• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4303 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ بهمن

علي مطهري، نايب‌رييس مجلس:

دليل قانع‌كننده‌اي براي حذف من وجود ندارد

علي مطهري، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه «انقلاب عملكرد قابل‌قبولي داشته و در مسير اهداف خود حركت كرده»، گفت كه برخي از اين اهداف محقق شده و برخي ديگر محقق نشده است.

نايب‌رييس مجلس در گفت‌وگو با «ايسنا» با نگاهي مقايسه‌اي به آزادي بيان در دولت‌هاي مختلف، توضيح داد: «دولت آقاي روحاني نيز روي آزادي بيان تاكيد داشت ولي نوعي خط قرمزهاي مصنوعي در اين دوره ايجاد شد به اين معنا كه انتقاد از دولت به صورت نامحدود آزاد است ولي از برخي نهادها و درباره برخي موضوعات نمي‌توان انتقاد كرد. مثلا درباره فتنه ۸۸ و حصر خانگي به‌گونه‌اي رفتار مي‌شود كه هر كس اظهارنظر كند تحت فشار قرار مي‌گيرد يا معمولا انتقاد از عملكرد سپاه و نهادهاي زيرمجموعه رهبري با محدوديت‌هايي مواجه مي‌شود. در واقع دولت نتوانسته آزادي بيان مدنظر خود را در كشور پياده كند و اگر بخواهيم مقايسه‌اي درباره آزادي بيان با دولت قبلي داشته باشيم اين دولت در حد دولت اول آقاي احمدي‌نژاد است و تغيير اساسي نكرده است.»

او با تاكيد بر اينكه «معمولا بخشي از حاكميت در مقابل آزادي بيان ايستادگي داشته و فكر مي‌كرده با جلوگيري از اظهارنظر مخالفان مي‌تواند نظام را بهتر حفظ كند كه اين يك انديشه غلط است» ادامه داد: «شهيد مطهري در اوايل پيروزي انقلاب مي‌گفت از اسلام فقط با يك نيرو مي‌توان پاسداري كرد و آن آزادي دادن به مخالفان و پاسخ صريح و روشن به آنهاست.»

مطهري در پاسخ به اين سوال كه «برخي مي‌گويند اگر هر كس ديگري به جاي علي مطهري برخي اظهارنظرها را داشت با دردسر مواجه مي‌شد، فكر مي‌كنيد عدم برخورد با شما به مرحوم پدرتان مربوط است؟» گفت: «اگر نتوانسته‌اند به خاطر اظهارنظرهايم با من برخورد كنند به اين دليل بوده كه حرف‌هاي من معمولا مستدل و مبتني بر مواد قانوني بوده و حرفي خارج از قانون اساسي نزده‌ام. مشكل اينجاست كه گاهي به قانون اساسي عمل نمي‌شود. البته خط قرمزهاي مصنوعي وجود داشته كه من گاهي آنها را شكسته‌ام. اين خط قرمزها نبايد از ابتدا ايجاد مي‌شد اما فكر مي‌كنم انتسابم به شهيد مطهري تاثيري در نحوه برخورد نداشته است. انتسابم به شهيد مطهري تاثيري در عدم برخورد با من نداشته است. درواقع دليل قانع‌كننده‌اي براي برخورد تند و حذف من وجود نداشته است. البته در عمل افرادي از يك نهاد حاكميتي مزاحمت‌هايي ايجاد كرده‌اند مثل حادثه شيراز كه يك برنامه سازماندهي شده بود و پلمب محل سخنراني من در مشهد يا شنودي كه در دفتر كارم قرار دادند.»

نايب‌رييس مجلس در مورد بحث حجاب نيز توضيح داد: «در مورد حجاب، امروز الزام به معني واقعي وجود ندارد. برخي واقعا حجاب ندارند و بي‌حجاب هستند و از طرف حاكميت به آنها كاري ندارند. اگر اعتراضي باشد اين است كه چرا در اين باره بي‌تفاوتي وجود دارد. اين نوع الزام به نحوي نيست كه اختيار را از مردم گرفته باشد. اگر چادر و روبنده الزامي باشد اين به معني حجاب اجباري است ولي وقتي صرفا حداقل حجاب بايد رعايت شود و اجباري بر حجاب به شكل خاصي وجود ندارد نبايد گفت كه اجبار است مگر اينكه عده‌اي به دنبال برهنگي و عرياني باشند.»

مطهري در پاسخ به اين سوال كه «اخيرا آقاي بادامچيان گفته از سال ۱۳۴۹ كه مجاهدين خلق تشكيل شد، با استعلام از آيت‌الله طالقاني و شهيد مطهري، به اتفاق شهيد رجايي با اين گروه هم همكاري كرديم. آيا شهيد مطهري اين گروه را تاييد مي‌كرد؟» گفت: «فكر مي‌كنم آقاي بادامچيان در اثر كبر سن برخي خاطرات در ذهن‌شان مخدوش شده است. در زماني كه امام خميني (ره) در نجف بودند در داخل كشور تنها شخصيتي كه از همان ابتداي شكل‌گيري سازمان مجاهدين خلق آنها را از نظر فكري دچار انحراف گرايش به ماركسيسم مي‌دانست و ديگران را از همكاري با اين سازمان باز مي‌داشت شهيد مطهري بود. حتي ايشان نگران بود كه امام اينها را تاييد كنند لذا اطلاعاتي را براي ايشان ارسال كردند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون