• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4303 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۸ بهمن

كتابخانه

كلاغ معلق آسمان وهم

محمدرضا حسيني|رمان كوتاه «مغازه خودكشي» يك فانتزي سياه و تكان‌دهنده و اولين اثر از ژان‌تولي، نويسنده فرانسوي است كه به فارسي ترجمه مي‌شود. قصه اصلي اين رمان در يك مغازه مي‌گذرد؛ مغازه‌اي كه ادوات خودكشي را در اختيار كساني مي‌گذارد كه قصد اين‌كار را دارند. شخصيت‌هاي عجيبِ داستان مي‌توانند با مراجعه به اين مغازه ابزار مورد نياز شيوه خودكشي‌شان را تهيه كنند. رمان در فضايي سياه روايت مي‌شود و زبان و لحنِ شخصيت‌ها تند و سرد انتخاب شده است. در نهايت نيز اتفاق‌هاي عجيب اين رمان با يك پايان تكان‌دهنده همراه مي‌شود. اين كتاب در سال 2007 براي اولين‌بار منتشر شد و بعد از استقبال مخاطبان، انيميشني نيز با همين عنوان و ‌با توجه به داستان كتاب ساخته شده است.

هنر نفرين‌ شده‌ زمانه‌ ما

نيلوفر صادقي|ورود به گفتمان ماركسيستي كار ساده‌اي نيست، حتي در مقام خواننده بي‌ادعايي كه مي‌خواهد عطش كنجكاوي خود را با خواندن مقاله‌هاي‌ تري ايگلتون و فردريك جيمسون نام‌آور فرو بنشاند. حرف از پرسش‌هاي عميق و ريشه‌اي در حوزه جامعه‌شناسي و روان‌شناسي و سياست و فلسفه است و مساله‌هاي غامض پيرامون آنها. البته به ‌قول ايگلتون مساله نهايي نه فقط صورت‌بندي نظري ممتاز كه تلاش براي زيستن ديالكتيك است، آن هم با تمام وجود. از لذت خوانش بحث‌هايي از اين دست هم بگوييم، همان لذت بي‌حدوحصري كه ايگلتون مي‌گويد با خواندن نوشته‌هاي جيمسون نصيبش مي‌شود و ما هم قرار است با توجه به اينكه از پنج مقاله كتاب سه مقاله به‌ قلم جيمسون است از آن بي‌بهره نمانيم. دو منتقد بزرگ به ميانجي متن‌هاي ادبي ردپاي امپرياليسم را در مدرنيسم غربي رو مي‌كنند و هر يك از نظر خود بر محدوديت‌هاي ايدئولوژي مدرنيسم پا مي‌فشارند و از نفريني كه دامنگير هنر زمانه ما شده، مي‌گويند.

مجموعه دانشنامه سياسي جمهوري اسلامي

عرفان حكمتي|مجموعه كتاب‌هايي كه با عنوان دانشنامه سياسي- موضوعي جمهوري اسلامي ايران با نگارشي نسبتا ساده و روان براي مخاطبان عام منتشر مي‌شود به منظور رفع خلأها و كاستي‌هاي موجود در شناخت تحولات سياسي و فكري جمهوري اسلامي ايران براي مخاطبان عام در داخل و خارج از ايران نگاشته شده است. اين مخاطبان عام طيـفي گسترده از علاقه‌مندان به تحولات فكري و سياسي ايران، دانشجويان در رشته‌هاي علوم اجتماعي و سياسي، رسانه‌ها و موسسات فكري و فرهنگي و عموم علاقه‌مندان به اين مباحث را در بر مي‌گيرد.

هدف اين مجموعه آثار افزايش سطح آگاهي و اطلاع عمومي از ساختار قدرت و تحولات سياسي جمهوري اسلامي در ايران به زباني ساده است. به بيان ديگر تلاش مي‌كنيم تا از طريق تدوين مجموعه كتاب‌هاي كم حجم با نگارشي روان براي آشنايي با ابعاد سياسي جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي براي عموم مردم و مراكز مختلف آموزشي و مطالعاتي و مراكز اجرايي و فرهنگي در داخل و خارج كشور قدم ‌برداريم. موضوعات مورد بحث در مجلدات مختلف اين دانشنامه شامل شناخت رخدادها، نهادها، تحولات فكري و سياسي، گروه‌ها و نخبگان سياسي، چالش‌ها و بحران‌هاي سياسي، روند تحولات اقتصادي، فرهنگي، سياسي و آينده‌پژوهي است. بر اين اساس، نگارش اين دانشنامه مي‌تواند ضمن معرفي تحولات فكري و سـياسي جمهوري اسلامي ايران در چهار دهه اخير، كمبود يك اثر فراگير توصيفي-تحليلي با نگاهي از درون براي مخاطبان عام داخلي و خارج از ايران را جبران كند. اولين جلد از اين مجموعه كتاب
زير است كه به بررسي علل و روند رخداد انقلاب اسلامي در ايران پرداخته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون