• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4307 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۷ بهمن

كتابخانه

گسست نيچه

از سبك رمانتيك آلماني

«انساني، بسيار انساني» دوره ميانه نويسندگي نيچه را به ياد ما مي‌آورد. او در اين زمان تمايل به فلسفه تحقيقي مشخص از سبك رمانتيك آلمان مي‌گسلد و با توسل به ديد خود از آن چيزي كه ملاحظه مي‌كند به توجيه طرح خويشتن مي‌پردازد. نيچه در اين كتاب از بحراني كه تماميت فرهنگ و تمدن ما را در هم مي‌نورديد سخن مي‌گويد. او معتقد بود كه آن آزادي كامل روح كه هم‌سنگ تملك نفس و تهذيب قلب است وجود ندارد. «انساني، بسيار انساني» نوشته فردريش نيچه با ترجمه عباس كاشف توسط انتشارات «فرزان روز» منتشر شده است.

فلسفه عيسويان

بررسي دو هزار سال تاريخ تفكر مسيحي ما را با طيفي از متفكران و متالهان آشنا مي‌سازد كه آثار و عقايدشان نه فقط بر تفكر ديني مسيحيت كه بر تفكر غير ديني فلسفي غرب تاثيرهاي مهمي بر جاي گذاشته است؛ انديشمنداني چون سنت آگوستين، سنت آكويناس، شلايرماخر، كي‌يركگارد، مارتين لوتر و...

درك تحولات فكري و سياسي و اجتماعي غرب و تاثيرات متعاقب آن بر جوامع ديگر، فارغ از بررسي افكار و آثار اين انديشمندان ممكن نيست. در كتاب «تاريخ تفكر مسيحي» انديشه‌هاي بيش از يكصد متفكر مسيحي كه به اشكال مختلف نقشي ماندگار در تاريخ تفكر ديني و فلسفي داشته‌اند بررسي شده است.

«تاريخ تفكر مسيحي» نوشته توني لين با ترجمه روبرت آسريان توسط انتشارات «فرزان روز» براي بار دوم در سال گذشته منتشر شد و همچنان در دسترس علاقه‌مندان به تحولات فكري در مسيحيت قرار دارد.

فلسفه و رويا

«خواب‌هاي فلسفي» شاهرگ حياتي داستان فلسفه معني‌جويي حقيقت و معرفت را از آغاز تاكنون شرح داده و در اين مسير طولاني، صرفا آن دسته از فيلسوفان را مورد نظر قرار داده كه آرا و آموزه‌هاي‌شان در شكل‌گيري صحنه‌هاي اين داستان نقش دوران ساز و ماندگار داشته است.

«خواب‌هاي فلسفي» نوشته محمود حسن‌پور توسط انتشارات فرزان روز به تازگي منتشر و روانه بازار كتاب شده است.

 

فلسفه و فساد

آلن بديو متفكر فرانسوي يكي از منتقدان اصلي جريان پست‌مدرن محسوب مي‌شود و از ديدگاه سياسي، يك چپ‌گراي راديكال است. «فلسفه براي مبارزان» از جمله كتاب‌هاي بديو است كه ترجمه فارسي آن به تازگي منتشر شده است.

در بخشي از اين كتاب مي‌خوانيم: مي‌توانيم مدعي شويم كه آنچه هويت فلسفه را تعيين مي‌كند نه قواعد يك گفتار، بلكه تكينگي يك كنش است. همان كنشي كه دشمنان سقراط آن را «فاسدكردن جوانان» نام نهادند؛ و همان‌گونه كه مي‌دانيم، اين است دليل محكوميت سقراط به مرگ. معهذا، «فاسدكردن جوانان» نامي درخور براي ناميدن كنش فلسفي است؛ به شرطي كه معناي «فساد» را به‌خوبي دريابيم. فاسدكردن در اين‌جا به معناي آموزش امكانِ دستِ رد زدن بر سينه اطاعت كوركورانه از باورهاي تثبيت‌شده موجود است. «فلسفه براي مبارزان» نوشته آلن بديو با ترجمه فواد حبيبي و كمال خالق پناه توسط نشر ني منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون