• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4304 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ بهمن

محمد جواد ظريف در بيروت:

آماده كمك‌هاي نظامي به ارتش لبنان هستيم

گروه ديپلماسي |لبنان به يكي از مقصدهاي هميشگي محمد جواد ظريف، وزير خارجه كشورمان تبديل شده است. دي 1392، مرداد 1394 و آبان ماه 1395 دوره‌هاي زماني مختلفي بودند كه در چند سال گذشته از حضور ظريف در راس دستگاه ديپلماسي كشورمان، به تاريخ‌هايي براي حضور وي در بيروت و ديدار با مقام‌هاي لبناني تبديل شده‌اند. جدا از محمد جواد ظريف، سفر مقام‌هاي متعدد سياسي و امنيتي از ايران به لبنان نيز در بزنگاه‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد و مي‌توان گفت كه ترافيك رفت وآمدهاي ديپلماتيك ميان تهران و بيروت از تنوع و تعدد بسياري برخوردار بوده است.

اين بار نيز محمد جواد ظريف تنها چندهفته پس از تشكيل دولت لبنان به بيروت سفر و در همان بدو ورود حمايت ايران از دولت جديد لبنان را اعلام كرد. دولت جديد لبنان 11 بهمن ماه 1397 پس از كش‌ و قوس‌هاي طولاني، به رياست سعد حريري تشكيل و معرفي شد.

وزير خارجه در بدو ورود به لبنان در جمع خبرنگاران گفت: بسيار خوشحالم كه با تشكيل دولت جديد لبنان براي عرض تبريك به دولت و مردم لبنان و اعلام همبستگي جمهوري اسلامي ايران با لبنان يك بار ديگر در بيروت مهمان دوستان لبناني هستم. لبنان براي منطقه ما افتخاري است كه توانسته مردمسالاري را همراه با مقاومت پيگيري كند و آثار و فوايد اين مردمسالاري و مقاومت را كاملا مشاهده كرده‌ است. اين سفر هم براي اعلام همبستگي و هم اعلام آمادگي ايران براي همكاري در همه حوزه‌ها با دولت لبنان است.

ظريف در پاسخ به سوالي درباره آمادگي ايران براي تامين نيازهاي اقتصادي و نظامي لبنان گفت: اگر دوستان ما در لبنان آمادگي داشته باشند، همواره آمادگي از سوي ايران براي كمك وجود داشته است.

ايران همواره در كنار ملت لبنان بوده است

وزير امور خارجه عصر يكشنبه در بيروت با نمايندگان گروه‌ها، احزاب و جريان‌هاي سياسي اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد. ظريف در اين ديدار با ابراز خرسندي از سفر به لبنان در آستانه چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي ايران و يادآوري ايستادگي ملت بزرگ ايران در برابر دشمني‌هاي قدرت‌هاي بزرگ، افزود: اين باعث افتخار ماست كه در اين سال‌ها، همواره در كنار ملت‌هاي منطقه، به ويژه ملت لبنان بوده‌ايم. ما در كنار ملت لبنان هستيم و آماده‌ايم همكاري‌هاي خود را در زمينه‌هاي مختلف و مورد علاقه طرفين گسترش دهيم.

در اين ديدار، نمايندگان گروه‌ها، احزاب و جريان‌هاي سياسي لبنان نيز ضمن تبريك چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به بيان نقطه‌نظرات خود در خصوص وضعيت لبنان و منطقه و چگونگي تقويت و گسترش روابط دو كشور پرداختند.

ديدار دبيركل جنبش جهاد اسلامي با ظريف

«زياد نخاله» دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين عصر امروز با وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در بيروت ديدار و در خصوص شرايط منطقه، به ويژه مسائل فلسطين و مقاومت، گفت‌وگو و تبادل نظر كرد. اعضاي دفتر سياسي جنبش حماس نيز با وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت‌وگو كردند. مسائل منطقه و فلسطين به ويژه وضعيت غزه محورهاي اصلي ديدار و گفت‌وگوي اعضاي دفتر سياسي حماس با ظريف در بيروت بود. ديدار با رهبران گروه‌هاي فلسطيني مستقر در سوريه و لبنان نيز از ديگر برنامه‌هاي ظريف در بيروت در شامگاه يكشنبه بود.

ديدار با رييس‌جمهور در كاخ بعبدا

محمدجواد ظريف پيش از ظهر دوشنبه با ميشل عون، رييس‌جمهور لبنان در محل كاخ بعبدا ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار، روابط و همكاري‌هاي سياسي، تجاري و اقتصادي بين ايران و لبنان، آمادگي شركت‌هاي ايراني براي مشاركت در پروژه‌هاي اين كشور و نيز مسائل منطقه‌اي به ويژه موضوع سوريه و آوارگان آن كشور در لبنان مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. رييس‌جمهور لبنان در اين ديدار سالروز پيروزي انقلاب اسلامي را تبريك گفت. ظريف نيز با تبريك تشكيل دولت لبنان كه با اهتمام رييس‌جمهور صورت گرفت براي دولت لبنان آرزوي موفقيت كرد.

ظريف روز دوشنبه با جبران باسيل، وزير خارجه لبنان نيز ديدار كرد. گفته مي‌شود كه در اين ديدار، طرفين ضمن استقبال از گسترش همكاري‌هاي دو كشور در تمامي زمينه‌ها، در خصوص مسائل مهم‌ترين مسائل منطقه‌اي به ويژه سوريه و آوارگان اين كشور و نيز مذاكرات مربوط به حل و فصل سياسي بحران سوريه از طريق گفت‌وگو و راه‌حل سياسي گفت‌وگو و رايزني كردند. ديدار با سعد حريري، نخست وزير لبنان نيز يكي ديگر از برنامه‌هاي روز دوشنبه ظريف در بيروت بود.

همكاري ايران و لبنان عليه هيچ كشوري نيست

محمدجواد ظريف در نشست خبري با جبران باسيل گفت: همكاري ايران و لبنان عليه هيچ‌كس نيست و به نفع همه به ويژه به نفع مردم ايران و لبنان است. هم بخش خصوصي و هم بخش دولتي ايران آمادگي دارند كه در كنار بخش خصوصي و دولتي لبنان به همكاري بپردازند.

ظريف از موضع قوي دولت لبنان عليه اجلاس ورشو سپاسگزاري كرد و گفت: مشكل منطقه و جهان ما مشكل تجاوز و اشغالگري رژيم صهيونيستي است. نبايد اجازه دهيم ديگران با ايجاد خطرات تصنعي، خطر واقعي را از منطقه ما به فراموشي بسپارند.گفت‌وگوي بسيار خوبي درباره سوريه و تلاش‌هاي ايران براي پيدا كردن راه‌حل سياسي در سوريه داشتيم؛ من‌جمله تلاش‌هاي ايران در چارچوب آستانه و اجلاس آتي سوچي (سران ايران، روسيه و تركيه) و تلاش براي تشكيل كميته قانون اساسي سوريه.

وزير خارجه ايران همچنين تصريح كرد: معتقديم راه‌حل در سوريه بايد توسط مردم اين كشور تعيين شود و نه توسط ديگران. ما خارجي‌ها بايد گفت‌وگوي سوري‌ها را كمك كرده و آن را تسهيل كنيم؛ نه اينكه براي سوري‌ها تعيين تكليف كنيم. هر راه‌حلي بايد متضمن تماميت ارضي سوريه باشد و خروج همه نيروهاي خارجي كه بدون اجازه دولت سوريه در آنجا هستند.

به گزارش فارس، ظريف با اشاره به اظهارات وزير خارجه لبنان نيز عنوان كرد: بازگشت شرافتمندانه و امن آوارگان سوري در كمترين و كوتاه‌ترين مدت، يكي از روش‌هاي مهم تضمين امنيت و آرامش در سوريه است.

ظريف در پاسخ به سوالي در مورد نزار ذكا شهروند لبناني- امريكايي نيز گفت: قوه قضاييه ما قوه مستقلي است و ما به عنوان دولت حداكثر تلاش‌مان را مي‌كنيم كه در حوزه انساني بيشترين كمك‌ها را انجام دهيم.

رييس دستگاه ديپلماسي تاكيد كرد: هيچ قانون بين‌المللي نيست كه ما و لبنان و ايران و هر كشور ديگري را از همكاري اقتصادي منع كند؛ حتي قطعنامه 2231 شوراي امنيت از همه كشورها مي‌خواهد كه روابط اقتصادي‌شان را با ايران عادي‌سازي كنند. وزير خارجه ايران در پاسخ به سوال ديگري درباره روابط لبنان و عربستان نيز گفت: اعتقاد داريم همه كشورهاي عربي بايد با لبنان رابطه خوب داشته باشند و براي ما ارتباطات خوب بين لبنان و ساير كشورهاي جهان عرب و جهان قابل پذيرش است و ما از آن استقبال مي‌كنيم.

لبنان در نشست ورشو شركت نمي‌كند

به گزارش خبرگزاري فارس، جبران باسيل، وزير خارجه لبنان در اين كنفرانس مطبوعاتي گفت: درباره كنفرانس ورشو صحبت كرديم و دلايل عدم مشاركت لبنان را توضيح دادم؛ سياست ما «بي‌طرفي» است. با وزير خارجه ايران درباره بازگشت امن آوارگان سوري به كشورشان نيز رايزني شد، ايران در اين موضوع كاملا كنار لبنان ايستاده است. ما معتقديم روند (گفت‌وگوهاي) «آستانه» (علاوه بر سوريه) براي ثبات در لبنان (هم) سودمند است و از تشكيل كميته تدوين قانون اساسي سوريه حمايت مي‌كنيم.

وزير خارجه لبنان ضمن اعلام اينكه برخي تلاش‌ها براي از بين بردن آرمان فلسطين نگران‌كننده است، افزود: از كشورها درخواست داريم سفارت‌هاي‌شان را به قدس اشغالي منتقل نكنند.

باسيل در اين كنفرانس خبري گفت كه درباره موضوع جاسوس لبناني- امريكايي بازداشت شده در ايران «نزار زكا» هم (با ظريف) صحبت كرده است. وزير خارجه لبنان در پايان گفت، اگر چارچوب‌هاي لازم فراهم باشد مشكلي براي همكاري اقتصادي با ايران وجود ندارد.

حمايت ايران از دولت سعد حريري

سفر محمد جواد ظريف به لبنان در روزهايي صورت گرفت كه پيرامون ايران تحولات قابل توجهي رخ مي‌دهد. نشست ورشوي لهستان كه امريكايي‌ها در ابتدا هدف از برگزاري آن را مقابله با نيروي ايران در منطقه خوانده بودند اما بعدها در نتيجه مخالفت‌ها از شعار اوليه عقب‌نشيني كردند روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار مي‌شود. همزمان روساي جمهور گروه آستانه (روسيه، تركيه و ايران) در سوچي با هم ديدار خواهند كرد و گفته مي‌شود كه نتيجه اين ديدار تحولاتي تازه در روند سياسي و نظامي سوريه خواهد بود. از سوي ديگر محمد جواد ظريف در نشست امنيتي مونيخ نيز شركت خواهد كرد؛ نشستي كه نخستين رويارويي وزير خارجه ايران با همتاهاي اروپايي پس از اعلام ثبت سازوكار مالي جديد براي كار با ايران با عنوان اينستكس است. در چنين شرايطي سفر ظريف به لبنان آن‌هم در حالي كه دولت در اين كشور پس از نه ماه تشكيل شد در خبرگزاري‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي بازتاب قابل‌توجهي داشت. در ميان سخنان وزير خارجه بخشي كه مربوط به آمادگي ايران براي كمك‌هاي نظامي به لبنان بود در رسانه‌هاي متفاوت واكنش‌هايي به دنبال داشت. خبرگزاري رويترز در اين باره نوشت: ايران منتظر پاسخ مثبت لبنان براي كمك نظامي به ارتش اين كشور است. اين جمله را محمد جواد ظريف در سفر دو روزه خود به بيروت عنوان كرد و اين در حالي است كه ارتش لبنان در حال حاضر مورد حمايت تسليحاتي امريكا قرار دارد. اين سخنان ظريف يك هفته پس از آن صورت گرفت كه سيد حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان اعلام كرد كه بيروت مي‌تواند به جاي سر خم كردن در برابر امريكا از ايران بخواهد سيستم دفاع هوايي آن را مجهز كند. امريكا كه حزب‌الله لبنان را در زمره گروه‌هاي تروريستي مي‌خواند بارها اعلام كرده كه ارتش لبنان را تنها مرجع قانوني براي مبارزه با تهديدهايي مي‌داند كه از سوي سوريه بر لبنان تحميل مي‌شود. به گزارش «اعتماد»، اين سخنان امريكايي‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه اسراييل به نقض حريم هوايي لبنان عادت كرده و حزب‌الله لبنان توان نظامي خود را براي مقابله با حملات اسراييل تقويت كرده است. رويترز در بخش ديگري از گزارش خود به تركيب دولت جديد در لبنان كه ظريف از آن حمايت كرده پرداخته و نوشت: دولت جديد لبنان به رهبري سعد حريري است كه چهره‌اي غربي به حساب مي‌آيد. حزب‌الله لبنان در كابينه جديد با توجه به آراي بالاي اين گروه در انتخابات اخير كرسي‌هاي قابل توجهي را به خود اختصاص داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون