• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4305 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ بهمن

كتابخانه

مردمسالاري در يونان باستان

در كتاب دوم ايلياد هومر، شخصيتي به نام ترسيت ظاهر مي‌شود كه براساس نوشته هومر، «كريه‌ترين سرباز در عمليات محاصره تروا» بود. پاهايش پرانتزي بود و يكي از آنها مي‌لنگيد. شانه‌هاي افتاده و فرو رفته در قفسه سينه و كله نوك تيزي داشت كه اندكي مو بر روي آن روييده بود. هومر به تحقير چنين ادامه مي‌دهد: ترسيت«ابلهي ياوه‌گو بود، دروغگويي از دسته اوباش با انباني از توهين‌هاي گزيده كه براي ناسزاي گاه و بيگاه به بزرگان از آن استفاده مي‌كرد... .» اين بخشي از مقدمه كتاب «بيان آزاد و دموكراسي در يونان باستان» نوشته آرلين ساكسونهاوس است كه با ترجمه نرگس تاجيك نشاطيه و ويراستاري فاطمه صادقي توسط نشر نگاه معاصر منتشر شده است.

فلسفه در چين

منزلتي را كه فلسفه در تمدن چين به خود اختصاص داده است، مي‌توان با منزلتي كه دين در ساير تمدن‌ها به دست آورده است قابل قياس دانست. چين، در تاريخ و فرهنگ بس طولاني خود، همواره براي فلسفه جايگاهي ويژه قائل بوده است و آثار كنفسيوس، منسيوس، لائوتسه و ديگران علاوه بر چين در ساير كشورها چراغ راه انديشمندان بوده است. «تاريخ فلسفه چين» كه به قلم يكي از اساتيد فلسفه چين نگارش يافته است، تاريخ طولاني و پر‌فراز و نشيب و آموزنده فلسفه چين را به شرحي موجز و دقيق بازگو مي‌كند. «تاريخ فلسفه چين» نوشته فانگ يو لان با ترجمه فريد جواهرالكلام توسط انتشارات «فرزان روز» براي بار دوم منتشر و در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان به فلسفه قرار دارد.

 

راهنماي «فلسفه حق»

عناصر فلسفه حق هگل يكي از آثار كلاسيك نظريه سياسي غرب است و در ميان آثار هگل هم فهميدني‌تر از بسياري آثار ديگر است. اما همچنين نمايانگر بلوغ نظام فلسفي او در عقلاني‌ترين و واضح‌ترين صورت بيان مطلوب است. فلسفه حق در وهله نخست اثري است در حيطه نظريه سياسي هنجاري؛ هگل مي‌كوشد توجيه كند كه چگونه نهادها و قوانين دولت بايد نظم و سامان گيرند تا دولت عقلاني شود.

كتاب «راهنماي خواندن عناصر فلسفه حق هگل»، نقشه راهنمايي است براي خواندن اين اثر مهم و دشوار كه پس از طرح زمينه‌هاي تاريخي و مفهومي بحث، مروري بر درون‌مايه‌هاي اصلي كتاب مي‌كند و سپس محتواي كتاب را بند به بند توضيح مي‌دهد. در پايان، فصلي نيز درباره تفسيرها و تاثيرهاي اين كتاب آمده است. اين كتاب نوشته ديويد رز با ترجمه سيد احمد موسوي‌خوئيني توسط انتشارات ترجمان علوم انساني منتشر شده است.

داستاني درباره مكتب‌هاي سياسي

«روشنگري شگفت‌انگيز پرفسور كاريتا» كه اكنون به بيش از 20 زبان مختلف در جهان ترجمه شده، سفر خيالي بسيار هوشمندانه و جذابي است در فلسفه سياسي غرب.

«پرفسور كاريتا» استاد دانشگاه ميانسالي كه زندگي آرامي را مي‌گذراند، بالاجبار از حريم امن كتابخانه‌اش بيرون مي‌رود و در ماموريتي براي يافتن «بهترين جهان ممكن» به كشورهاي مختلفي سفر مي‌كند. پرفسور در اين سفرهايش مجبور است با وضعيت پيچيده انديشه مدرن مواجه شود و واقعيت فلسفه‌هاي سياسي امروزين را در عمل مشاهده كند. «روشنگري شگفت‌انگيز» داستاني درباره مكتب‌هاي سياسي است. استيون لوكس، استاد علوم سياسي و جامعه‌شناسي در دانشگاه نيويورك نويسنده اين كتاب است. نيويورك‌تايمز درباره اين كتاب نوشت: لوكس در اين كتاب توانسته با شامه قوي و پويايي «كانديد» [اثر ولتر] برابري كند. «روشنگري شگفت‌انگيز» نوشته استيون لوكس با ترجمه ماني صالحي‌علامه توسط انتشارات نيلوفر منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون