات متحده عربي در جنگ يمن غرق شده است، نمي‌تواند توجيه‌پذير باشد.

اميل نخله يكي از مقام‌هاي سابق سيا به گاردين گفت: امارات گزينه خوبي براي ديدار پاپ نيست، چرا كه امارات هنوز در جنايت‌هاي بشردوستانه يمن دخالت دارد. وي پيش از سفر پاپ به امارات معتقد بود كه اگر پاپ مساله يمن را مطرح نكند اعتبار خود در امارات متحده عربي را از دست خواهد داد.

با اين حال برخي اميدوار هستند كه پاپ در سفر خود بتواند رهبري امارات متحده عربي را متقاعد كند كه سياست ديگري را در مورد يمن اتخاذ كند. سازمان ملل متحد سال گذشته گفت: ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي هزاران يمني را در حملات هوايي كشت و ممكن است كه به موجب قوانين بين‌المللي اين اتفاق يك جنايت جنگي شناخته شود. مقام‌هاي سازمان ملل به تازگي اعلام كردند كه بيش از 10 ميليون نفر در يمن در معرض گرسنگي جدي قرار دارند.

از طرفي ديگر امارات متحده عربي در حالي قصد دارد خود را به عنوان كشوري داراي تسامح و مدارا در برابر ساير اديان نشان دهد كه عنوان مي‌كند، قصد دارد سياست باز در اين زمينه را اجرا كند كه امارات متحده عربي اجازه دعا به مسيحيان در اماكن عمومي را نمي‌دهد. از طرفي آنها بيشترين آزار و اذيت را متحمل مي‌شوند، زيرا مسيحيان و اعضاي خانواده آنها در جوامع محلي به ‌شدت براي رويگرداني از مسيحيت تحت فشار قرار مي‌گيرند. اماراتي‌ها همچنين در حالي دم از مدارا مي‌زنند كه به هم‌كيشان خود رحم نمي‌كنند و در جام ملت‌هاي فوتبال آسيا به عنوان ميزبان بدترين رفتار ممكن را با تيم ملي فوتبال قطر داشتند. مجموعه شواهد در امارات متحده عربي نشان مي‌دهد اين گونه رفتارها بيشتر نمايشي براي رواداري و مدارا ميان احزاب و قوميت‌هاي مختلف در اين كشور است و شايد هيچ‌گاه اتفاقي در واقعيت رخ ندهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون